◄ بررسی طرح های I. O. T E - SHOPP و ارتباط خودرویی در حمل و نقل
تین نیوز| طرح های I.O.T و E-SHOPP و ارتباط خودرویی D.S.R.C از سوی مدیران هر یک از طرح ها در جلسه تشکل I.T.S ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، در جلسه تشکل I.T.S ایران صبح امروز 14 دی در مرکز تحقیقات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور مهرداد تقی زاده رئیس کارگروه، مروجی معاون شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران، فرامرز مداح مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سیادت موسوی، حبیب رستمی رئیس گروه I.T جهاد دانشگاهی شریف و هومن ضرابی مدیر طرح I.O.T وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر چهره های صاحب نام حوزه حمل و نقل هوشمند کشور برگزار شد.
I.O.T موج سوم انقلاب صنعتی دنیا است
در ابتدای جلسه هومن ضرابی مدیر طرح I.O.T در وزارت ارتباطات و فناوی اطلاعات اظهار داشت: INTERNET OF THINGS یا اینترنت اشیا که موج سوم انقلاب صنعتی در دنیا به حساب می آید به تازگی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران تصویب و آغاز شده است.
وی افزود: طی مطالعات اولیه تعداد 500 میلیون شی، با ارزش اقتصادی تا سقف 100 هزار میلیارد تومان قابلیت ورود به این حوزه و خدمات رسانی به یکدیگر را دارند.
ضرابی با اشاره به سایر ظرفیت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خدمات دهی به حوزه حمل و نقل گفت: طرح دیگری به نام CONNECTED CAR به منظور ایجاد ارتباط میان خودروها بر اساس تحقیقاتی در حوزه D.S.R.C نیز در دولت مطرح شده است که یکی از مشکلات تصویب این طرح تامین هزینه زیرساخت آن است.
این مقام مسئول بیان داشت: در حالی عاملی چون تامین هزینه چندین هزار میلیاردی طرح "خودرو متصل" جلوی تصویب این طرح در دولت را گرفته است، که طبق اعلام مراجع رسمی سالانه حدود 50 میلیارد تومان صرف خسارت های مالی و اجتماعی تصادفات رانندگی می شود.
حبیب رستمی مدیر طرح ارتباط هوشمند خودرویی جهاد دانشگاهی در ادامه تصریح کرد: درک نادرستی از هزینه انجام طرح ارتباط هوشمند خودرو وجود دارد. درصورتی که طرح های I.T در یک الگوی جهانی دارای مدل هزینه مشخص هستند.
وی افزود: کشورهای امریکایی، اروپایی و آسیایی به دلیل فواید بی شمار این طرح، هزینه و به صورت موردی پیاده سازی می کنند.
نیاز مبرم فرودگاه مهرآباد به سامانه ارتباط هوشمند خودرویی
رستمی با اشاره به بازدید خویش از فرودگاه مهر آباد تصریح کرد: آنها نسبت به سامانه CONNECTED VEHICLE احساس نیاز کرده اند. زیرا یکی از معضلات فرودگاه مهر آباد ورود خودروها به محوطه باند است که موجب جلوگیری از فرود هواپیما ها بر روی باند می شود. همچنین هنگامی که عمق دید به دلیل شدت آلودگی کاهش می یابد برج مراقبت برای کسب اطمینان از عدم وجود خودرو بر روی باند اجازه فرود به هواپیما نمی دهد تا فرصت کافی برای کنترل باند داشته باشد.
در ادامه مهندس روحی مدیرگروه حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات شهرداری تهران با اشاره به گزارش مربوط به E-SHOPPING و نقش آن در کاهش ترافیک سطح معابر شهر تهران گفت: هدف اصلی شهرداری تهران بر اساس کاهش سفرهای شخصی به صفر و افزایش کاربری حمل و نقل عمومی است.
سهم 13 درصدی خرید کالا در حمل و نقل درون شهری
این مقام مسئول در شهرداری تهران با بیان اینکه "13 درصد حمل و نقل درون شهری تهران با هدف خرید کالا صورت می گیرد" خاطرنشان کرد: با توسعه سیستم E-SHOPPING در بخش های مختلف می توان سفرهای شغلی، آموزشی، تفریحی و خدماتی را کاهش داد.
روحی یادآور شد: با تامین زیرساخت های لازم، ارتقا امنیت، سهولت در خرید و تحویل کالا و اهدا نشان اعتماد به فروشگاه های اینترنی می توان گام موثری در تشویق مردم برای استفاده از سیستم E-SHOPPING بر داشت.