بازدید سایت : ۶۱۱۷۶

چرا مصوبه تامین ۲ هزار واگن مترو ۶ سال اجرا نشد؟

شورای اقتصاد در سال ۱۳۹۵، تأمین و خرید ۲ هزار دستگاه واگن مترو را از طریق برگزاری مناقصه بین المللی با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فایناس) مصوب کرد، اما با گذشت حدود ۶ سال، این مصوبه هنوز اجرایی نشده است.

چرا مصوبه تامین ۲ هزار واگن مترو ۶ سال اجرا نشد؟
تین نیوز |

مدیرعامل بخش ریلی گروه صنعتی مپنا گفت: شورای اقتصاد در سال ۱۳۹۵، تأمین و خرید ۲ هزار دستگاه واگن مترو را از طریق برگزاری مناقصه بین المللی با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فایناس) مصوب کرد، اما با گذشت حدود ۶ سال، این مصوبه هنوز اجرایی نشده است.

اتوبوس برقی محصول مشترک شرکت عقاب افشان و مپنا آماده تولید است

شرکت حمل و نقل چندوجهی مپنا مجوز صدور بارنامه ریلی دریافت کرد

 

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، بابک احمدی در نشست تخصصی بررسی چالش‌های صنعت ریلی کشور افزود: بر اساس اهداف ترسیم شده، نیاز کشور در میان مدت (10 سال) حدود 7 هزار واگن مترو است و براساس مصوبه شورای اقتصاد، سازمان گسترس و نوسازی صنایع ایران به عنوان مدیر طرح، باید 2 هزار واگن مترو را تامین و در اختیار شبکه حمل و نقل ریلی درون شهری، قرار می‌داد، اما تاکنون یک واگن هم به شبکه ریلی درون شهری اضافه نشده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون در شهر‌هایی مانند تهران، اصفهان، شیراز، قم، تبریز، کرج با کمبود واگن مواجه هستیم، ضمن اینکه واگن‌های موجود هم فرسوده شده است.

احمدی با اشاره به اینکه مشتری واگن مترو فقط دولت است گفت: دولت با دخالت، ایجاد انحصار و تصویب تعرفه‌های داخلی و بین المللی موجب رکود تولید واگن مترو شده است. 

رئیس هیئت مدیره شرکت واگن پارس با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری در صنعت لوکوموتیو هم مشکلاتی را ایجاد کرده است، افزود: دولت اجازه دهد لوکومویتو دار خود نرخ تعرفه را مشخص کند چرا که با قیمت گذاری دستوری، دخالت و دستور العمل‌های شورای رقابت، صنعت لوکوموتیو نیز در حال نابودی است. 

مدیر عامل بخش حمل و نقل ریلی گروه مپنا پایین نگه داشتن نرخ ارز چالش دیگر صنعت ریلی عنوان کرد و گفت: نرخ ارز شاخصی برای قیمت تمام شده محصول تولید داخل است و دولت آن را به صورت دستوری پایین نگه داشته است؛ این موضوع تهدیدی برای تولیدکنندگان صنعت ریلی است.

 وی افزود: اگر قیمت ارز ارزش واقعی خود را داشته باشد تولید کننده داخلی می‌تواند با رقبای خارجی رقابت و حتی صادرات انجام دهد. مدافع جدی تعرفه گذاری منطقی هستم؛ نرخ ارز دستوری آفتی برای همه تولید کنندگان کشور است به نظرم دولت باید اجازه دهد فضای درست کسب و کار در کشور شکل بگیرد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.