بازدید سایت : ۳۸۹۸۹

دستفروشی در مترو تهران/آشفته بازار ناسامان

این روزها به مترو که پا می گذاری در میان هیاهو و شلوغی مسافران و دستفروشان دوره گرد گم می شوی، حجم زیاد دستفروشان چنان تو را در خود می بلعد که از یاد می بری برای چه آمدی و به کجا قرار است بروی!

دستفروشی در مترو تهران/آشفته بازار ناسامان
تین نیوز

داستان این روزهای مترو به مثابه بازار شامی است که با ازدحام مسافر و بی نظمی حضور دوره گردهای دستفروش گره خورده است، دوره گردهایی که از همان ابتدا راه در تونل های شهری تاریک و پر پیچ و خم همسفرت می شوند و بدون هیچ اراده ای تا مقصد بدرقه ات می کنند البته اگر خوش شانس باشی و لای دست و پای شلوغ آنان گم نشوی و به موقع بتوانی راهی برای پیاده شدن از قطار پیدا کنید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، این روزها به مترو که پا می گذاری در میان هیاهو و شلوغی مسافران و دستفروشان دوره گرد گم می شوی، حجم زیاد دستفروشان چنان تو را در خود می بلعد که از یاد می بری برای چه آمدی و به کجا قرار است بروی! به هر سوی که روی بر می گردانی دستفروشی را می بینی که با ساک و چرخ های گردان به سمتت می آیند تا جنسی را معرفی و به تو بفروشند!

تمرکزت را از دست می دهی و گاهی صدای سخنگوی مترو را که هر چند ثانیه یک بار ایستگاهی را اعلام می کند را هم دیگر نمی شنوی، یادت می رود که قرار بود کجا و در کدام ایستگاه پیاده شوی و حالا مجبوری در دو یا چند ایستگاه جلوتر پیاده شوی و به سمت مقصدت راه برگشت را در پیش گیری.

دستفروشی در مترو 1

همه ما حتی برای یک بار هم که شده؛ لوازمی، کالایی و یا جنسی حتی کوچک را از این دستفروشان خریده ایم و چه بسا خرسند از خرید، یادمان رفته که اصلا هدف اصلی ما از این سفر چه بوده است.

همه نوع کالایی در مترو موجود است از خوراکی و آرایشی و لباس گرفته تا هر آنچه که فکرش را نمی کنی در اینجا یافت می شود؛ آن هم با قیمتی مناسب و همطراز با نرخ های بازار بزرگ تهران.

همه آن چیزهایی که شاید روزی قصد خریدشان را داشتی و هیچگاه فرصتی پیش نیامده بود تا وقتی بگذاری بروی آنها را بیابی و بخری، حالا دم دستت هست و با خیالی آسوده و خوشحال و با رضایت مندی از دستفروشان مترو آن ر ا خرید میکنی!

آری متروی این روزهای تهران به بازار مکاره ای بدل شده که بیشتر شبیه مکانی برای عرضه، تقاضا و فروش کالاست تا جابجایی مسافر و با بهتر بگوییم این روزها مترو مرکز مبادلاتی است که رقیب سرسختی برای بازار بزرگ تهران بشمار می آید.

دستفروشی در مترو2

مترو این روزها دیگر در سیطره دستفروشانی دوره گردی است که با درآمدهای بسیار با یکدیگر در فضای کسب و کار رقابت می کنند و هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود.


دستفروشان دوره گردی که با خودخواهی تمام و بدون در نظر داشت حقوق شهروندی همه ایستگاههای مترو را احاطه کرده اند و در همه واگن های مترو به شکل های مختلف با اجناس رنگارنگ مشاهده می شوند.


از قطار که پیاده می شوی باز هم آرامش نداری چرا که برخی از آنها در مکان های مشخصی در فضای ایستگاهی مستقرند و با بساط کردن اجناس خود بر روی زمین؛ با تبلیغ و سرو صدایی بلند و ظاهری مندرس و بعضا ترحم برانگیز تلاش می کنند تا مسافران را تشویق به خرید کنند.

به نظر می رسد که دست فروشان دوره گرد مترو دیگر جزیی از بدنه مترو شده اند و خود را محق این می دانند که با داد و فریاد برای رسیدن به منفعت مالی بیشتر حقوق دیگر مسافران را ضایع کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، داستان دوره گرده های مترو مثال دیروز و امروز نیست قصه روزها و ماه های متمادی است، سال هاست که در مدیریت شهری این روند ادامه دارد.

دستفروشی در مترو3

ساماندهی دستفروشان مترو موضوعی است که طی چند دهه گذشته؛ همه گاه دغدغه مدیریت شهری بوده و هنوز نیز ادامه دارد در دوره ای با دستفروشان بشدت برخورد می شد، از حضور آنان برای کسب و کار در مترو جلوگیری می شد اما پس از مدتی این طرح نیز رها شد و اکنون دستفروشان بدون هر گونه مجوزی بدون نگرانی اقدام به کسب درآمد در مترو می کنند.

اغلب این دستفروشان بانوانی هستند که بنابر گفته خودشان سرپرست خانوار بوده و درآمدی دیگری ندارند در این میان نوجوان های کم سن و سال و بسیاری از جوانان که اغلب دانشجو هستند نیز در میان آنها مشاهده می شود که هر چند آگاه به آینده این شغل بی سرانجام هستند اما از سر بیکاری و احتیاج به این شغل کاذب اما پردرآمد روی آورده اند.

کارشناسان مسایل شهری و جامعه شناسان معتقدند؛ دستفروشی عاملی برای افزایش آسیب های اجتماعی است و از سوی دیگر برخی از صاحب نظران معتقدند که این شغل در جهت کاهش آسیب های اجتماعی حرکت می کند.

دستفروشی در مترو بی هیچ مجوزی

در همین رابطه موضوع ساماندهی دستفروشان مترو را از علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران جویا شدیم

وی با تاکید بر ساماندهی دستفروشان مترو تاکید کرد که برای دستفروشی در واگن های مترو مجوز قانونی وجود ندارد و اوضاع دستفروشان در مترو باید ساماندهی شود.

علیرضا نادعلی در گفت وگویی به خبرنگار ایرنا گفت که طی سه سال گذشته بارها ساماندهی در اوضاع دستفروشان مترو اتفاق افتاده اما هر بار بی سرانجام رها شده است یعنی گاهی ساماندهی انجام شده و گاهی رها شده است.

سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه وضعیت موجود دستفروشان مترو موجب رضایت ما در شورای شهر نیست، می گوید: نیاز است رسیدگی بیشتری در ایستگاه های مترو درباره ساماندهی اوضاع دستفروشان از سوی شهرداری تهران صورت گیرد.

وی با بیان اینکه عوامل شهرداری ضابط قضایی نیستند، تاکید می کند: از آنجاییکه اقدام به جمع آوری دستفروشان در مترو بعضا منجر به درگیری می شود نیاز است حتما برای این اقدام ضابط قضایی همراه باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره برخورد با دستفروشان مترو اظهار کرد: نمی توانیم از کنار موضوع دستفروشان مترو که موجب تضییع حقوق عمومی مردم می شوند راحت بگذریم؛ یعنی نمی توانیم بگوییم چون عده ای از ساماندهی دستفروشان در مترو ناراحت می شوند به این موضوع توجهی نکنیم.

وی افزود: دستفروشی داخل قطارهای مترو سبب بی نظمی در سوار و پیاده شدن مسافران و برهم خوردن آرامش روانی آنها می شود از سوی دیگر اگر بی تفاوت از ساماندهی دستفروشان بگذریم ممکن است شاهد بروز اتفاقات بدتر از این باشیم که اگر نظارتی بر موضوع صورت نگیرد متوجه آن نخواهیم شد.

سخنگوی شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تذکری راجع به ساماندهی دستفروشان ارایه داده است، می گوید: شورای شهر تذکراتی در این زمینه ارایه داده اما اعمال این تذکرات باید جدی تر اتفاق بیافتد.

وی درباره حضور موزیسین های دوره گرد در قطارهای مترو هم گفت: قاعدتا قطار مترو برای تردد با آرامش مسافران و سوار و پیاد ه شدن است، اتفاقات فرهنگی می تواند در ایستگاه ها یا مدخل های ورودی و خروجی آنها اتفاق بیافتد اما واگن مترو جای چنین اقداماتی نیست اگر موضوع را رها کنیم دیگر قابل کنترل نخواهد بود بنابراین باید حد و حدودی برای آن در نظر گرفت.

به گفته وی، نمی توان یک لشکر آدم از انتظامات و پلیس داخل قطار مترو گمارد تا بر موضوعات داخل قطار مترو اعمال نظر کنند چرا که این موضوعات کاملا اجتماعی است و باید توسط خود مردم مدیریت و با مراعات خود آنان اوضاع ساماندهی شود البته که سیاست گذاری ها توسط شورای شهر اتخاذ شود و اعمالش توسط خود شرکت مترو انجام گیرد.

در پایان باید بررسی شود که با کدام مجوز قانونی دست فروشان به خود اجازه داده اند تا فضای مترو را به نفع خود و کسب وکارشان اشغال کنند و با سر و صدایشان آرامش را از حاضران سلب کنند؟

چگونه کالای این دستفروشان کنترل می شود تا از بزه احتمالی جلوگیری بعمل آید؟

آیا این دوره گردهای مترو که خود را محقق هر تصرفی در شهر می دانند به واژه حق الناس آشنا هستند و خود را ملزم به رعایت آن می دانند؟ چطور می شود که با این واژه آشنا بود و مفهوم آن را درک کرد اما حقوق مسافرانی که چاره ای جز استفاده از مترو ندارند را نادیده گرفت؟

و در آخر آیا نمایندگان مردم در شورای شهر می توانند از حقوق پایمال شده مسافران مترو بدرستی حمایت کنند؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.