بازدید سایت : ۳۳۸۸۵

مصرف سوخت خودروهای ایرانی در 100 کیلومتر 10 لیتر؛ متوسط مصرف جهانی 7 لیتر

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: باید ابتدا علت مصرف بالای بنزین در کشور را پیدا کرد که براساس نتایج تحقیقات انجام شده؛ متوسط مصرف سوخت خودروها در ایران در 100 کیلومتر 10 لیتر است در حالی که این عدد در دیگر کشورها حدود 7 لیتر است.

مصرف سوخت خودروهای ایرانی در 100 کیلومتر 10 لیتر؛ متوسط مصرف جهانی 7 لیتر
تین نیوز |

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: باید ابتدا علت مصرف بالای بنزین در کشور را پیدا کرد که براساس نتایج تحقیقات انجام شده؛ متوسط مصرف سوخت خودروها در ایران در 100 کیلومتر 10 لیتر است در حالی که این عدد در دیگر کشورها حدود 7 لیتر است.

به گزارش تین نیوز به نقل از خانه ملت، فرهاد شهرکی با اشاره به راهکارهای عبور از ناترازی بنزین در کشور، گفت: در حالی روزانه حدود 120 میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف می رسد که پالایشگاه های موجود قادر به تولید این میزان بنزین نیستند، بنابراین ناترازی قابل ملاحظه ای به وجود آمده است و از آنجا که واردات بنزین ثروت بسیاری از کشور خارج می کند و ساخت پالایشگاه با هدف تولید بیشتر نیز سرمایه بسیاری را می طلبد، باید فکری دیگر برای عبور از این معضل کرد، چراکه می توان از نفت خام هزاران محصول سودآور و با ارزش تولید کرد.

نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این اوصاف باید ابتدا علت مصرف بالای بنزین در کشور را پیدا کرد که براساس نتایج تحقیقات انجام شده؛ متوسط مصرف سوخت خودروها در ایران در 100 کیلومتر 10 لیتر است در حالی که این عدد در دیگر کشورها حدود 7 لیتر است، بنابراین بنزین مصرفی در ایران 30 درصد از متوسط جهانی بیشتر است لذا تلاش ما باید در راستای تولید وسایل نقلیه ای باشد که کمترین سوخت را مصرف کنند.

وی افزود: همچنین باید سرمایه موجود را به جای هزینه در حوزه ساخت پالایشگاه با هدف سوزاندن نفت خام بیشتر، در حوزه واردات خودرو و موتورهای استاندارد برای خودروها هزینه کرد، این در حالی است که ما از جیب مردم از خودروسازها حمایت کردیم اما با این وجود، گزارش های ارائه شده همچنان خبر از زیان ده بودن این صنعت می دهد، درواقع مدیران صنعت خودرو نمی خواهند روی پای خودشان بی ایستند، بنابراین بهتر است به علم اقتصاد و تجارت احترام بگذاریم و بیش از این بیت ‎المال و درآمد کشور را برای صنعتی غیرسودده هزینه نکنیم.

شهرکی با بیان اینکه باید حاکمیت فکر جدی برای وضعیت خودروسازی کند و دست از حمایت هایی -که برای مردم جز ضرر آورده دیگری ندارد- بردارند، توضیح داد: بهتر است به جای تلاش برای ساخت پالایشگاه یا پتروپالایشگاه با هدف تولید بنزین بیشتر -که به معنای هدر دادن انرژی کشور است- روی استاندارد کردن موتور خودروها، واردات این محصول و واردات خودروهای برقی تمرکز و سرمایه گذاری کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: توسعه مدنظر برنامه هفتم به معنای ساخت «پتروپالایشگاه ها» است نه پالایشگاه کوچک یا بزرگ مقیاس، پتروپالایشگاه محصولات با ارزش افزوده بالا تولید می کنند که ارزش پولی آن صدها برابر بنزین است، ضمن آنکه در برنامه هفتم توسعه «صندوق بهینه سازی انرژی» تعریف شده است که براساس آن باید بخشی از درآمدهای حوزه انرژی به این صندوق واریز و در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی هزینه شود که شامل جلوگیری از هدررفت انرژی در خط تولید و توزیع نیز می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.