◄ ۷۵۰ میلیون دلار برای ساخت کشتی؛ مشکل صنعت کشتیسازی پول است؟
راهکارهای ارائه شده در قالب تدوین قوانین و مقررات توسعهای و حمایتی نه تنها وضعیت صنعت کشتیسازی را بهتر نکرده بلکه شرایط و موقعیت این صنعت را وخیمتر از گذشته کرده است.
یک کارشناس حوزه دریایی بر ارزیابی واقعی توانمندیها و نواقص و کمبودهای یاردهای کشتیسازی کشور تاکید کرد و گفت: در چند سال گذشته به دلیل عدم شناخت علت واقعی این نواقص و کمبودها، راهکارهای ارائه شده در قالب تدوین قوانین و مقررات توسعهای و حمایتی نه تنها وضعیت این صنعت را بهتر نکرده بلکه شرایط و موقعیت این صنعت را وخیمتر از گذشته کرده است.
به گزارش تین نیوز، رضا محمدعلی بیگی این مطلب را در پاسخ به اظهارات محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد که چندی پیش در حاشیه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی، گفته بود «۶۲ درصد امکان ساخت کشتی در داخل وجود دارد و براین اساس ۸۵ درصد نیاز کشور در داخل تامین میشود و برای استفاده از ظرفیت کشتیرانی داخل پیشنهاد شد علاوه بر تسهیلاتی که در تبصره ۱۸ بودجه پیشبینی شده، ۷۵۰ میلیون دلار از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص یابد».
بیگی در این مورد به تین نیوز، گفت: شناسایی صحیح و ارزیابی منطقی نواقص و مشکلات صنعت کشتیسازی به متولیان و صاحب نظران کشور کمک میکند تا به راهحلهای اصولی و علمی به منظور رفع مشکلات در مدت زمانی معقول دست یابند.
او افزود: معتقدم مشکلات اساسی صنعت کشتیسازی (کشتیهای غیر نظامی) بیش از آنکه به موارد تأمین مالی و تحریمها مرتبط باشد به موضوعاتی از قبیل فناوری مدیریت، فناوری طراحی و مهندسی و فناوری ساخت و تولید مرتبط است.