◄ پرداختیهای رانندگان که روی هیچ کاغذی ثبت نمیشود
یک فعال صنفی بخش حملونقل جادهای کالا به مقایسه درآمد رانندگان کامیون و کارگران ساده و همچنین هزینههای غیرقانونی که به اشکال مختلف از رانندگان اخذ میشود، پرداخت و از درآمد ناکافی رانندگان باوجود سختی کار، انتقاد کرد.
یک فعال صنفی بخش حملونقل جادهای کالا به مقایسه درآمد رانندگان کامیون و کارگران ساده و همچنین هزینههای غیرقانونی که به اشکال مختلف از رانندگان دریافت میشود، پرداخت و از درآمد ناکافی رانندگان باوجود سختی کار، انتقاد کرد.
به گزارش تیننیوز، آرش جلیلوند در یک گروه تلگرامی مرتبط با رانندگان حملونقل جادهای کالا نوشت: در مقایسه درآمد رانندگان و کارگران ساده مشاهده میشود که امتیازات و درآمد یک کارگر ساده از یک راننده پایه یک بیشتر است.
این کامیوندار خودراننده تاکید کرد: برای مثال یک کارگر ساده از حداقل حقوق پایه بهرهمند است که عیدی و سنوات هم به آن اضافه میشود.
وی افزود: همچنین یک کارگر ساده از مزایایی همچون حق مرخصی و پرداخت بیمه توسط کارفرما نیز برخوردار است که رانندگان از آن بیبهرهاند.
جلیلوند خاطرنشان کرد: ساعت کار کارگران ۸ ساعت است که در صورت اضافه کار با ۴۰ درصد افزایش نرخ در پرداخت همراه است و شبکاری نیز ۲۲ درصد افزایش نرخ دارد.
این کامیوندار خود راننده با بیان اینکه هزینه ناهار و چای و ... کارگران نیز با کارفرماست، اظهار کرد: اما برای مثال اگر یک کامیوندار مسیر مشهد تهران بر روی مبلغ یک میلیون تومان کرایه توافق کند، نه تنها کمیسیون و انعام از این مبلغ کسر میشود بلکه پول گازوییل، روغن، استهلاک و ...نیز باید از آن کم شود.
وی افزود: این در حالی است که هزینه بیمه و خورد و خوراک نیز با خود راننده است و راننده ساعت کار هم ندارد.
این فعال صنفی در مورد موضوع پرداخت انعام نیز به ذکر تجربه خود در این زمینه پرداخت و گفت: سال ۹۲ نفت جی، قیر بشکهای بار میزدم و حتما باید انعام میدادم وگرنه بار نمیزدند. در اسکله بندرعباس هم اگر به نماینده و کارگر انعام داده نشود چک راننده را نمیدهند و بارش را خالی نمیکنند.
به گزارش تیننیوز، این کامیوندار خود راننده خاطرنشان کرد: یکبار با کامیون لبهدار به بندرعباس کلینکر بردم، در انبار «حقایق» 10 تومان انعام، ۵ تومان حق باسکول و ۵ تومان حق تخلیه پرداخت کردم.
جلیلوند افزود: همچنین در پمپ بنزین هجیب بویین زهرا ساعت ۳ شب گازوئیل زدم که مسئول پمپ بنزین گفت ۳۰ لیتر گازوئیل باید به او انعام بدهم!
سلام ممنون از زحمات شما لطف کنید خط اخر را تسطیح بفرمایید در قبال زدن گازوییل ۳۰هزارتومان انعام
در واقع منظور پمپچی از جمله
۳۰ تا گازوئیل بده به ما
این بود که راننده ۳۰ لیتر از سهمیه اش را به پمپچی بدهد
و چون ندادیم پمپچی به اطاق فرمان رفت و بعد چند دقیقه دیسپنسر ارور داد و نتوانستیم سوختگیری را با سهمیه ۳۰۰ تایی خود تکمیل کنیم حدود ۱۶۰ تا بیشتر نزدیم