◄ دلیل سانحه ریلی زاهدان اعلام شد: بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل
علت سانحه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ و پابندهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.
رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راهآهن گفت: بررسی اعلام نتایج سوانح ریلی بستگی به نوع و پیچیدگی دارد که از چند ساعت تا نهایتا چند روز به طول میانجامد، اما علت سانحه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ و پابندهای ریل توسط افراد ناشناس بوده که گزارش آن به وزیر هم ارسال شده است.
به گزارش تین نیوز غضنفر فولادی در اظهارنظری درباره علت وقوع حادثه خارج و واژگون شدن پنج واگن قطار زاهدان-تهران، گفت: پس از انجام بررسیهای مختلف، علت سانحه مشخص و گزارش آن را برای دولت و وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال کردیم. بر اساس این گزارش، علت حادثه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.
وی افزود: برخی افراد ناشناس حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰ متر باز و نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسئله باعث خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه دردناک شده است. به عبارت دیگر میتوان گفت که ریل به وسیله پیچ و پابند به تراورس متصل میشوند و اگر این پیچها باز شوند به راحتی با یک دیلم میتوان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و توسط هرکسی باز شود، محل خطر ایجاد شده و نهایتا منجر به بروز این سانحه میشود.
رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راهآهن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف از بازشدن پیچ و پابند ریل سرقت یا خرابکاری بوده است؟ ادامه داد: ممکن است به هر دلیلی این پیچها از ریل باز شده باشد اما ما نمیتوانیم آن را تشخیص دهیم و وظیفه این کمیسیون بررسی دلیل فنی بروز یک سانحه ریلی است.
فولادی درباره اینکه چه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این سانحه وجود دارد؟، گفت: در هر ایستگاه راهآهن راهبانهایی داریم که هر روز به سمت یکدیگر حرکت کرده و نهایتا در وسط یک خط کارنامههایشان را با یکدیگر به منظور تایید چک نهایی خط تعویض کرده و از همان مسیر بر میگردند. اما ممکن است در یک ایستگاه رفت و برگشت مسیر حدود هشت ساعت و حتی بیشتر طول بکشد و طی این مدت افراد ناشناس اقدام به بازکردن پیچ و مهرهها کرده باشند.
وی اظهارکرد: راه دیگری برای بازدید و رصد مسیر وجود ندارد، گرچه پس از بروز این سانحه تصمیم بر آن شد تا کنترل و رصدهای بیشتری صورت گیرد اما در همه کشورهای دنیا نیز روال همینگونه است و نمیتوان طول ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی را به صورت متر به متر از روشهای آنلاین، تصویری و... رصد کرد.
رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راهآهن اعلام کرد: ممکن است همین الان نیز چنین اتفاقی در یکی از محورها و مناطق بیافتد و برای متر به متر آن نمیتوان نگهبان استخدام کرد و تنها به رفاه، امنیت و دیگر پارامترهای فرهنگی و اجتماعی جامعه برمیگردد.
سلام.چند سوال
1- پیچ و پابند های باز شده در قوس بوده یا در خط مستقیم؟
2- برای باز کردن هر پیچ و پابند چقدر زمان لازم است؟ برای باز کردن حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ تا چقدر؟
3- برای باز کردن پیچ از چه آچاری استفاده میشود؟
4- آیا قطار قبل از رسیدن به نقطه سانحه تقلیل سرعت داده یا خیر؟
5- راهبان ها آخرین بار در چه زمانی آن تکه از خط را کنترل کرده اند؟ به عبارت دیگر فاصله ی زمانی آخرین کنترل راهبان و زمان سانحه چند دقیقه بوده است؟
6- قطاری که قبل از قطار سانحه دیده از زاهدان اعزام شده چند دقیقه قبل از آن اعزام شده. به عبارت دیگر فاصله ی زمانی اعزام قطار قبلی و قطار سانحه دیده چند دقیقه بوده است؟
از افراد باتجربه ای چون آقای فولادی و همکارانشان بعیدست که بررسی های بالا را انجام نداده باشند.اگر جواب این سوالات داده شود ، براحتی معلوم میشود که باز کردن پیچ ها به قصد سرقت بوده یا خرابکاری؟
رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راهآهن از پاسخ به این سوال که هدف از بازشدن پیچ و پابند ریل سرقت یا خرابکاری بوده خودداری کرده است و وظیفه این کمیسیون را به " بررسی دلیل فنی بروز سانحه " محدود دانسته است.
پاسخ این سوال اخیر را چه مرجعی باید بدهد ؟