تحریم اتحادیه اروپا بر فعالیت کشتیرانی ایران چقدر اثرگذار است؟/ ۸۵ درصد تجارت ایران دریایی است
چندی پیش شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد به بهانه انتقال پهپاد های ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اعلام کرد که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و یک فرد و ۴ نهاد ایرانی و روسی را هدف تحریم قرار داده است.
چندی پیش شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد به بهانه انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اعلام کرد که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و یک فرد و ۴ نهاد ایرانی و روسی را هدف تحریم قرار داده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از سی نیوز، این اتفاق علاوه بر عجیب بودن از لحاظ تحریم ناوگان کشتیرانی رسمی یک کشور، در بحبوحه تحولات منطقه اقتدامی اقتصادی در جهت افزودن بر تنش های سیاسی است.
اما نکته حائز اهمیت میزان اثر گذاری این نوع اقدامات با توجه به تحریم های قبلی ایالات متحده علیه بخش های مختلف اقتصادی کشور است.
مسعود دانشمند، رئیس هیئت مدیره شرکت کشتیرانی حمل دریایی ایران در خصوص تحریم های اتحادیه اروپا علیه شرکت کشتیرانی ایران گفت: پیش از این نیز کشیترانی جمهوری اسلامی ایران از سمت ایالات متحده هدف تحریم قرار گرفته بود و این تحریم ها موضوع جدیدی نیست؛ اما به هر جهت تحریم های جدید موجب تغییراتی در حوزه فعالیت ناوگان کشتیرانی ایران خواهد شد.
دانشمند ادامه داد: پیش از این تحریم ها از سوی اتحادیه اروپا ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بنادر تمامی کشور های آفریقایی، اروپایی و آسیایی و همچنین دیگر بنادر کشور های همکار سفر می کردند؛ اما با این تحریم ها ممکن است محدودیت هایی در سفر به بنادر اروپایی ایجاد شود. در واقع تحریم های جدید اتحادیه اروپا، حرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به کشور های آفریقایی و برخی از کشور های جنوب شرق آسیا مانند چین و ژاپن محدود می شود.
افزایش هزینه های کشتیرانی
وی تاکید کرد: این به این معناست که محدوده فعالیت کشتیرانی محدود شده و به طور طبیعی این کاهش حوزه های فعالیت موجب افزایش هزینه های کشتیرانی و همچنین اختلالاتی در در تجارت دریایی خواهد شد. اما باید توجه داشت که این تحریم ها به معنای اعمال قطعی محدودیت نیست؛ به عنوان مثال هم اکنون کشور چین در دو بندر خود اقدام به ایجاد امکان پهلوگیری برای کشتی های ایرانی از جمله ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کرده است.
این فعال حوزه تجارت و حمل و نقل دریایی با تاکید بر اهمیت رایزنی برای خنثی سازی این تحریم گفت: شایان ذکر است که در حال حاضر روابط تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشور هایی همچون هند، تایلند و برخی از کشور های آفریقایی از سطح و حجم بالایی برخوردار است؛ به همین جهت بایستی با دیگر کشور های همکار که حجم مبادلات بالایی از مبادلات با جمهوری اسلامی اسران را دارند و به نوعی طرف تجاری حائز اهمیت محسوب می شوند نیز طی گفتگو های دو جانبه به رایزنی پرداخت و راه حلی برای ادامه فعالیت های تجاری از طریق دریا بپردازیم.
وی ادامه تصریح کرد: در گفتگو های های دوجانبه، به لحاظ وجود منافع تجاری امکان وقوع توافق برای ادامه فعالیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و ممکن است بتوانیم به دستاورد های کم هزینه ای برای مقابله با این تحریم ها دست یابیم.
اثر محدود تحریم ها بر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
دانشمند تاکید کرد: اگر موفق به توافق با طرف های تجاری خود نشویم، تحریم های وضع شده اثر ۱۰۰ درصدی بر حوزه فعالیت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت؛ اما در صورت وقوع رایزنی های موفق، میزان اثر تحریم های اتحادیه اروپا به ۳۰ الی ۴۰ درصد از حوزه فعالیت کشتیرانی محدود خواهد شد.
وی تصریح کرد: با انجام گفتگو های دو جانبه پس گرفتن ۶۰ الی ۷۰ درصد از حوزه های فعالیت کشتیرانی کاملا قابل پیش بینی است. به همین جهت بدیهی است که میزان اثرگذاری این تحریم های ظالمانه به نحوه تعامل جمهوری اسلامی ایران با کشور هایی که طرف اقتصادی ما قرار می گیرند خواهد بود. به همین جهت می توان گفت که در تحریم های اعمال شده هیچ قطعیتی وجود ندارد.
راه های دور زدن تحریم ها آسان و متنوع است
این فعال در حوزه تجارت دریایی تصریح کرد: هر مشکلی راه حل دارد و راه حل رفع و خنثی سازی این تحریم ها نیز در گفتگو نهفته است. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را نمی شود با ابزار کهنه تحریم از جهان حذف کرد؛ کشتیرانی شرکتی است با ناوگانی بزرگ، قدرتمند و متنوع از تمامی انواع شناور ها و پرسنل کارآمد که تمام این پتانسیل وجودی حقیقی است.
رئیس هیئت مدیره شرکت کشتیرانی حمل دریایی ایران ادامه داد: با فرض پافشاری اتحادیه اروپا به اعمال تحریم ها نیز جمهوری اسلامی ایران با تاسیس شرکتی جدید در کشوری دیگر، پرسنل و ناوگان خود را به آن شرکت انتقال می دهد و این راه بی نهایت قابل تکرار است؛ بنابراین برای دور زدن راه حل همواره راه حل هایی از این دست وجود و در جهان امروزی تحریم ابزاری کار آمد نیست.
دانشمند تاکید کرد:، اما باید توجه داشت که پیش از تاسیس شرکتی جدید در کشوری دیگر و انتقال پرسنل و فروش و بازخرید ناوگان دریایی برای دور زدن تحریم، بهتر است به سوی دیپلماسی و گفتگو که فعلی آسان تر و کم هزینه تر است، پیش برویم. انجام این افعال موجب صرف هزینه و زمان خواهد شد، اما گفتگو و رایزنی زمان و هزینه کمتری را صرف خواهد نمود.
کشتیرانی ایران مسئول حمل و نقل حدود ۵۰ درصد از تجارت دریایی کشور است
این فعال اقتصادی تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر مسئول حمل و نقل حدود ۵۰ درصد از تجارت دریایی کشور است و همچنین لازم به ذکر است که حدود ۸۵ درصد از تجارت ایران از طریق دریا انجام می شود و از این باب می توان گفت که کشتیرانی مسئول ۴۰ درصد از تجارت ایران است. از این رو تمامی ایرانیان به سرنوشت این شرکت حساس هستند.
رئیس هیئت مدیره شرکت کشتیرانی حمل دریایی ایران ادامه داد: به همین جهت می توان گفت که تحریم های اعمال شده شده از سوی اتحادیه اروپا، تحریم علیه ملت ایران است. مردم ایران ناوگان دریایی خود و اهتزار پرچم جمهوری اسلامی ایران در دریا را مایه اقتدار و مباهات می دانند. ما در شمال و جنوب کشور دریا های گسترده ای داریم و بنابراین باید به سرعت برای مقابله با این اقدام ظالمانه راه کار هایی را تدوین و اجرائی کنیم.