◄ مخالفت وزارت راه با ساخت تونل 9 کیلومتری توسط شهرداری تهران؛ تکرار اشتباه بزرگراه صدر، این بار زیرزمین!
وزارت راه و شهرسازی طی مکاتبه ای با وزارت کشور از لزوم جلوگیری از ساخت تونل 9 کیلومتری در شهر تهران و اولویت بخشی به توسعه حمل و نقل همگانی در این شهر خبر داده است.
مجتبی کاوه - به گزارش خبرنگار تین نیوز موضوع تونلی که میدان سپاه را به بزرگراه آزادگان متصل می نماید و در فضای حرفهای با نام شهید متوسلیان شناخته می شود، چند وقتی است توسط شهرداری تهران در دستورکار اقدام قرار گرفته است.
پروژه ای که عناوینی همچون ابرپروژه خاورمیانه، مگاپروژه و امثالهم را یدک میکشد در چند وقت اخیر، این پروژه در محافل علمی و اجرایی کشور مورد نقد و بررسی های مختلف قرار گرفته است.
نشست های هم اندیشی در حوزه کلان پروژه های حمل نقل که به میزبانی برخی اساتید دانشگاه تهران و با حضور فعالان حوزه حمل و نقل و مرکز پژوهش های مجلس برگزار شده، به نوعی مخالفت جامعه علمی و حرفهای کشور با شهر فروشی و هدر دادن منابع نفتی را نشان داده است.
اقداماتی که به نظر می رسد با نگاه تک بعدی عمرانی و سنتی به دنبال حل چالش های روز حمل و نقل در شهرها و کلانشهرهاست!
حالا وزارت راه و شهرسازی طی مکاتبه ای به وزارت کشور از لزوم جلوگیری از ساخت این تونل و اولویت بخشی به توسعه حمل و نقل همگانی، پاک و پایدار خبر داد.
سردار هادیان فر معاون حمل و نقل این وزارتخانه، طی این نامه به دکتر نصرتی، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، با اشاره به تدوین آیین نامه طراحی معابر شهری در سال 1399 و مبانی توسعه حمل و نقل پایدار، اعلام کرد: "پیامدهای منفی حاصل از برنامه ریزی و طراحی خودرومحور معابر و تلاش های انجام گرفته برای مقابله با مشکلات ناشی از این شیوه طراحی، منجر به ظهور مباحث نوین حملونقل پایدار شهری و به تبع آن تغییر اولویت شیوه های سفر در سالهای اخیر شده است.
این رویکرد جدید برنامهریزی، در طراحی شبکه معابر شهری نیز منعکس شده و منجر به توسعه خیابان های دوستدار پیاده، دوچرخه و حمل و نقل همگانی شده و حرکت سواری های شخصی را محدود نموده است. از این رو، با توجه به تغییر نگرش جهانی نسبت به موضوع طراحی معابر شهری و تأکید متخصصان این حوزه بر لزوم پیاده سازی اصول حمل و نقل پایدار در طراحی ها، موضوع بازنگری «آیین نامه طراحی راه های شهری»، در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
در نسخه جدید این آییننامه که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال 1399 (موضوع مکاتبه 300/125105 مورخ 22/09/1399)، ابلاغ گردید، رویکرد اصلی حاکم «توسعه پایدار» و به طور مشخص «حملونقل پایدار» است که متضمن طراحیهای ایمن، سازگار با محیطزیست و خدمترسان به تمامی اقشار جامعه و طریقههای سفر است. در همین راستا، یکی از چالشهای اصلی در طراحی شبکه معابر شهری، حل تعارض میان نقش ترافیکی و نقش اجتماعی معبر بوده است.
لذا تدوین مرجعی واحد بر اساس دیدگاه های متخصصان حوزه های شهرسازی و حملونقل شهری به عنوان راه حل کارآمد در جهت حل این مشکل مدنظر قرار گرفت و در نهایت این آیین نامه مطابق با آخرین تحقیقات و دستاوردهای موجود در این زمینه تدوین گردید.
طراحان باید استفاده همه کاربران حملونقل اعم از عابرین پیاده، دوچرخه سواران، استفادهکنندگان از حملونقل همگانی و شخصی و نیز خودروهای باری را با توجه به اولویتها در نظر بگیرند و نه تنها حرکت خودرو که جابهجایی افراد و نیز توزیع بار در شبکه را مدنظر قرار دهند."
اجرای پروژه 40 هزار میلیارد تومانی و بی توجهی به کمبود ناوگان
وی در ادامه صراحتاً خطاب به معاون عمران وزارت کشور اشاره داشت: علی رغم رویکرد مصرح در آییننامه طراحی معابر شهری، بررسیها و گزارشها نشان میدهد در شهر تهران اقداماتی در خصوص ساخت تونل 9 کیلومتری حدفاصل میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان در حال انجام است. اعداد ناظر بر هزینه ساخت این پروژه قریب به 40 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. از سوی دیگر وضعیت حمل و نقل همگانی شهر تهران از بابت سرفاصله زمانی بالا، فرسودگی ناوگان، آلایندگی، فقدان پوشش مناسب تقاضا و کیفیت ناوگان لزوم توجه حداکثری و تمرکز مدیریت شهری بر این موضوع را ایجاب مینماید.
بزرگراه امام و علی افسریه شمال به جنوب مناطق شرقی تهران را پوشش داده به جای ساخت این تونل مترو بسازید که مردم تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی بشوند
سلام
این طرح در اوایل دهه نود درحال برنامه ریزی اجرایی بود که با روی کار آمدن آقایان نجفی ، افشار، حناچی در شهرداری و عدم توانایی آنان در مدیریت این مگا پروژه یا راحت طلبی آنان این طرح و بسیاری از طرح های کلان که زمان اجرای آنان همان روز بود به محاق و بایگانی سپرده شد و اکنون مجبور به اجرای آنان با هزینه ای چند برابر هستیم.
مقصر این امر همان مدیرانیست که این طرح لازم الاجرا را آن موقع با هزینه کمتر اجرا نکردند و الان مقصر را گردن شهردار فعلی می اندازند.
خدا قوت سردار
ان شااله آقای زاکانی توجه خواهند داشت.
آقای زاکانی نباید اسیر مافیای پیمانکاری تونلساز برای عبور خودرو شخصی بشه.
بسیار عالی.
بالاخره مسئولین هم به این موضوع پی بردند که منابع کشور و منابع شهرداری صرفا باید بره به سمت حمل و نقل عمومی علی الخصوص تامین ناوگان حمل و نقل عمومی ریلی، دریایی، هوایی
متخصص رانت خواری ملت شدن دیگه لامصب سیر نشدنیه.
سلام
در طرح جامع شهری هم حمل و نقل همگانی هم توسعه معابر خودرویی با هم دیده شده است،
منتها به دلیل بازی قدرت خصوصا طیف منتسب به اصلاح طلبان حاضر به سلاخی منافع ملی به نفع جبهه خودشان هستند.
نمونه این امر هم سیاه نمایی پروژه مصوب تونل میدان عشرت آباد سابق تا بزرگراه آزادگان است که در صورت اجرایی شدن علاوه بر رفع گلوگاه شدید بهارستان تا بازار و خلوتی آن ، باعث نمایان شدن بی عرضه کی مدیران طیف منتسب به اصلاح طلبان میشود. و همین موضوع تشویش اذهان مردم بی خبر از طرح های ملی و محروم شدن آنها از پیگیری حق خودشان میشود.
ای کاش حملات حزبی جناحی و عقده گشایی های معدود خواصی در این مملکت وارد حوزه منافع ملی ملت نشود و برچسب تخصصی نخورد تونل شهید متوسلیان اندازه چند جلد کتاب ، منفعت برای مردم دارد که نیاز خاصی هم به داشتن تخصص عمران و زیرساخت ندارد تیتر وار به چند مورد اشاره کنم ۱ . شما از حمل و نقل عمومی می گید در سطحی که اندازه عبور ترافیک محلی فضا دارد و ترافیک فرامنطقه ایی گیر افتاده این حمل و نقل عمومی چطور اصلا قابلیت حرکت و بهره وری خواهد داشت ؟ اتوبوس گیر کرده که ۲ ساعت داخلش باید بایستی و با هی ترمز زدن ، دل و رودت بیرون بزنه این چه جذابیتی برای مردم دارد ؟ یک لاین اختصاصی از این تونل می تواند به عبور سریع و راحت حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کند ۲ . ول کن شعار شهر انسان محور نیستین وقتی سطح فضا ندارد و در آلودگی هوا ، صوتی و بصری بشدت درگیر است چه جوری می خواین به سمت ساخت پلازاها و مسیرهای دوچرخه سواری و سنگفرش کردن خیابان ها و ... تا توریستی کردن بپردازید ؟ عوام ترین ملت هم می داند ترافیک وحشتناک سطح به زیر نرود اصلا نمی شود کاری در سطح کرد چقدر برای ساخت مسیرهای دوچرخه های سواری هزینه کردین ؟ که بی فایده شد ترافیک را هم تشدید کرده باز ۱۰۰ تا عالم باید پیدا بشه تا سنگ ته چاه را دربیارن ! ساخت همچین تونلی چقدر می تونه به آرامش اعصاب ملت و صرفه جویی در زمان کمک کنه ؟ چقدر در مصرف بنزین باعث صرفه جویی می شه ؟ چقدر به کمتر شدن آلودگی هوای شهر کمک می کنه ؟ تک تک این عوامل در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه اونقدر اهمیت دارند که حاضرن ۱۰۰ ها میلیارد دلار براش هزینه کنند اینجا در ایران و در تهران ، کماکان درگیر بزن بزن حزبی هستیم چرا ؟ چون یکسری از زاکانی خوششون نمی آد ! شهروندان تهرانی باید تنبیه بشن چون زاکانی شهردار تهرانه ! این ها تعاریف واضح ممالک عقب افتادس بی تعارف ، این تونل همچنین می تواند تونل امنیتی پدافندی حیاتی برای پایتخت ایران باشد که تاسیسات حیاتی انرژی و آب و مخابرات از حال دفنی خارج بشود داخل تونل های ویژه تعبیه بشن که قابلیت بازرسی روزانه داشته باشد جنگی شد زلزله ایی شد کمر شهر نشکند که دسترسی های ویژه برای نیروهای اورژانسی امدادی ، امنیتی نظامی و خدماتی ها تعبیه شود تا این ها بتوانند تخته گاز تا دل مناطقی مثل بازار بروند تا حتی بلحاظ شیمیایی میکروبی و ... ایزوله شده در حالت خاص بتواند جان ۱۰۰ ها هزار نفر را نجات دهد و ... ساده ترینش اینه هر تهرانی می داند مرکز شهر تهران اصلا بزرگراه و راه در رو ندارد ، شوربختانه لجبازی های کودکانه حزبی ، باز لگد محکم دیگری به مردم خواهد زد .
وزارت راه حرف درستی زده.
با تونل بازی نمیشه ترافیک رو حل کرد اگر میشد الان تونل نیایش قفل نبود و ...
هر بچه ای هم میدونه حمل و نقل عمومی لازمه نه تونل بازی برای حمل و نقل خودرو شخصی
مخالفت با احداث این تونل که سالها ست دغدغه ی همگانی بوده و به هر دلیلی عجیب و غیر کارشناسی ست .
سلام
آیا تابحال از خود پرسیده آید مگر ادعای اولویت توسعه حمل و نقل همگانی را ندارید؟ پس چرا در زمان خودتان این امر را پیگیری نکردید و باعث فرسودگی ناوگان اتوبوس شده و سرعت ساخت مترو در زمان شهرداران راحت طلب کند شد؟
آیا هدف این مدیران از طرح اجرای حمل و نقل همگانی در مقابل تونل ۹ کیلومتری چیزی جز سنگ اندازی در مقابل منافع مردم به نفع اهداف حزبی خودشان نیست؟!!
در گیری با نهاد های امنیتی ...
دکتر تونل و بساز به حرف اینا گوش نده.