بازدید سایت : ۴۲۲۴۴

◄ بهترین مسیر برای اتصال راه آهن ایران به شبکه راه آهن پیوسته ترکیه

اتصال راه آهن ایران به شبکه راه آهن پیوسته ترکیه در مسیر راه آهن ایغدیر قارص از طریق چشمه ثریا، نیازمند احداث راه آهن به طول 200 کیلومتر بین شهر مرند تا چشمه ثریا در نقطه صفر مرزی با ترکیه است.

بهترین مسیر برای اتصال راه آهن ایران به شبکه راه آهن پیوسته ترکیه
تین نیوز |

شماری از کارشناسان ریلی معتقدند اتصال راه آهن ایران به شبکه راه آهن پیوسته ترکیه در مسیر راه آهن ایغدیر قارص از طریق چشمه ثریا، نیازمند احداث راه آهن به طول 200 کیلومتر بین شهر مرند تا چشمه ثریا در نقطه صفر مرزی با ترکیه است.

به گزارش تین نیوز،  درحالیکه برای اتصال راه آهن جلفا خوی تنها احداث 100 کیلومتر خط آهن یعنی نصف مسیر مرند چشمه ثریا مورد نیاز است.

به اعتقاد آنان همچنین مسافت دسترسی به راه آهن آنکارا و مرز اروپا از مبدا جلفا از طریق مسیر راه آهن جلفا - خوی - رازی - شمال دریاچه وان به داخل ترکیه، هیچ فرقی نسبت به مسیر پیشنهادی راه آهن ایغدیر - قارص ندارد.

همچنین مسیر راه آهن جلفا - خوی - رازی - شمال دریاچه وان، مزایای اتصال کوتاه تر 300 کیلومتری نسبت به اتصال از طریق مسیر پیشنهادی ایغدیر - قارص - سیواس به بندر مرسین در سواحل دریای مدیترانه دارد که در نهایت موجب کاهش هزینه های حمل بار و دسترسی سریع به مقاصد می شود.

قابل ذکر است کمتر از یک ماه پیش مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در گفت و گو با یکی از رسانه ها ( بازار) تاکید کرد: راه آهن تبریز - چشمه ثریا به عنوان یک پروژه مهم و از نگاه دولت به عنوان چهار پروژه اولویت دار کشور مشخص گردیده است.

حسین گروسی عنوان کرد: با احداث خط جدید ریلی مذکور، سهم مسافر قابل جذب از این مسیر برابر ۱۶۵۲ هزار نفر است. سهم بار قابل جذب برابر ۶۷۹۰ هزار تن بار در سال از مسیر منطقه آزاد ماکو خواهد بود. بنابراین عامل اصلی توسعه لجستیک و رونق اقتصادی منطقه و کشور خواهد بود.

همچنین معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در گفت و گو با این رسانه تاکید کرد: قطار عبوری از مسیر ریلی تبریز به کارس ترکیه می تواند روزانه به طور متوسط ۷۰۰ کیلومتر را طی کند. از سرعت کامیون و حمل و نقل جاده ای بیشتر است. بدین طریق چین و بندر شانگ های از طریق ایران در سریع ترین و کمترین هزینه به اروپا متصل خواهد شد و برای ایران صرفه اقتصادی خوبی دارد.

حمزه حورسی افزود: مطالعات طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس ترکیه از این منطقه انجام گرفته و عملیات عمرانی برای توسعه تجارت مرزی با استفاده از مسیر ریلی در دولت چهاردهم اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به تفاهم منعقد شده بین ایران و ترکیه در خصوص اتصال ریلی تبریز – کارس اظهار داشت: این خط ریلی به طول ۲۰۰ کیلومتر و به صورت برقی در ۲ خط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای محور ترانزیت چین و اروپا طراحی می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • همایون اسدی

    ترکیه رقیب ایران در مسیرهای ترانزیتی است. راه آهن ترکیه به عمد گلوگاه دریاچه وان را سالهاست باز نکرده. برای صادرات و واردات به ترکیه مسیر های ریلی داخل ترکیه عمدا بسیار کند هستند. هر چقدر اتصالات جدید با راه آهن ترکیه ساخته شود، بی فایده است و همه هزینه آن هدر می رود.
    فکر سازه ای مملکت را ویران کرده است. فکر مدیریتی و سازوکاری باید جانشین فکر سازه ای شود. لطفا به ریشه ها بیندیشید و خرج رو دست کشور نگذارید.

    • ناشناس

      کاملا درست است.
      پروژه مرند -چشمه ثریا پروژه ای کاملا بیفایده است.

  • امیرعلی

    بالاخره قارص یا کارس؟؟؟؟؟

    وقتی ویراستار مربوطه، بدیهیات جغرافیایی و اطلاعات عمومی را نمی داند، اینطوری میشود دیگر!!

  • اکبر خورشیدی

    جهت اتصال شبکه راه آهن ایران به شبکه راه آهن، چه از مسیر تبریز - مرند - چشمه ثریا - ایغدیر - قارص - ارزروم - سیواس - آنکارا این اتصال صورت بگیرد و چه از مسیر تبریز - شبستر - خوی - رازی - ساحل شمالی دریاچه وان - موش - بینگول - الازیغ - ملطیه - سیواس - آنکارا متصل بشود، طول مسیر تقریبا" یکسان است ولی مزیت مهم اتصال راه آهن ایران از سمت مرز رازی و ساحل شمالی دریاچه وان به شبکه راه آهن ترکیه نسبت به مسیر پیشنهادی مرز چشمه ثریا در این است که جهت دسترسی به بندر مرسین در سواحل دریای مدیترانه، مسیر تبریز -شبستر - خوی - رازی - ساحل شمالی دریاچه وان - موش - بینگول - الازیغ - ملطیه - غازی عینتاب - آدانا - بندر مرسین حدود 1500 کیلومتر است ولی مسیر تبریز - مرند - چشمه ثریا - ایغدیر - قارص - ارزروم - سیواس - قیصریه - بندر مرسین حدود 2000 کیلومتر می باشد. بنابراین اگر ترکیه بجای احداث مسیر 220 کیلومتری ایغدیر - قارص مسیر 240 کیلومتری ساحل شمالی دریاچه وان را تکمیل نماید دسترسی ایران به بندر مرسین در سواحل دریای مدیترانه از مسیر مرز رازی - ساحل شمالی دریاچه وان حدود 500 کیلومتر نزدیکتر می شود ضمن اینکه این مسیر در سمت ایران تکمیل می باشد و نیازی به احداث هیچگونه خط آهنی نمی باشد .
    اما احداث راه آهن مسیر جلفا - خوی جهت ادامه یافتن کریدور میانی ورودی از مرز آغبند - کلاله در ساحل جنوبی رود ارس از سمت ایران به داخل ترکیه، چه برای دسترسی به مرز اروپا و چه برای دسترسی به بندر مرسین در سواحل دریای مدیترانه می باشد که این مسیر ایرانی جلفا - خوی - رازی - ساحل شمالی دریاچه وان - ... علاوه براینکه همانند مسیر پیشنهادی ترکیه از نخجوان - ایغدیر - قارص با مسافت مساوی به آنکارا و مرز اروپا می رسد، یک مزیت مهمی که برای کشورهای چین، آسیای میانه، قفقاز و ترکیه واقع در مسیر کریدور میانی جهت ترانزیت بار فراهم می کند، این است که دسترسی نزدیکتر و مسافت کوتاهتر و با هزینه کمتر به بندر مرسین در سواحل دریای مدیترانه برای این کشورهای واقع در مسیر کریدور میانی را تامین می کند، به شرطی که درصورت احداث راه آهن جلفا - خوی از طرف ایران، کشور ترکیه هم در مقابل آن راه آهن ساحل شمالی دریاچه وان را تکمیل نماید.

  • اکبر

    لااقل ایران شرط رفع انسداد در مسیر ریلی در مرز جنوبی ارمنستان به سمت نخجوان را تکمیل خط آهن ساحل شمالی دریاچه وان از طرف ترکیه در مذاکرات 3+3 قفقاز مطرح نماید.

  • سيدمرتضي ناصريان

    مسير جلفا- خوي كه به مرز منتهي نمي شود. احتمالا مسير جلفا - ماكو مدنظر بوده است كه مسيري در امتداد مرز است و خطوط در امتداد مرز از منظر پدافندغيرعامل مناسب نيستند. بنابراين پيشنهاد اول مردود است.

    همچنين مسير پيشنهادي راه آهن جلفا - خوی - رازی - شمال دریاچه وان با فرض آنكه به راه آهن تركيه در آنسوي درياچه وان متصل شود، مسيري بدون انفصال ريلي خواهد بود ولي اگر قرار باشد درياچه وان دور زده شود، ديگر لازم نيست مسير جلفا تا درياچه وان ساخته شود و همان مسير موجود تبريز - رازي - وان مناسب است عيب ديگر اين پيشنهاد آن است كه خط ريلي كه آن سوي درياچه وان در تركيه وجود دارد خط ريلي با مشخصات هندسي ضعيف و ظرفيت تردد كم است در حاليكه مسير ريلي منتهي به قارص در تركيه داراي ظرفيت بالا و دوخطه و ظرفيت بالا است . بنابراين پيشنهاد دوم نيز مردود است.

    • اکبر

      1- راه آ هن تبریز - شبستر - مرز رازی از حاشیه شمالی خوی می گذرد.
      2- اگر ایران راه آهن جلفا - خوی را در امتداد کریدور میانی جهت دسترسی کوتاهتر کشورهای آسیای میانه و چین به بندر مرسین نسازد، ترکیه هم هیچ بدهی ندارد که برای راحتی ایران راه آهن شمال دریاچه وان را بسازد.
      3- در آنسوی مرز چشمه ثریا ترکیه راه آهن ندارد و خط آهن قارص - ارزروم - سیواس نیز تک خطه است و برقی نیست.

    • اکبر

      تصحیح ؛ راه آهن تبریز - شبستر - مرز رازی از حاشیه جنوبی خوی و بالای شهر می گذرد.