بازدید سایت : ۶۱۱۷۶

◄ هدفگذاری برای احیای سهم ایران از جاده ابریشم

باید با عملیات جهادگونه و تسریع در اجرای پروژه های ترانزیتی سهم ایران را از جاده ابریشم جدید احیا کنیم.

هدفگذاری برای احیای سهم ایران از جاده ابریشم
تین نیوز |

وزیر راه و شهرسازی بر احیای سهم ایران در جاده ابریشم تاکید کرد و گفت: باید با عملیات جهادگونه و تسریع در اجرای پروژه های ترانزیتی سهم ایران را از جاده ابریشم جدید احیا کنیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته ضمن گرامیداشت هفته حمل ونقل، رشد و توسعه ترانزیت را یکی از محورهای اقدامات برنامه ای و عملیاتی وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: داشتن یک نقشه جامع و مدون نشان می دهد این وزارتخانه به عنوان پیشران پیشرفت کشور به دنبال ایفای نقش اصلی در توسعه اقتصادی بوده و هیچ بهانه ای از جمله مشکلات مربوط به منابع مالی و غیره ما را از مسیر خود دور نمی کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تحقق ۳۳ درصدی رشد ترانزیت با وجود تحریم ها و مشکلات عدیده اتفاقی بزرگ و حاصل دیدارها و مذاکرات متعدد با کشورهای خارجی است، موضوع رشد ترانزیت در همه دیدارها و مذاکرات با کشورهای خارجی همواره به عنوان مسئله اصلی مطرح می شود.

بذرپاش تاکید کرد: اگر می خواهیم سهم ایران را در راه ابریشم جدید بازگردانیم باید سرعت بیشتری داشته و عملکرد جهادگونه داشته باشیم.

وی افزود: تکمیل و ایجاد راه های مواصلاتی در حوزه ترانزیت هم از دیگر موضوعاتی است که با عزم جدی در حال تحقق است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پروژه های کم سابقه ای در حوزه تکمیل کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب در کشور به بهره برداری رسید که راه آهن همدان سنندج یک از آن ها بود و کردستان را از بن بست ریلی خارج کرد و این پروژه در زنجیره مواصلاتی شهرهای کشور نقش مهمی ایفا می کند.

وی افزود: بستان آباد به تبریز در زنجیره شرقی_ غربی از دیگر پروژه ها در حوزه محورهای مواصلاتی است و قدردان همه همکاران سابقی هستیم که طی سال های گذشته در این پروژه فعالیت کردند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به موازات آن قراردادهای متعدد و متفاوت بین المللی منعقد شد که یکی از آن ها پروژه ریلی شلمچه به بصره است که ما را می تواند به مدیترانه و اروپا متصل کند و پس از ۴۵ سال، در سال جاری به مرحله اجرا رسید.

بذرپاش یادآور شد: از ابتدای سال میلادی جدید عملیات اجرایی پروژه ریلی رشت به آستارا هم آغاز می شود که یکی از بزرگترین پروژه های تکمیل کننده کریدورها است.

وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر اجرای پروژه ها، بی سابقه ترین قرادادهای صدور خدمات فنی مهندسی نیز در حوزه راه های مواصلاتی و تکمیل کریدورها منعقد شد که احداث جاده و تکمیل کریدورها در ارمنستان توسط شرکت های ایرانی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار، توافق احداث ۲۴۰ کیلومتر راه در کشور ترکمنستان به ارزش بیش از ۵۵۰ میلیون دلار از جمله آن هاست.

وزیر راه و شهرسازی گفت: توافق دیگر در تعریف و احداث کریدور ارس با کشور آذربایجان بود که بیش از ۱۵ سال باقی مانده بود و اکنون پیمانکار آن مشخص شده و در مراحل اجرایی به سر می برد.

به گفته بذرپاش این توافق ها در راستای تکمیل محورهای مواصلاتی بوده و تولید ثروت برای آیندگان به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: بزرگترین قطعه آزادراهی کشور یعنی اصفهان به شیراز نیز به بهره برداری رسید و قطعه رشت به کاسپین هم ظرف چند ماه آینده به بهره برداری می رسد که اتصال دریا به دریا از بندر شهید رجایی به کاسپین را محقق می کند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: قطعه میانه به اردبیل نیز ظرف ماه های آینده به بهره برداری می رسد.

بذرپاش با اشاره به سایر دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در اسناد بالادستی کشور گفت: ترانزیت پیش از این متولی مشخص و واحدی نداشت و در برنامه هفتم توسعه وزارت راه و شهرسازی متولی اصلی این حوزه شد و ترانزیت جایگاه ویژه ای یافت. 

وی تاکید کرد: احداث مراکز لجستیکی در مدهای مختلف حمل و نقل نیز در برنامه هفتم دیده شده است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، یک حوزه مهم مغفول مانده، مبحث نرم افزار در حوزه حمل و نقل است که به منطور بهره برداری مناسب تر و اثر بخش تر از زیرساخت های احداث شده در گذشته و زیرساخت های در حال احداث برای آینده باید این حوزه را ارتقا دهیم.

بذرپاش در پایان ضمن تاکید بر پررنگ تر شدن حضور شرکت های دانش بنیان در حوزه حمل و نقل، از همه شرکت ها، سازمان ها و ... که در مسیر ارتقا حمل ونقل تلاش می کنند قدردانی کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.