بازدید سایت : ۴۷۹۰۱

دلیل برکناری مدیرعامل هواپیمایی قشم ایر چه بود؟

سوددهی هواپیمایی قشم ایر در حالی است که عمده شرکت های هواپیمایی فعال کشور در طول سال های اخیر با بحران‌ های عمیقی از جمله تحریم‌ های ناجوانمردانه، فرسودگی ناوگان، افزایش سرسام آور نرخ ارز، کمبود نقدینگی، نارضایتی منابع انسانی و همه گیری ویروس کووید ۱۹ روبرو بوده اند.

دلیل برکناری مدیرعامل هواپیمایی قشم ایر  چه بود؟
تین نیوز |

کاپیتان حسن قاسمی، مدیرعامل قشم ایر متاسفانه در حالی از این شرکت قبلا زیانده برکنار شد که حضور او در این شرکت هواپیمایی دارای نتایج مثبتی بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از بولتن نیوز، کاپیتان حسن قاسمی از جمله مدیرانی بود که با یک مدیریت جهادی در کنار تخصص توانست شرکت هواپیمایی قشم ایر را در دوره مدیریت خود از یک شرکت زیانده به یک شرکت سود ده تبدیل کند.

سوددهی هواپیمایی قشم ایر در حالی است که عمده شرکت های هواپیمایی فعال کشور در طول سال های اخیر با بحران‌ های عمیقی از جمله تحریم‌ های ناجوانمردانه، فرسودگی ناوگان، افزایش سرسام آور نرخ ارز، کمبود نقدینگی، نارضایتی منابع انسانی و همه گیری ویروس کووید ۱۹ روبرو بوده اند.

شرکت هواپیمایی قشم ایر که در دهه هشتاد با ۱۷ فروند هواپیما وارد کورس رقابتی شرکت های هواپیمایی ایران و منطقه شده بود پس از دستگیری بابک زنجانی و چندین بار نقل و انتقال مالکیت این شرکت بین وزارتخانه های مختلف، دچار بحران گردید و  بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در اسفند ۱۳۹۷ اعلام کرد قشم ایر دچار زیان ۱۱۰ میلیاردی شده و کمیسیون مطبوع وی گزارش تخلفات این زیاندهی را به مراجع ذیصلاح ارسال کرده است.

یکی از دلایل زیاندهی این شرکت هواپیمایی، تغییر مکرر مدیران عامل شرکت و دخالت‌ های غیر متخصصین در امور اداره این شرکت هواپیمایی بوده است.

یکسال بعد از گزارش زیاندهی شرکت هواپیمایی قشم ایر توسط کمیسیون اصل 90 مجلس به مراجع ذی صلاح، کاپیتان حسن قاسمی در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۹۸ به عنوان مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره هواپیمایی این شرکت منصوب شد.

در اسفند ۱۳۹۸ و قبل از حضور کاپیتان حسن قاسمی در شرکت هواپیمایی قشم ایر، تعداد هواپیماهای فعال این هواپیمایی ۲ فروند ایرباس A300-600، یک فروند ایرباس A320، دو فروند فوکر F100 و 2 تا 3 فروند AVRO-RJ100 بود.

با ورود قاسمی به این شرکت و پیگیری‌ های مستمر وی پیرامون بازگشت ناوگان زمینگیر این شرکت به خط پروازی قشم‌ ایر، تعداد ناوگان ارباس A300-600 فعال شرکت به 4 فروند و تعداد ایرباس A320 به 2 فروند رسید.

از دیگر اقدامات کاپیتان قاسمی، تغییر و یکسان سازی رنگ آمیزی هواپیماهای این شرکت بود. هواپیمای ایرباس A306 این شرکت به رجیستر EP-FQK که از بدو ورود به ناوگان قشم ایر رنگ آمیزی شرکت هواپیمایی پیشین خود (سعودی ارلاینز) را داشت تغییر کرد. همچنین کلیه هواپیماهای فوکر 100 و ایرباس 320 و AVRO-RJ نیز به ترتیب در چک‌ های سنگین خود تغییر کردند.

همچنین در ابتدای سال 1400 قراردادی با شرکت هواپیمایی ماهان بسته شد که طی آن یک فروند ایرباس A320 قشم ایر به رجیستر EP-FQQ که از ابتدای ورود به ایران در سال 1391 به عنوان انبار قطعه ناوگان 320 این شرکت مورد استفاده قرار گرفت، با انجام چک سنگین تا پایان سال به خط پروازی بازگردد.

گفتنی است نصب سامانه تعیین موقعیت و ناوبری ماهواره‌ای بر روی ایرباس A320 این شرکت به رجیستر EP-FQR و یک فروند هواپیمای پهن پیکر ایرباس A300-600 از جمله رویدادهای مهم ناوگان قشم ایر بود که نبود آن سبب جلوگیری از پروازهای بین المللی این هواپیما به فرودگاهی از جمله دوبی شده بود.

شرکت قشم ایر در دوره مدیریتی کاپیتان قاسمی طی بازرسی‌ های سافا در پروازهای در منطقه «یورو کنترل» بواسطه داشتن مجوز TCO در بازرسی‌ ها و تعیین نمره، کمترین فایندینگ (ایراد فنی هواپیما) را داشته، به طوریکه شاخص SSI این شرکت در سال گذشته 0/4 بوده که حتی در میان سایر شرکت های خارجی نیز عدد بسیار پایینی است که نشان از برنامه ریزی مدون و تعمیرات مطابق با استانداردهای بین‌ المللی است.

همچنین در اربعین سال جاری این ایرلاین رکورد دار بالاترین جا به جایی زائران اربعین حسینی شد. این شرکت با جابجایی ۳۴۳۵۵ زائر، بیش از نیمی از زایران اربعین را در مسیر تهران به نجف اشرف و بالعکس جابجا نمود.

مضافا اینکه در اردیبهشت 1400 ایرلاین قشم از طرف سازمان هواپیمایی کشوری در بین ۱۷ ایرلاین داخلی، به عنوان ایمن ترین ایرلاین شناخته شده است.

حالا سوال مهم اینجا است که چرا عده ای کمر به برکناری مدیرعاملی دادند که در بدو ورود او به شرکت هواپیمایی قشم ایر، این شرکت با زیان 110 میلیاردی روبرو بوده اما این مدیر جهادی توانسته بود در طول دوره مدیریتی خود و تا در زمان برکناری علاوه بر پرداخت بدهی های انباشته شده سال های گذشته، صندوقی را که ده میلیارد موجودی داشت را در نهایت با دویست و سی و هفت میلیارد تومان موجودی تحویل بدهد!

* تین نیوز: بر اساس اطلاعات به دست آمده برخی مطالب ارائه شده در این مطلب درست نیست. برای آگاهی از اطلاعات بیشتر به  خبر ذیل مراجعه شود.

سود دهی ٨٣٣ میلیارد ریالی قشم ایر مربوط به زمان مدیرعاملی «رضا حیدری» بود

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    عقل نقش زیادی در جمع آوری غنایم ندارد فعلا منافع شخصی ملاک عمل است تا منافع ملی

  • ناشناس

    مگر آقای عابدزاده و آقای مه آبادی که از آقای قاسمی هم بهتر کار کردند چه سرنوشتی داشتند. خدا را شکر کند که مثل ان دو عزیز دادگاهی نشدند.
    هر کس برای کشور درست کار کند؛ سرنوشت بهتری ندارد.
    شبکه فساد نمیگذارد نفرات شاخص در مصدر امور باشد.

    • ناشناس

      متاسفانه آقای مه آبادی با ان عملکرد خیره کننده و زندگی ساده را آنقدر آزار دادند که عبرت دیگران شود. این دولت علیرغم شعارهایش فضا را برای مفسدان و رانتخواران بازتر کرده است. ببینید چه مدیرانی را حفظ کرده و چه مدیرانی را منصوب کرده اند!!!
      با این مسیری که وزارتخانه در پیش گرفته، صنعت هواپیمایی نابود می شود.
      همه چیز به کام و در دستان رانت خواران CIP است و بس.

    • ناشناس

      دکتر باقریان را هم اضافه کنید. کوهی از دانش و تجربه. دریایی از اخلاص و اخلاق. دشتی وسیع از کاردانی و کارآمدی و مدیری جهادی و انقلابی. دولت محترم و وزیر پاسدار انقلاب، وزارتخانه را از لوث وجود مدیران زالو صفت و رانت خوار پاک کنید و آوردن آقای باقریان ها خود و کشورمان را نجات بدهید. بس است فرصت دادن با سیاوش ها و افشین ها و فریدون ها.

    • ناشناس

      آقا راستی چرا یک بار هم سراغ الیخانان و مفاسد بزرگ CIP نمی روند؟ هزار بار فقط شمای تین نیوز این فریادهای اعتراض را منعکس کردید. چرا این چپاولگران در حاشیه امن هستند؟
      کجا هستند وزارت اطلاعات. چرا عزیزان اطلاعات سپاه ورود نمیکنند؟
      پولهای برده به یغما را از حلقوم کثیف و شکم گنده این رانت خواران درآورید.
      درود بر تین نیوز فساد ستیز

  • ناشناس

    چون وزیر راه به شدت درگیر حوزه مسکن است و با وجودی که فرماندهی صنعت هوایی را به محمدی بخش سپرده، دفتری دارد که ساز دیگری می‌زند.

    • ناشناس

      وزیری وجود ندارد. وزارتخانه فقط مدیر کل اسبق گشنه دیروز و رانت خوار بزرگ CIP است که ثروتش سر به فلک گذاشته و هیچ دستگاه نظارتی هم نمیگوید بالای چشمش ابرو هست. دست به دست هم دهیم به فساد، هواپیمایی را کنیم ویران

  • ناشناس

    چند هفته قبل یکی از دوستان آقای مه آبادی را دیده بود و میگفت که ایشون بعد از 4 سال از بازنشستگی هنوز درگیر دادگاه های مختلف است و متاسفانه آن خدمات بزرگ و جهادی ایشان را اینطور ارج نهادند.
    این دولت اگر راست میگفت باید امثال ایشان را به کار بازمیگرداند نه اینکه به اجازه دهد افرادی از دولت قبل سرکار بمانند که عقد قراردادهای کثیفی مثل CIP بخشی از هنرشان است و با بخشش دارایی های شرکت به این و آن خودشان را تثبیت کرده و در خدمت رانت خوارانی هستند که آنها را سر کار آورده اند.
    وای به حال این صنعت هوانوردی که خوبانشان در عسرت و بدانشان در کسوتند. چنین صنعتی روی خوشی نخواهد دید.

  • رضا

    پول تو حساب برای فروش فوکر 50 به ماهان هست نه سود دهی شرکت

  • تهرانی

    این همه سال تو ایران ایر چکاری انجام داد که الان تو قشم ایر معجزه کرده!!!! اگه به گفته شما اینقدر توانمند بود ایران ایر الان تو این فلاکت نبود

  • ناشناس

    تو این 2 سال فقط بی برنامه بودن و نارضایتی مسافران از تاخیر و بد رفتاری پرسنل ، فروختن هواپیمای فوکر 50 و جایگزین نکردن هواپیما ، خرید حتی یک هواپیما برای شرکت از مدیریت آقای قاسمی بود

  • ناشناس

    آقای کپتن قاسمی 30 سال تو ایران ایر از معاون عملیات تا قائم‌مقام شرکت بوده است که الان شرکت ایران ایر به ورشکستگی مطلق رسیده است بعد تو این 2 سال مثل هری پاتر چوب جادویی داشته که قشم ایر به سود دهی رسونده ، اگه واقعا این جوری بود الان ایران ایر حال و روزش این نبود .

    • ناشناس

      هری پاتر خیلی خوب گفتی ، پول 4 تا فوکر 50 هست ، بعد میگن شرکت به سود دهی رسیده!!!!!!!

  • ناشناس

    تمام اتفاقات منددرج در این خبر سال 1398اتفاق افتاده که کاپیتان حسن قاسمی مدیرعامل قشم ایر نبوده به روایت اسناد و شواهد علیرغم احترامی که به ایشان قائل هستم مصادره زحمات دیگران عمل شایسته ای نیست

  • ناشناس

    آقای قاسمی پاک ترین خلبان کشور است. ایران ظاهرا نیاز به افراد پاک و توانا ندارد. هواپیمایی اکثر دوران خود را با هدایت افراد ناتوان و ناشایست سپری کرده. همین کامنت ها را بخوانید و ببینید که نقطه اشتراک همه دولت ها حکومت حداکثری افراد ناشایست و مدیریت حداقلی افراد شایسته در صنعت بوده و هست.
    باید فکری برای تغییر بازی سازان پشت پرده کرد که وزیر و وکیل را به نفع خود به بازی میگیرند و فرزندان شایسته کشور را از صحنه اداره کشور حذف می کنند.

    • محمد حسین

      بزرگوار پاک بودن با توانمند بودن فرق می‌کنه ، و به پاک بودن ایشان هیچ شکی نیست ، صد البته که ایشان تو این 30 سال تو ایران ایر رزومه قابل دفاعی ندارد

  • مهسا

    یه مشت آدم منفعت طلب جمع شدن اونجا که حتی حاضر نیستن کمکی به دیگران بکنن.دیگران که میگم همسرم که از پرسنل اونجا بود و به دلایلی مجبور به استعفا شد حالا کلی دوندگی کردیمو کلی نامه دادیم ولی هیچکس حاضر به کمک نشد که همسرم به شرکت برگرده .خدا ازتون نگذره زندگیم رو هواست