◄ توصیه های مهم نگهداری سازه های مهم در راه های کشور
مهم ترین وظیفه این سازمان راهداری و نگهداری از راه و ابنیه های موجود در آن است و یکی از این سازه های بسیار پر اهمیت در راه های شریانی کشور پل های بزرگ در آن می باشد.
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سازمانی 2 وظیفه ای است و لازم است به هر 2 وجه از وجوه تکالیفی خود توجه نماید.
مهم ترین وظیفه این سازمان راهداری و نگهداری از راه و ابنیه های موجود در آن است و یکی از این سازه های بسیار پر اهمیت در راه های شریانی کشور پل های بزرگ در آن می باشد.
برنامه های ارزیابی از پل های بزرگ شامل:
• بازدیدهای دوره ای و فصلی
• نشانه گذاری در محل های آسیب دیده
• استفاده از متدولوژی بروز جهت ارزیابی باربری و خستگی در این سازه ها
• تعمیر و بهسازی تکیه گاه های این پل ها در محل کوله ها و سرستون ها
• ترمیم و پاکسازی درزهای انبساط و زوئن ها
• بازدید و ترمیم نئوپرنها
• دراواسیون بستر پل ها حداقل سالی یک بار
• بازگشایی آب چکان های تابلیه به صورت دوره ای یا فصلی
• سندبلاست و رنگ آمیزی پل های فلزی بر اساس استانداردSA3
• بهسازی اعضای باربر بر اساس تقویت FRP
• بازسازی و تقویت اعضای قائم و افقی نرده پل ها
• بهسازی روکش آسفالتی با تراش آسفالت موجود و لایه کم ضخامت روکشی جدید
• تحلیل ترک های سازه ای در محل ستون ها، تیرها و...
• ترمیم محل ترک ها با استفاده از تحلیل سازه ای و سپس از تقویت کننده های نظیر FRP، چسب های اپوکسی، رزین های سازه ای و...
امیدوارم این توصیه ها در اولویت برنامه های ادارات کل راهداری و حمل و نقل کشور جهت صیانت از این سازه های مهم قرار گیرد.
* کارشناس راهداری