آخرین وضعیت خط آهن چابهار-زاهدان/پروژه از بورس تأمین مالی نمیشود
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور جزئیات پیشرفت فیزیکی پروژه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان را تشریح کرد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور جزئیات پیشرفت فیزیکی پروژه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان را تشریح کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز در حاشیه بازدید از پروژههای عمرانی سیستان و بلوچستان از افتتاح دو فاز از سه فاز پروژه راه آهن چابهار-زاهدان تا پایان امسال خبر داده بود.
وی سال گذشته نیز در حاشیه مراسم افتتاح آزادراه تهران-شمال اعلام کرد: هیچ گاه در خصوص زمان افتتاح پروژههای عمرانی، قولی ندادهام که امکان اجرای آن در زمان اعلام شده، وجود نداشته باشد.
به نظر میرسد این بار نیز نوبخت مصمم به اجرای وعده زمانی داده شده برای بهره برداری از پروژه راه آهن چابهار-زاهدان است.
قرار است قطعات زاهدان-خاش و ایرانشهر-چابهار تا پایان امسال و قطعه میانی این پروژه حد فاصل ایرانشهر تا خاش نیز در سال آینده (۱۴۰۰) به بهره برداری برسد.
این پروژه به دلیل اهمیت بالای آن، در سال گذشته توانست مجوز تخصیص ۳۰۰ میلیون یورویی از محل صندوق توسعه ملی را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده و تا کنون بخش اول این اعتبار معادل ۳۰ میلیون یورو، به پروژه تخصیص داده شده است.
معاون شرکت ساخت: امکان بهره برداری از قطعات تکمیل شده خط آهن چابهار-زاهدان وجود دارد
در همین ارتباط عباس خطیبی، معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره بهره برداری فازی از این پروژه عظیم ملی اظهار داشت: سازمان برنامه نگاه درستی به این پروژه دارد؛ چون بهره برداری فازی از پروژههای عمرانی میتواند هم در کاهش هزینهها و هم تسریع در استفاده از سرمایه گذاریهای انجام شده برای پروژهها، مؤثر باشد.
وی ادامه داد: قرار است دو قطعه خاش-زاهدان و چابهار-ایرانشهر در دهه فجر و سپس اسفند سال آینده به بهره برداری برسند و قطعه میانی خاش-ایرانشهر نیز در سال آینده افتتاح شود. ضمن اینکه امکان بهره برداری از هر دو قطعه افتتاح شده تا زمان تکمیل کل پروژه نیز وجود دارد.
خطیبی گفت: به عنوان مثال در حال حاضر زاهدان که به شبکه ریلی متصل است، میتواند مسافران را تا خاش هم منتقل کند؛ همچنین قطعه چابهار-ایرانشهر هم امکان بهره برداری دارد و ناوگان باری و مسافری میتواند در آن تردد کند؛ به خصوص که میزان جابجایی مسافر میان ایرانشهر و چابهار بسیار بالاست؛ از نظر تردد ناوگان باری هم میتوانیم ایرانشهر را تا زمان اتصال به کل شبکه، به عنوان بندر خشک در نظر بگیریم و پس از رسیدن قطارهای باری از چابهار به ایرانشهر، با استفاده از حمل و نقل ترکیبی، بار به دیگر نقاط منتقل شود.
وی با اشاره به تسلط نگاه فازی در کل پروژههای عمرانی کشور افزود: مثلاً خط آهن تهران-کرمانشاه تا قبل از اتصال یکپارچه کرمانشاه به شبکه ریلی، در چند فاز مورد بهره برداری قرار گرفت و پس از اتصال اراک به فیروزان، فیروزان به ملایر و سپس ملایر به کرمانشاه، هر قطعه زیر بار ترافیک شبکه رفت.
معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با تأکید بر اینکه روند کلی پروژه چابهار-زاهدان به گونهای است که همه مقامات ارشد نظام و دولت بر تسریع در نهایی شدن آن تاکید دارند، بیان کرد: ساخت قطعه خاش-زاهدان از سال ۹۰ شروع شده بود؛ اما قطعه خاش زاهدان کمتر از ۳ سال است که آغاز شده و به همین دلیل دیرتر از دو قطعه دیگر به بهره برداری میرسد؛ همچنین قطعه خاش-زاهدان، سختترین فاز این پروژه محسوب شده که ۱۹ دستگاه تونل دارد و هر یک از تونلها، دسترسی بسیار صعب العبوری داشته و ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از جاده اصلی دور هستند.
وی با بیان اینکه پروژه چابهار-زاهدان از نظر تأمین منابع مالی تقریباً تضمین شده است، تصریح کرد: این پروژه به دلیل تأمین مالی از محل صندوق توسعه ملی، به بازار سرمایه نمیآید؛ از همین رو قصد داریم تا دیگر پروژههای عمرانی ریلی را از محل بازار سرمایه تأمین مالی کنیم.