بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

مشروح مذاکرات رای اعتماد به عباس آخوندی برای وزارت راه و ترابری /21 مرداد 1392

عباس آخوندی، یازدهمین وزیر پیشنهادی است که امروز مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعدازظهر خود، صلاحیت وی را برای تصدی پست وزارت راه وشهرسازی بررسی کرد.

مشروح مذاکرات رای اعتماد به عباس آخوندی برای وزارت راه و ترابری /21 مرداد 1392
|

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز با دستور کار بررسی و بحث در مورد خط مشی و اصول کلی دولت حسن روحانی و بررسی برنامه ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شد.

 

نوباوه: برنامه های ارائه شده "آخوندی" اغلب راهبردی است نه عملیاتی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از برنامه هایی که به گفته وی در دوران تصدی آخوندی بر وزارت مسکن و شهرسازی عملیاتی نشد، گفت: در حال حاضر برنامه هایی که وی به مجلس برای تصدی وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده، مبتنی بر راهبرد است نه عملیات.

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران که در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخن می گفت، ضمن ابراز امیدواری از اینکه در آینده کابینه دولت مقتدر، کاردان و با چشم اندازی رو به جلو روبه رو شود، گفت: در بررسی برنامه های ارائه شده توسط آخوندی – وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی – به این ادله برمی خوریم که آیا به کارگیری افراد با تجربه با توجه به سوابق افراد است، آیا سوابق افراد و عملکرد آنها تجزیه و تحلیل و یا آنالیز می شود.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما چنین سازمان و موسساتی وجود ندارد که عملکرد افراد را در پست های مختلف مورد ارزیابی قرار داده و نتایج موفقیت آنها را استخراج کند.

وی با اشاره به سابقه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دورانی که تصدی وزارت مسکن را برعهده داشته است، گفت: این پست حساس و کلیدی از سال 72 تا 76 یعنی دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بوده است و آقای آخوندی در پست وزارت مسکن و شهرسازی آن زمان نه تنها موفقیتی به دست نیاورده که متناسب با اصل 31 قانون اساسی یعنی داشتن مسکن مناسب برای افراد نیازمند نیز اقدام خاصی صورت نگرفته است.

این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: براساس اصل 31 قانون اساسی دولت موظف است زمینه اجرای این اصل را برای افراد نیازمند فراهم کند، زیرا یکی از مهم ترین مشکلات جامعه مسکن است که می تواند زمینه مشاغل را هم فراهم کند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: مسکن از محوری ترین ابزار توسعه اقتصادی است اما آمارها در سال 72 نشان می دهد عملکرد آخوندی در این دوران بسیار ضعیف بوده و تقریبا اجرای سکان هدایت قطار مسکن در دوره دوم هاشمی رفسنجانی در حالی به وی سپرده شده که سیاست عرصه زمین شهری و تسهیل در امر دسترسی به مسکن که پیش از آن شاهد رشد نسبی بودیم، متاسفانه تمدید نشده است.

نوباوه در ادامه اظهار کرد: در دولت دوم هاشمی رفسنجانی که سیاست پاک تجربه شد، قیمت یک متر زمین در یک سال به بیش 300 درصد افزایش یافت و همین طور قیمت اجاره بها رو به فزونی رفت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز بسیاری از برنامه هایی که وزرای پیشنهادی ارائه می کنند یا خودشان نمی نویسند و یا از مراکز مطالعاتی کمک می گیرند، لذا وقتی برنامه وزیر مسکن و شهرسازی یعنی آقای آخوندی در سال 72 را مشاهده می کنیم با آنچه که اکنون ارائه کرده، مغایرت دارد.

نماینده مردم تهران، فراهم سازی امکانات قانونی جهت تملک زمین با قیمت مناسب، سرمایه گذاری به عنوان یک مزیت اساسی را از جمله برنامه هایی عنوان کرد که در سال 72 ارائه شده بود اما تحقق نیافته است.

نوباوه با اشاره به شاخص دسترسی افراد به مسکن گفت: برای دهک اول از 25 سال به 35 سال رسیده و برای دهک دوم نیز از 15 سال به 19 سال رسیده است و وزارت مسکن و شهرسازی جهت کنترل قیمت در بازار مسکن عملکرد مطلوبی نداشته است.

وی با اشاره به برخی برنامه های ارائه شده در آن زمان گفت: اکنون یکی از نمایندگان بیاید و بگوید که کدام یک از آن برنامه ها امروز عملیاتی شده است، در حالی که طی چند سال اخیر مهم ترین کاری که دولت قبلی انجام داد، ایجاد شش میلیون مسکن مهر بود، در حالی که در زمان آخوندی کل مسکن ساخته شده 314 هزار دستگاه در کل کشور بود که در طول چهار سال وزارت وی، به 284 هزار مسکن تنزل یافته است.

نوباوه در پایان با تاکید بر اینکه برنامه های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیشتر مبتنی بر راهبرد است نه عملیات، گفت: در برنامه 25 هزار کیلومتر راه ریلی پیش بینی شده در حالی که اکنون ما از 12 هزار کیلومتر راه ریلی بهره مند هستیم و انتظار می رود که این موضوع عملیاتی شود.

 

ابراهیمی: آخوندی طرح مسکن مهر را با اصلاحاتی ادامه خواهد داد

نماینده مردم میناب و رودان در مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از ادامه طرح مسکن مهر توسط او همراه با اصلاحاتی در آینده در صورت انتخاب خبر داد.

سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی در موافقت خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر همراهی دولت و مجلس، گفت: بر خود واجب دانستم با توجه به سوابق، تجربیات و برنامه های پیشنهادی دکتر عباس آخوندی مواردی را مورد مطالعه قرار داده و علاوه بر آن طی سه جلسه ای که شخصا با ایشان داشتم در خصوص شبهات، ابهامات مسائل سیاسی و سوابق کاری ایشان کنکاش نمودم و بعد از متقاعد شدن در همه این زمینه ها برای دفاع و برنامه کاری پیشنهادی مصمم گشتم.

وی ادامه داد: همه ما برای حمایت از دولت و پشتیبانی از دولت یازدهم آمده ایم، چه دوستانی که به عنوان مخالف صحبت می کنند و چه آنهایی که برای موافقت اظهارنظر می کنند، قطعا همه آنها برای حمایت از دولت بوده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی یکی از بزرگ ترین و مهم ترین حوزه های عمرانی و اقتصادی کشور است، افزود: این وزارتخانه از الحاق دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری به وجود آمده و برای این وزارتخانه بیش از 86 تکلیف در قانون برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: دو فصل مهم حمل و نقل و راه و ترابری و زمین، مسکن و شهرسازی در این وزارتخانه مهم وجود دارد که مشتمل بر بیش از بیست سازمان و شرکت مادرتخصصی زیرمجموعه این وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل چهار بخش وجود دارد، تصریح کرد: این چهار بخش شامل حمل و نقل دریایی، هوایی، جاده ای و ریلی می شوند که این چهار بخش قسمت مهمی از فعالیت های اقتصادی کشور را تشکیل می دهند و هر کدام از اینها زیرمجموعه های زیادی دارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخش مسکن، اظهار کرد: تهیه مسکن مهر، مسکن اجتماعی و مسکن روستایی، عمران و نوسازی شهرها و روستاها، تهیه طرح های توسعه روستایی، طرح های عادی، جامع و تفصیلی هر کدام دارای شرایط، مسائل و مشکلات خاص خویش می باشند، همچنین تعداد زیاد از نیروی انسانی شاغل در این وزارتخانه و عدم اصلاح ساختار سازمانی و تشکیلاتی یکی از چالش ها و مسائل این وزارتخانه است.

نماینده مردم میناب و رودان تاکید کرد: با توجه به این شرایط در حال حاضر در بخش عمرانی کشور بیش از 9 هزار طرح نیمه تمام در سطوح ملی و بیش از 20 هزار طرح استانی نیمه تمام وجود دارد و برای تکمیل پروژه های عمرانی به بیش از 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که سهم راه 120 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه تکمیل این پروژه ها بیش از 10 سال زمان می برد، گفت: این موضوع خسارت بسیار زیادی برای کشور بار می آورد بنابراین برای اداره چنین مجموعه وسیعی نیاز به مدیری توانمند، شجاع، متخصص و دارای تجربه زیاد در حوزه های عمرانی، اجرایی، مدیریتی و حوزه بازار سرمایه و سهام است.

هاشمی به مدرک تحصیلی و سوابق اجرایی آخوندی که با وزارتخانه تناسب دارد اشاره کرد.

این نماینده مجلس همچنین به مسائل سیاسی مربوط به وزیر پیشنهادی اشاره کرد و گفت: خودشان بر این موضوع توضیحات بیشتری می دهند اما ایشان در خصوص بحث فتنه توضیح دادند که پس از جلسه ای که با حضور مقام معظم رهبری تشکیل شد بحث تقلب را رد کردند.

وی در پایان اظهار کرد: ان شاءالله ما بتوانیم از ظرفیت مدیرانی همچون جناب آقای آخوندی استفاده کنیم و ایشان در خصوص بحث مسکن مهر نیز گفتند که با اصلاح قسمت هایی که مشکلات و معضلاتی داشته موضوع را ادامه خواهند داد و آقای نوباوه ان شاءالله در این بحث نگرانی نخواهند داشت.

 

لاهوتی: آخوندی برای رسیدن به اهداف، بخش خصوصی را به کار می گیرد

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: آخوندی فردی متخصص و متعهد است و برای رسیدن به اهداف موجود بخش خصوصی را نیز به کار خواهد گرفت.

 مهرداد بائوج لاهوتی در سخنان خود در دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: دولت نهم بحث مسکن مهر را مطرح کرد که این یک ابتکاری بود اما من سوال می کنم آیا دولت همیشه در داخل شهرها زمین دارد که ما در اختیار مردم قرار دهیم؟ بنابراین هر دولتی باید با شرایط خود برای حل مشکلات مردم تدبیر کند.

وی ادامه داد: جهت استحضار مخالف محترم می گویم که ایشان فرمودند مسکن مهر شش میلیون واحد مسکونی بود که من اصلاح می کنم که دو میلیون واحد بوده است و بقیه آن خودمالکی بوده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس به موضوع افزایش مسکن اشاره کرد و گفت: در کشور ما سه مرحله افزایش قیمت اتفاق افتاد، در سال های 80 و 81، 86 و 91 که با بررسی می فهمیم که در کدام مقطع درصد افزایش آن بالاتر بوده که آن در سال 91 بوده است.

لاهوتی خاطرنشان کرد: آقای آخوندی یکی از مدیران باسابقه، انقلابی و خوش فکر و دارای سوابق مدیریتی هستند که اگر کسی مثل ایشان در راس وزارت راه و شهرسازی قرار نگیرد چه کسی را می خواهیم انتخاب کنیم.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: 90 درصد جابجایی ها در جاده هاست که فقط 10 درصد آن بین ریلی و هوایی تقسیم شده که سهم ریل باید افزایش پیدا کند، ما باید 26 هزار کیلومتر راه آهن داشته باشیم که با سالی هزار کیلومتر راه آهن و با این اعتبارات محدود دولتی که حداکثر این اعتبارات تا شش هزار میلیارد تومان است نمی توان این کار را کرد اما آقای آخوندی اعتقاد دارند می توان از توان بخش خصوصی در مشارکت و رسیدن به اهداف استفاده کرد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: باید از ابتکارات آقای آخوندی استفاده کرد و ما تا پایان قانون برنامه چهارم، باید پنجاه درصد آزادراه های متصل به استان ها را می ساختیم اما این اتفاق نیفتاده و در حال حاضر شصت درصد اهداف قانون برنامه تحقق پیدا نکرده که این راه سنگین و دشواری است.

لاهوتی با تاکید بر اداره حمل و نقل هوایی، گفت: سن ناوگان ما بسیار بالاست و این جریان را در تحریم ها اداره کردن کار سختی است و باید به دوستانی همچون آقای نیکزاد که تاکنون چنین کاری کردند دست مریزاد گفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اصلاحاتی همچون کنترل حوادث جاده ای را باید دست فردی متخصص سپرد.

 

جباری: آخوندی برای خانه دار کردن مردم برنامه دارد

رییس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس گفت: در زمان مسئولیت آقای آخوندی مردم تا این حد هزینه مسکن پرداخت نمی کردند.

 جباری نماینده مردم بندرلنگه و عضو کمیسیون عمران مجلس در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم، گفت: موافقت من به دلیل برنامه های خوب آقای آخوندی است که می تواند فصل جدیدی در مدیریت اجرایی کشور باز کند و با تدبیری که منجر به انتخاب وی شده است، توسط تیم اجرایی مناسب این امکان را پیدا کند که وزارت راه و شهرسازی را که از جنبه های گوناگون جزو وزارتخانه های اساسی در کشور است با شعارهای رییس جمهور منتخب هماهنگ کند.

وی با بیان اینکه لازم است وزیر راه و شهرسازی فردی با دانش مهندسی برای اجرای پروژه ها و مدیریت آنها باشد، گفت: باید وزیری انتخاب کنیم که حوزه های راه و مسکن را به حرکت در بیاورد و آقای آخوندی از این نظر گزینه مناسبی است.

جباری با اشاره به اینکه قیمت مسکن در سال های گذشته افزایش شدید پیدا کرده، گفت: در زمان مسئولیت آقای آخوندی هر چند تعداد مسکن کم بود اما تورم در بخش مسکن تا این حد نبود و مردم تا این حد هزینه مسکن پرداخت نمی کردند. در حال حاضر 60 درصد هزینه خانوار هزینه مسکن است در حالیکه ما 600 هزار مسکن مازاد داریم که به دلیل عدم نظارت مورد استفاده نیست و احتکار شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مسکن امکان صاحبخانه شدن را از مردم می گیرد، اظهار کرد: آقای آخوندی در این زمینه برنامه های مناسبی دارد. مسکن مهر که در دوره گذشته بر آن تاکید شده بود به دلیل عدم پرداخت وام مسکن منجر به فروش برخی واحدها شده است اما آقای آخوندی برای این بخش برنامه آمایشی و نگاه آمایشی دارد و به عدالت در حوزه مسکن اهمیت می دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: مهم این است که وزیر به اجرای عدالت اهمیت دهد. دغدغه عمومی مردم و نمایندگان در خصوص مسکن بسیار جدی است. داشتن دید مدیریتی در این زمینه لازم است. آقای آخوندی توجه ویژه ای به قوانین دارد. قوانین نظام مهندسی و سازمان نظام مهندسی در زمان مسئولیت ایشان ایجاد شده است.

جباری با اشاره به سابقه فعالیت آخوندی در وزارت مسکن، گفت: آقای آخوندی برنامه پاک را که مخفف پس انداز، انبوه سازی و کوچک سازی بوده است برای خانه دار کردن مردم اجرایی کرده است. در زمان آقای آخوندی برای همه اقشار برنامه هایی برای خانه دار شدن وجود داشته است تا اقشار توانمند با پول خودشان و دیگران با سیاست های حمایتی صاحب خانه شوند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان تاکید کرد: برنامه های آقای آخوندی در زمینه توسعه حمل و نقل هم بسیار جدی و جامع نگر است، ضمن اینکه ایشان فرزند شیخ علی آخوندی و نواده علامه امینی است که من از نمایندگان خواهش می کنم با رای قاطع به انتخاب وی کمک کنند.

 

زارعی: آخوندی با رفتارهای خود در انتخابات 88، برای "موسوی" تصور اشتباه ایجاد کرد

یک نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: آخوندی و دوستانشان با رفتارهای خود در انتخابات سال 88 تصورات اشتباه برای میرحسین موسوی ایجاد کرده و باعث شدند ایشان اعلام پیروزی کند.

علی اصغر زارعی که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخن می گفت، خاطرنشان کرد: لازم است برای روشن شدن افکار برخی از موضوعات را بیان کنیم، ایشان در سال 88 نماینده مهندس موسوی در هیات نظارت و پس از قطع شدن اس ام اس ها در روز جمعه و حین انتخابات، اعتراض شدیدی به این موضوع داشتند و قصد داشتند با تماس با دفتر رهبری، فشار بیاورند تا ارسال پیامک ها از سر گرفته شود.

وی افزود: یادم هست که ساعت 10 شب جمعه و پیش از اتمام زمان انتخابات سال 88 آقای کدخدایی با حضور در شورای نگهبان از آقای آخوندی سوال کرد که آیا آقای موسوی با خبرنگاران مصاحبه کردند و اعلام پیروزی نمودند که متاسفانه آقای آخوندی نیز این موضوع را تایید کردند.

زارعی با اشاره به جلسه ای که با حضور رهبری و اعضای ستادهای انتخاباتی در روز 26 خرداد تشکیل شده بود، گفت: یادم هست در آن روز رهبری فرمودند همه حرف هایی را که در ذهن خود و در مورد انتخابات دارید مطرح کنید و جناب آقای آخوندی به عنوان عضو ستاد مهندس موسوی اعلام کردند اگر بارها و بارها صندوق ها بازشماری شود، نتیجه انتخابات تغییر نمی کند و به نوعی تقلب در انتخابات را رد کردند و پیرو آن رهبری تاکید داشتند که انتخابات باطل نخواهد شد و حکمیت را نیز نپذیرفتند، البته تا اینجای کار اشکالی ندارد و اشکال از آنجایی است که ایشان نامه ای را که در روز 30 خرداد و بعد از سخنرانی رهبری در نماز جمعه به رییس مجلس ارسال کرده بودند، رسانه ای کردند.

وی افزود: در آن نامه، ماجرای حکمیت مطرح شده بود و ایشان حکمیت را راه حل خروج از بحران پیش آمده از کشور دانستند و آورده بودند، اگر مسوولان در مواقع استراتژیک تصمیمات درستی می گرفتند امروز شاهد مسائل پیش آمده در کشور نبودیم؛ به نظر من این مواضع نمی تواند با ادعای دوستان در مورد احترام به سخنان رهبری تطبیق داشته باشد و همین رفتارها بود باعث شد که جوانان ما در مورد نتیجه انتخابات دچار ابهام شود و فضای کشور غبارآلود شد.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی با بیان اینکه قوه قضاییه و دستگاه های اطلاعاتی به عملکرد برخی از افراد رسیدگی مناسبی نداشتند، گفت: من معتقدم افراد پشت پرده ای در اتفاقات سال 88 بودند که به پرونده آنها رسیدگی نشده است و آقای آخوندی از آن جمله افراد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با عملکرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت یازدهم در زمان وزارتش در سال 72 گفت: سال 72 زمانی که آقای آخوندی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی آغاز به کار کردند، قانون ارائه زمین به مردم را که پیش از ایشان اجرا می شد، متوقف نمودند و این موضوع باعث کاهش تولید و عرضه مسکن در کشور شد و به دنبال آن نیز شاهد افزایش سه برابری قیمت زمین و مسکن بودیم.

زارعی تصریح کرد: بعد از این تصمیمات در این صورت از یک سو مشارکت مردم در تولید مسکن کاسته شد و از یک سو قیمت مسکن افزایش و شاید برخی از گرانی های چند سال اخیر مسکن ریشه در آن تصمیم دارد.

وی در بخش پایانی صحبت های خود با بیان اینکه آخوندی بدون هیچ مسوولیتی در وزارت نفت، از این وزارتخانه بورسیه تحصیلی گرفته است، خاطرنشان کرد: ایشان بعد از وزارت مسکن و شهرسازی برای دوره اقتصاد سیاسی به خارج از کشور رفتند و با بورس وزارت نفت مشغول تحصیل شدند و اگر از این موضوع نیز صرفنظر کنیم، معتقدم ایشان بیش از آنکه یک مهندس راه و شهرسازی باشد، یک شخصیت سیاسی است و مواضع سیاسی ایشان در طول سال های اخیر این موضوع را تایید می کند.

 

حسین زاده: اگر آخوندی نقشی را که برخی متصورند داشته، الان می باید در حصر می بود

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، در آغاز اظهارات خود با اشاره به اینکه امیدوار است سخنان امروز در مورد آقای آخوندی آخرین مورد از اظهارات در مورد حوادث سال 88 باشد، ادامه داد: آقای روحانی برای مدت شانزده سال یعنی بیشترین طول مدت در تاریخ جمهوری اسلامی دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است و بیشتر از هر کسی می تواند در حوزه امنیت صاحب نظر باشد.

حسین زاده نماینده مردم نقده با اشاره به سابقه آقای روحانی در طول سالیان گذشته، گفت: آقای روحانی طی شانزده سال گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده و ارتباط خاصی با رهبری دارد. حضور افرادی که وی به عنوان گزینه های پیشنهادی برای وزارت مطرح کرده حرکت به سمت نوع جدیدی از مدیریت است. ما در سال های گذشته مدیریت اصلاح طلبان و اصولگرایان را تجربه کرده ایم اما هر کسی این حق را دارد که از سبد آرای خودش اعضای کابینه اش را مشخص کند با این حال آقای روحانی در مسیر اعتدال گام برداشته و از همه نیروها استفاده کرده است.

وی با اشاره به برخی انتقادات در مورد نقش آخوندی در حوادث سال 88، گفت: اگر آقای آخوندی چنین نقشی که برای او متصور هستند را داشته است حالا باید در حصر خانگی می بود در صورتی که آقای آخوندی نامه ای به شورای نگهبان نوشته و در آن درخواست کرده هیاتی از قضات برای بررسی اتفاقات رخ داده در آن زمان تشکیل شود.

حسین زاده در ادامه اظهار کرد: در کشور 74 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که شش میلیون نفر در آن سکونت می کنند. با وجود دو میلیون مسکن مهر ساخته شده و 600 میلیون درآمد نفتی کشور قیمت مسکن در طول سال های گذشته شش برابر شده است. آقای آخوندی در راستای تحقق قانون اساسی برنامه هایی برای مسکن دار کردن مردم دارد. باید به شرایط فعلی دولت توجه داشت. پنج هزار میلیارد تومان بدهی مالی داریم و تنها سیزده درصد بودجه عمرانی کشور پرداخت شده است. ما در شرایط فعلی به یک وزیر اقتصادی نیاز داریم نه یک وزیر کارگاهی.

این عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین با اشاره به این مساله که 28 هزار نفر در سال در حوادث رانندگی در کشور کشته می شوند، گفت: ما نیاز به وزیری داریم که به جای هزینه محوری، درآمدمحوری را در برنامه های خودش قرار دهد. استاندارد ساعت پرواز در دنیا سه هزار و 400 و در ایران هزار و 414 است. این شکاف باید توسط وزارت راه و شهرسازی پر شود.

وی همچنین با اشاره به ایجاد سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دوره آخوندی، گفت: بنیاد مسکن به قدری موفق بوده است که همین حالا هم هر وقت دولت دچار مشکل می شود دست کمک به سمت این بنیاد دراز می کند. آقای آخوندی معتقد به اجرای طرح های آمایشی است و کسی است که پیش نویس سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی را آماده کرده است. من از نمایندگان عزیز می خواهم که به آقای آخوندی و به کابینه ای که ملت انتخاب کرده است رای مثبت و قاطع بدهند.

 

اظهارات عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

بعد از 35 سال خدمت به نظام، باید وفاداری ام را به اثبات برسانم؟ !

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه درهای بازار سرمایه به صنعت حمل و نقل گشوده نشده، گفت که به بخش خصوصی اطمینان می دهد که می تواند به دولت اعتماد کرده و در بخش حمل و نقل سرمایه گذاری کند.

عباس آخوندی در جلسه علنی عصر امروز(چهارشنبه) در بررسی صلاحیت و برنامه های وی در مجلس شورای اسلامی عدالت را از اصول حاکم بر برنامه خود عنوان و خاطرنشان کرد: انعکاس این اصل در برنامه من در چارچوب عدالت جغرافیایی، توسعه متوازن، توزیع منابع، استفاده از مزیت های نسبی و رقابتی تمام سرزمین ایران خواهد بود نه اینکه منابع تنها در تهران تمرکز یابد.

وی در ادامه رعایت حقوق و تامین رفاه پایدار شهروندان را از دیگر اصول حاکم بر برنامه هایش خواند و اضافه کرد: بر این مبنا دسترسی ایمن و آزاد منابع در اختیار وزارتخانه، شبکه راه ها، شهرها، روستاها و فعالیت های حرفه ای و کسب و کار در صدر برنامه های من قرار دارد.

آخوندی با اشاره به حجم سرمایه گذاری عظیم انباشته شده در صنعت حمل ونقل، افزایش کارایی و کاهش مخاطرات جاده ها را از مسائل اصلی مورد توجه دانست و اظهار کرد: پذیرش تولید ثروت برای کسانی که تمایل دارند در این کشور سرمایه گذاری کنند و مقابله با فساد اصول دیگر حاکم بر برنامه پیشنهادی من است زیرا معتقدم توسعه با فساد به دست نمی آید.

وی با پرهزینه خواندن صنعت حمل ونقل و تاسیسات زیربنایی اضافه کرد: متاسفانه دولت به لحاظ اقتصادی در وضعی قرار دارد که منابع مالی محدود است لذا برای اجرای طرح های زیربنایی، راه آهن، جاده، آزادراه و بزرگراه چاره ای جز مراجعه به بخش خصوصی وجود ندارد و باید برای سرمایه گذاری بخش خصوصی مقدماتی را فراهم کرد.

آخوندی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل و ساختمان 10 درصد تولید ناخالص داخلی را شکل می دهد، تاکید کرد: با توجه به اینکه سهم این صنعت در بازار سرمایه نزدیک به صفر است و در واقع درهای بازار سرمایه به صنعت حمل و نقل گشوده نشده است برای اینکه بخش خصوصی تمایل به سرمایه گذاری در حمل و نقل پیدا کند، نیاز است ستادهای تنظیم مقررات در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی و جاده ای وجود داشته باشد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در سرمایه گذاری در جاده ها و آزادراه ها و بزرگراه ها عمدتا نهادهای عمومی غیردولتی سرمایه گذاری کردند و تمایل بخش خصوصی کم است و ما باید این تمایل را ایجاد کنیم. وضع اسفناک سرمایه گذاری جاده تهران - شمال را همه می دانند و باید در این موارد بازنگری جدی شود و فضا برای تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری فراهم شود.

آخوندی با تاکید بر اینکه وزیر راه باید از بن دندان اعتقاد به توسعه سرمایه گذاری داشته باشد، گفت: با گفت وگوهای مستمری که با دوستان بخش خصوصی داشتم شاید بتوانم به بخش خصوصی اطمینان بدهم که می توانند به دولت اعتماد کنند و در بخش حمل و نقل سرمایه گذاری کنند.

وی با تاکید بر ضرورت اتصال شبکه های ریلی و جاده ای به کشورهای همسایه اضافه کرد: این امر موجب افزایش امکان ترانزیت می شود و اقتصاد مناطق مرزی را نیز رونق می دهد. نمایندگان هم علاقمند بودند کریدور شمال جنوب و شرق غرب فعال شود تا هم به افزایش استاندارد و کیفیت حمل و نقل بینجامد و هم بازار جدیدی به دست بیاید.

آخوندی با بیان اینکه ایران باید سهم جدی تری از بازار حمل و نقل منطقه ای و جهانی خصوصا در حوزه دریایی داشته باشد، گفت: ما 2500 کیلومتر مرز دریایی داریم و حوزه بار،مسافر، ماهیگیری و توریسم بخش عمده ای از زندگی اقتصادی بندرنشینان را تشکیل می دهد که باید به توسعه آن توجه کرد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه فرسودگی ناوگان هوایی کشور را مورد اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه پنجم توسعه پیش بینی کرده که ظرفیت ناوگان هوایی به 1.5 برابر افزایش یابد و عمر ناوگان جوان شود و ایمنی آن افزایش یابد. خوشبختانه مصوبه خوبی وجود دارد که امکان حمایت مالی از صنعت هوایی وجود دارد و این موضوع باید در دولت جدید پیگیری شود تا ظرفیت ناوگان را افزایش دهیم.

وی در ادامه به برنامه خود در زمینه ایمنی جاده ها اشاره کرد و گفت: ما باید شورا و سازمان ایمنی جاده را تاسیس کنیم و با آموزش شهروندان موجبات ارتقا ایمنی جاده ها را فراهم کنیم.

آخوندی در ادامه با تاکید بر لزوم بهبود محیط کسب و کار در حوزه حمل و نقل اظهار کرد: اصل 44 می گوید که بسیاری از مجوزهایی که بخش خصوصی می گیرد ضرورتی ندارد، ماب اید در وزارت راه و شهرسازی تمامی این فرآیندها را مجددا بازبینی کنیم تا گرفتن مجوز برای هر مساله اندکی مورد نیاز نباشد.

وزیر پیشنهادی همچنین گفت:قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دوره من تهیه شد و به تصویب مجلس رسید. امروز در حوزه حمل و نقل ما فاقد سازمان حرفه ای هستیم، اگر بشود با کمک شما نمایندگان فعالیت های نظام مهندسی ساختمان را به حوزه حمل ونقل تسری دهیم این امر به فعالیت های جدید، اشتغال مهندسان، افزایش عمر مفید راه ها و افزایش کارآیی صنعت حمل و نقل منجر خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش استانداردهای بخش حمل و نقل به سطح بین المللی اضافه کرد: ما مهندسان فارغ التحصیل بسیار زیادی داریم در حال حاضر یک میلیون و 800 هزار دانشجو در رشته های مهندسی تحصیل می کنند که اگر آموزش در سطح بین المللی پیدا نکنند امکان فراهم شدن کسب و کار برای همه آنها وجود ندارد. لذا ما مجبوریم استانداردها را افزایش دهیم تا اینها در بازار بین المللی فعالیت کنند و خود تولیدکننده ثروت و ارز باشند.

آخوندی لزوم توجه به توسعه روستایی و عدالت در حوزه جغرافیایی، بهسازی مسکن روستایی، طرح های هادی روستایی، راههای روستایی و حوزه حمل و نقل روستایی خاطرنشان کرد: قبل از سال 72 چیزی به نام بهسازی مسکن روستایی، طرح هادی و صنعتی کردن اراضی روستایی وجود نداشت و اینها دستاوردهای دوران مسئولیت من در وزارتخانه است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اصلی ترین مساله در حوزه شهرسازی را توسعه متوازن جمعیت در سرزمین دانست و گفت: در حال حاضر جمعیت متمرکز در تهران و 10 شهر دیگر است اکثر شهرها و مناطق روستایی به تدریج جمعیت شان در حال تخلیه است؛ در حالی که باید جمعیت در سطح سرزمین توزیع شود و عدالت جغرافیایی به وجود بیاید. بر همین اساس است که آمایش سرزمینی در دستور کار ما قرار دارد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در مجلس از نمایندگانی که در موافقت و مخالفت با برنامه وی صحبت کردند، تقدیر کرد.

 

آخوندی: بعد از 35 سال خدمت به نظام، باید وفاداری ام را به اثبات برسانم؟ !

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: اگر خدای نکرده هنوز دشمنان بخواهند کوچک ترین تعرضی به کشور کنند با راهبری و رهبری مقام معظم رهبری از این کشور دفاع می کنم.

عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دفاع از برنامه ها و راهبردهایش، گفت: در نظام مدیریت شهری متاسفانه توزیع مدیریت بین مدیریت شهری و دولت مناسب نیست، اختیارات شهرداران را از دوران گذشته دنبال کرده ام علاوه بر شهرداری ها، سایر نهادهای خدماتی نیز باید اختیارات شان افزایش یابد.

وی با تشریح دیدگاهش در خصوص مسکن مهر، گفت: باید برای سه دهک پایین جامعه مسکن مهر ساخته شود، در دوره بنده نیز مسکنی تحت عنوان مسکن اجتماعی بود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآور شد: تا قبل از سال 72 در هیچ کدام از بودجه ها و برنامه های دولت کوچک ترین توجهی برای تامین مسکن اقشار کم درآمد نمی شد، چون فرض بر این بود که ساختن مسکن باید توسط خود مردم انجام شود بنابراین در آن دوران زمین توزیع می شد؛ در قانون اساسی داشتن مسکن حق تمام شهروندان است و ما هم از ساختن مسکن مهر برای اقشار کم درآمد حمایت می کنیم و اصلا بنده اولین نفر بودم که از ساختن مسکن برای افراد کم درآمد حمایت کردم.

آخوندی با طرح پرسشی، گفت: سوال اینجاست که آیا مسکن مهر تمام سیاست مسکن کشور است؟ یا مسکن اقشار متوسط هم باید در دستور باشد، حالا به مکان یابی مسکن مهر هم کاری ندارم.

وی ابراز تاسف کرد: در بخش تاسیسات زیربنایی و روبنایی و شهری با مشکلات جدی و متعددی روبرو هستیم، وزارت مسکن باید خدمات زیربنایی و روبنایی را تامین کند، راهکار آن تمرکز کمک های دولتی و افزایش اختیارات شهرداری هاست، بنده از وزیر راه و شهرسازی سابق تشکر می کنم ولی سوالم از ایشان این است که آیا ماموریت وزارت مسکن که باید ماموریتی استراتژیک باشد و همه بخش های هوایی، ریلی و جاده ای و شهری را با هم ببیند، باید محدود به مسکن مهر می شد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی آمار بیژن نوباوه را اشتباه خواند و گفت: کل مسکن مهر دو میلیون و 100 هزار واحد است که 800 هزار واحد نیمه کاره باقی مانده است که با مشکلات زیربنایی فراوانی دست به گریبان است.

وی جوان کردن سن مدیران وزارت راه و شهرسازی و توانمند کردن این وزارتخانه را از دیگر برنامه هایش برشمرد و از نمایندگان خواست اجازه دهند هر کس که به وزارت راه و شهرسازی منصوب شد 9 ماه فرصت تحقیق و مطالعه پیرامون مسائل و چالش های بخش مسکن داشته باشد.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش به معرفی سوابق اجرایی خود پرداخت و افزود: جزء اولین های جهاد سازندگی بوده ام که با حکم شهید بهشتی به این مسئولیت منصوب شدم، علاوه بر آن مسئول پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی بودم و در عملیات های متعدد جنگ تحمیلی حضور داشتم، در سال 61 معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور وقت شدم، در همان حین مسئول شورای تامین غرب کشور هم شدم،در این مسئولیت هیچگاه رویکرد اجتماعی و امنیتی را با یکدیگر خلط نکردم و حتی بخش زیادی از سیاست های امنیتی را با رویکردهای فرهنگی دنبال کردم.

وی یادآور شد: نابهنجاری های فرهنگی و اجتماعی را در آن سال ها تهیه و تقدیم رییس جمهور وقت (مقام معظم رهبری) کردم که مورد حمایت جدی ایشان قرار گرفت، در سال 66 رییس بنیاد مسکن شدم و در آن سال زلزله گیلان به وقوع پیوست و بنده ماموریت سامان دادن زلزله بزرگ ایران را پیدا کردم و ظرف دو سال 220 هزار مسکن را ساختیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه افزود: در آن سال موفق به جذب 200 میلیون دلار از بانک جهانی برای بنیاد مسکن شدم و در سال 72 وزیر مسکن شدم و در آن سال طرح های آمایش سرزمین و شکل دادن انجمن نظام مهندسی ساختمان را دنبال کردم.

آخوندی با اشاره به آمار علی اصغر زارعی که در مخالفت با وی صحبت کرد، گفت: گفته شد در دوره مسئولیتی بنده نرخ مسکن سه برابر شد، من نمی دانم این آمار از کجا آمده است ولی به گواهی آمار یکی از روزنامه های رسمی کشور نرخ زمین و مسکن در هشت سال گذشته 9 و شش برابر افزایش یافته است، آقایان چرا اطلاعات درست به منتقدان بنده نمی دهند؟

وی با اشاره به ادعاهای سیاسی مطرح شده علیه خود گفت: آقای علی اصغر زارعی به بنده کمک کرد. بنده آنجا که باید خدمت مقام معظم رهبری توضیح می دادم این کار را انجام دادم و آقای زارعی در نطق مخالفتش با این بیان خود کمک خوبی به بنده کردند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برایم بسیار سخت است که بعد از 35 سال خدمت به نظام حالا باید وفاداری ام را به اثبات برسانم، گفت: برای بنده بسیار سخت است که وفاداری ام از سوی برخی زیر سوال می رود. بنده تمام زندگی ام را وقف پشتیبانی از جبهه ها و نظام کردم حالا برخی از بنده درباره وفاداری ام می پرسند.

آخوندی با اشاره به برخی از انتقادات علی اصغر زارعی نسبت به مباحث مطرح شده در سال 88، گفت: چطور می شود ما نظر شورای نگهبان را که عین حکم قانون است نپذیریم؟ آیا می شود کسی که برای وزارت توسط رییس جمهور کاندیدا می شود به رهبری و نظام اعتقاد نداشته باشد، 35 سال سابقه حمایت و خدمت به این کشور را دارم، آیا این سوابق مهم نیست؟

وی تاکید کرد: اگر خدای ناکرده هنوز دشمنان بخواهند کوچک ترین تعرضی به کشور کنند با رهبری و راهبری مقام معظم رهبری از این کشور دفاع می کنم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با قرائت چند بیت شعر، گفت:

من نه آن باشم که روز جنگ بینی پشت من

بر این زادم هم بر این بگذرم

یقین دان که خاک در حیدرم.

ما حتما به آیین این کشور وفادار هستیم.

 

در انتها عباس آخوندی با 159 رای موافق، 107 رای مخالف و 18 رای ممتنع کرسی وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم را کسب کرد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.