◄ دوره جدید سفرها با جت های مافوق صوت
زمانی که کنکورد در پروازی نمادین در فرودگاه هیثرو لندن فرود آمد، ظاهراً عصر سفرهای هوایی ما فوق صوت به پایان رسیده بود، اما اکنون اتفاقاتی جدید در جریان است.
زمانی که کنکورد در پروازی نمادین برای آخرین بار در اکتبر 2003 در فرودگاه هیثرو لندن فرود آمد، ظاهراً عصر سفرهای هوایی ما فوق صوت به پایان رسیده بود، اما امروزه شاهد اتفاقات جدیدی هستیم.
به گزارش تین نیوز، هواپیمای کنکورد می توانست با سرعت 2 ماخ (2 هزار کیلومتر بر ساعت) پرواز کند زمانی کمتر از نصف میانگین پرواز با هواپیماهای رایج زمانه خود، به گونه ای که زمان سفر از لندن به نیویورک را به 3 ساعت کاهش دهد.
در آن زمان، مسافران ثروتمند و تاجران سرشناس برای تجربه سرعت هیجان انگیز و خدمات لوکس کنکورد به سفر با این پرنده افسانه ای هجوم آوردند و پرواز با این جت در اندک زمانی، تبدیل به یک تجربه انحصاری شد که بسیاری آرزوی آن را داشتند.
پایان کار کنکورد
به دلیل افزایش هزینه های سوخت که سود دهی پرواز را کم می کرد و محدودیت در مسیرهایی که هواپیما می توانست (به دلیل آلودگی صوتی جت) سفر کند، پس از 25 سال خدمت رسانی، سرمایه گذاری روی هواپیمای کنکورد عملا به صرفه نبود.
همچنین سقوط پرواز 4590 هواپیمایی ایرفرانس (اندکی پس از برخواستن از فرودگاه شارل دو گل ) در سال 2000 ضربه کاری را به حیثیت این پرنده پر طرفدار وارد کرد.
تا پیش از این حادثه، کنکورد سابقه بی نقصی را در ایمنی پرواز به جا گذاشته بود و در زمره ایمن ترین هواپیماهای جهان به حساب می آمد.
پس از بررسی هایی که نشان داد هواپیما هنگام برخاستن از باند بر روی باند فرودگاه برخورد کرده بود که باعث شد یکی از لاستیک های آن منفجر شود و مخزن سوخت آن سوراخ شود، تغییراتی در آن ایجاد شد. این تغییرات شامل پوشش کِولار (Kevlar lining) برای مخازن سوخت و لاستیک های مقاوم در برابر ترکیدگی بود.
نهایتا دو شرکت بریتیش ایرویز و ایر فرانس به طور همزمان اعلام کردند که تا پایان سال 2003 میلادی هواپیمای کنکورد را از چرخه عملیات پروازی خارج خواهند کرد.
هزینه بالای عملیات پروازی، تعداد اندک مسافران، رشد فزاینده پروازهای ارزان قیمت و همچنین صرف نظر کردن ایرباس از ابقای این پرنده، همگی شاهدی بر این مدعا بودند که این هواپیمای ما فوق صوت باید برای همیشه به موزه برود.
عصر جدید هواپیماهای ما فوق صوت
در سال 2019 رقابتی جدید میان کمپانی ها برای طراحی و تولید جت های مافوق صوت شکل گرفت، به شکلی که مجموعه ای از استارت آپ ها با جاه طلبی فراوان امیدوار بودند که عصر جدید سفر با جت های مافوق صوت را رقم بزنند.
کمپانی بوم سوپر سونیک (Boom Supersonic) یکی از همین شرکت هاست که در شهر دنور آمریکا بنیانگذاری شد و تنها 5 سال پس از آغاز فعالیت، 141 میلیون دلار سرمایه را جهت ساخت جت مافوق صوت Overture jet با ظرفیت 65 مسافر جمع آوری کرد.
هواپیمای ما فوق صوت Overture jet
بنا بر اعلام کمپانی بوم، هواپیمای Overture jet، از سال 2025 وارد خط تولید خواهد شد و سرعتی معادل 1.7 ماخ (km/h 1800) _ اندکی کمتر از سرعت کنکورد _ دارد. سرعت این جت ما فوق صوت تقریبا 2 برابر پر سرعت ترین هواپیمای تجاری حال حاضر می باشد. ظرفیت مسافر این پرنده 65 تا 80 مسافر بوده و دارای برد پروازی 7867 کیلومتر می باشد.
Blake Scholl، بنیانگذار کمپانی بوم معتقد است که هزینه های عملیاتی، شاه کلید موفقیت بازاریابی برای هواپیمای مافوق صوت است. او در این زمینه اشاره می کند: هزینه عملیاتی کنکورد بسیار گران بود و مسافران کمی می توانستند سوار این هواپیما شوند. در این راستا مصرف سوخت در جت Overture، 30% کاهش یافته است.
از دیدگاه او هواپیمای کنکورد به داشتن بدنه (کابین) باریک شناخته می شد که نتیجه آن کمبود فضا و تنگی جا برای مسافران بود. هواپیمای شرکت بوم این مشکل را با به کاری گیری صندلی های عریض تر، پنجره های بزرگ تر و تعداد زیادی اتاق برای کار و استراحت حل کرده است.
در حال حاضر میزان رقم دقیقی که مسافران می بایست برای پرواز با این جت بپردازند هنوز مشخص نیست و این می تواند نقطه ضعف بزرگ هواپیمای زیبای کمپانی بوم سوپرسونیک باشد.