فاجعه در قلب هوانوردی اروپا؛ مدیران هیترو زیر تیغ انتقاد و اخراج
اختلال بی سابقه در فرودگاه هیترو لندن که در پی آتش سوزی در یک ایستگاه برق رخ داد و به لغو بیش از یک هزار و ۳۰۰ پرواز منجر شد، موجی از نارضایتی عمومی، خشم مسافران، و فشارهای سیاسی برای پاسخ گویی و حتی برکناری مدیران این فرودگاه را به دنبال داشته است.

اختلال بی سابقه در فرودگاه هیترو لندن که در پی آتش سوزی در یک ایستگاه برق رخ داد و به لغو بیش از یک هزار و ۳۰۰ پرواز منجر شد، موجی از نارضایتی عمومی، خشم مسافران، و فشارهای سیاسی برای پاسخ گویی و حتی برکناری مدیران این فرودگاه را به دنبال داشته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، آتش سوزی گسترده در ایستگاه برق «نورث هاید» واقع در غرب لندن از شامگاه پنج شنبه باعث قطع برق در بخش وسیعی از فرودگاه هیترو، تعلیق عملیات پروازی و به دنبال آن، سرگردانی صدها هزار مسافر در داخل و خارج انگلیس شد. این حادثه که به گفته کارشناسان نوعی «شکست فاجعه بار زیرساختی» محسوب می شود، فرودگاه هیترو را به مدت یک روز از کار انداخت و واکنش گسترده رسانه ها، مقامات سیاسی و اتحادیه های حمل ونقل را در پی داشت.
در حالی که پروازها از صبح امروز (شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۴) از سر گرفته شده اند، اختلال ها همچنان ادامه دارد و خطوط هوایی از جمله «بریتیش ایرویز»، «ویرجین آتلانتیک» و «قطر ایرویز» درباره ادامه لغو یا تأخیر پروازها هشدار داده اند. بنابر اعلام فرودگاه هیترو، حدود ۱۰ هزار مسافر در قالب پروازهای فوق العاده جابه جا شده اند، اما گفته می شود رفع کامل بحران ممکن است چند روز زمان ببرد.
این رویداد، که برخی آن را با بحران معروف ناشی از فوران آتشفشان ایسلند در سال ۲۰۱۰ مقایسه کرده اند، موجب شده تا فشارها بر مدیران ارشد فرودگاه، از جمله «توماس وولدبای» مدیر عامل هیترو، به طور بی سابقه ای افزایش یابد. روزنامه تایمز در گزارشی با تیتر «مدیران هیترو در صف اخراج» نوشت که مقام های مسئول تحت فشار هستند تا درباره نحوه آماده سازی فرودگاه برای مقابله با بحران ها پاسخ دهند.
با وجود اینکه مدیر عامل فرودگاه مدعی شده به عملکرد تیم خود افتخار می کند، واکنش ها به گفته های او عمدتاً منفی بوده است. انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی (IATA) این وضعیت را «نمونه ای دیگر از ناکارآمدی مدیریت هیترو» خوانده و اعلام کرده فرودگاهی با این حجم از تردد، نباید به یک نقطه از تأمین برق وابسته باشد.
در همین حال، مقام های دولت انگلیس نیز خواستار پاسخ گویی شده اند. سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس با اشاره به لزوم انجام تحقیق مستقل گفت: «سوالاتی وجود دارد که باید پاسخ داده شود.» وزیر حمل ونقل انگلیس هم اعلام کرد که دولت به دنبال اصلاح سازوکارهای تاب آوری زیرساخت ها در فرودگاه هاست.
بر اساس گزارش ها، علت آتش سوزی، اشتعال ۲۵ هزار لیتر روغن خنک کننده در داخل یک ترانسفورماتور بوده که به خاموشی گسترده در فرودگاه و مناطق اطراف انجامید. به رغم حضور ۷۰ آتش نشان و تلاش ۱۲ ساعته برای مهار آتش، تمام عملیات پروازی روز جمعه متوقف شد. شرکت ملی برق انگلیس (National Grid) ضمن عذرخواهی بابت این حادثه، آن را «بی سابقه» خوانده و وعده داده در همکاری با دولت و پلیس، جزئیات فنی حادثه را بررسی کند.
تأثیرات انسانی این اختلال نیز گسترده بوده است. گزارش ها حاکی است بسیاری از مسافران مجبور به پرداخت هزینه های چند هزار پوندی برای پروازهای جایگزین شده اند، از جمله پدری که برای سفر خانوادگی به کانادا، ناچار به پرداخت ۹ هزار پوند اضافه شد. دانش آموزان، بیماران، و حتی مسافران تجاری از سراسر جهان، از جمله آمریکا و جنوب شرق آسیا نیز برنامه های سفر خود را از دست داده اند.
به نظر می رسد بحران اخیر نه تنها هزینه مالی هنگفتی برای خطوط هوایی و دولت به همراه داشته، بلکه ضربه ای به اعتبار بزرگ ترین فرودگاه اروپا وارد کرده است. کارشناسان هشدار داده اند که نبود سیستم های پشتیبان مناسب، فرودگاه هیترو را به «نقطه آسیب پذیر زیرساخت ملی» تبدیل کرده و نیاز به بازنگری فوری در زیرساخت های حیاتی کشور را گوشزد می کند.