◄ تحول بنیادین ناوگان هواپیمایی ملی عراق
واردات هواپیمای پیشرفته بخش جدایی ناپذیر از طرح نوسازی ناوگان هواپیمایی ملی عراق (Iraqi Airways) است.
واردات هواپیمای پیشرفته بخش جدایی ناپذیر از طرح نوسازی ناوگان هواپیمایی ملی عراق (Iraqi Airways) است.
به گزارش تین نیوز، هواپیمایی ملی عراق تحت عنوان «الخطوط الجویه العراقیه» در تاریخ 28 ژانویه 1946 تاسیس شد.
مرکز اصلی فعالیت این شرکت، فرودگاه بین المللی بغداد است. همچنین فرودگاه های بصره، نجف، اربیل و سلیمانیه نیز دیگر مراکز فعالیت گسترده این شرکت هواپیمایی هستند. به لحاظ تاریخی، هواپیمایی عراق دومین شرکت هواپیمایی تاسیس شده در خاورمیانه به حساب می آید.
در طول 20 سال حضور نظامی ناتو در عراق، درگیری های داخلی و همچنین ظهور داعش، هواپیمایی ملی عراق نیز از بحران های این کشور بی نصیب نماند. اما به نظر می رسد اکنون مقامات عراقی در حال نو نوار کردن این ایرلاین ملی هستند.
اوایل ژانویه 2022 بود که کمپانی هواپیماسازی ایرباس رسما اعلام کرد هواپیمایی ملی عراق نخستین فروند از سری هواپیمای ایرباس A220-300 را تحویل گرفت. در واقع، عراق نخستین کشور بهره بردار ایرباس A220-300 در خاورمیانه است.
هواپیمای ایرباس A220-300 خطوط هوایی عراق ظرفیت 132 مسافر را در دو کلاس اکونومی (120 مسافر) و بیزینس (12 مسافر) دارد. ایرباس در ادامه افزود: واردات هواپیمای پیشرفته بخش جدایی ناپذیر از طرح نوسازی ناوگان هواپیمایی ملی عراق (Iraqi Airways) است.
ناوگان
بر اساس آخرین آمار، ناوگان هواپیمایی ملی عراق شامل 69 فروند پرنده (فعال، زمینگیر و در دست سفارش) با میانگین عمر 11.1 سال است. عمده ناوگان این شرکت را هواپیمای بوئینگ 737 (شامل تمامی سری ها) تشکیل می دهد. در حال حاضر تنها بوئینگ 777 این شرکت هواپیمایی زمین گیر است.
همچنین، العراقیه در سال 2021، علاوه بر بوئینگ 737 مکس، تعدادی بوئینگ 787 دریم لاینر نیز سفارش داده که هنوز تحویل نخستین فروند از این هواپیمای برد بلند اعلام رسمی نشده است.
هواپیمایی العراقیه به تازگی سرمایه گذاری زیادی روی هواپیمای ایرباس A220 انجام داده است، به گونه ای که کارشناسان هوانوردی، اقدامات اخیر عراقی ها را عزم این کشور برای ورود مجدد به عرصه بین المللی قلمداد می کنند.
با ورود نسل جدید پرنده ها به ناوگان هواپیمایی عراقی، این کشور نیز می تواند خود را به عنوان رقیب تازه نفس در هوانوردی منطقه مطرح کند. حرکت خزنده کشور به اصلاح جنگ زده عراق در صنعت هوانوردی مشخصا زنگ خطر جدیدی را برای صنعت هوانوردی ایران به صدا در خواهد آورد، چرا که روی کار آمدن رقیب جدید یعنی از دست رفتن هر چه بیشتر فرصت ها.
مدل هواپیما |
وضعیت کنونی |
در دست سفارس |
نسل قدیمی |
میانگین سنی ناوگان |
مجموع | ||
فعال |
زمین گیر |
مجموع | |||||
Airbus A220 | 2 | 2 | 3 | 1.2 | 5 | ||
Airbus A300 | 1 | 1 | |||||
Airbus A310 | 5 | 5 | |||||
Airbus A320 | 2 | 1 | 3 | 10.2 | 3 | ||
Airbus A321 | 1 | 1 | 2 | 13.2 | 2 | ||
Airbus A330 | 1 | 1 | 10.3 | 1 | |||
Boeing 737 | 6 | 9 | 15 | 17 | 8.4 | 32 | |
Boeing 747 | 2 | 2 | 4 | 24.9 | 6 | ||
Boeing 767 | 1 | 1 | 2 | 29.5 | 3 | ||
Boeing 777 | 1 | 1 | 10.8 | 1 | |||
Bombardier CRJ-900 | 4 | 2 | 6 | 13.3 | 6 | ||
Hawker Siddeley HS-121 Trident | 3 | 3 | |||||
McDonnell Douglas DC-10 | 1 | 1 | |||||
مجموع | 16 | 17 | 33 | 20 | 33 | 11.1 | 69 |
از جمله مقاصد پروازی این شرکت می توان به پاکستان، انگلستان، روسیه، امارات عربی متحده و جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. اما با ورود جت های برد بلند به ناوگان هواپیمایی عراقی، این کشور خواهد توانست پروازهای دور برد به آمریکای شمالی را نیز در دستور کار خود قرار دهد.
* تهیه و تدوین از گروه هوایی تین نیوز
خوشبحالشون