بازدید سایت : ۴۴۵۱۹

◄ رایگانی اتوبان اصفهان شیراز ؛ شیرینی تلخ برای سرمایه گذاران!

اتوبان اصفهان شیراز تنها آزادراه ایران است که در حال حاضر می توان بدون پرداخت عوارض از آن عبور کرد اما مجانی بودن این اتوبان نباید مسافران و رانندگان را خوشحال کند.

رایگانی اتوبان اصفهان شیراز ؛ شیرینی تلخ برای سرمایه گذاران!
تین نیوز

اتوبان اصفهان شیراز تنها آزادراه ایران است که در حال حاضر می توان بدون پرداخت عوارض از آن عبور کرد اما مجانی بودن این اتوبان نباید مسافران و رانندگان را خوشحال کند.

عبور از یک آزادراه بدون پرداخت عوارض، می تواند به کام رانندگان شیرین باشد اما گذر رایگان از اتوبان اصفهان شیراز فقط ظاهر شیرینی دارد و باطن آن برای سرمایه گذاران و مسافران تلخ است.

گزارش مهم امروز را ببینید:

◄ کامیونت ارزان جدید چینی به زودی وارد بازار ایران می شود + جزئیات

ساخت اتوبان ها می تواند کاهش تصادف و ایمنی و رفاه مسافران را در پی داشته باشد. آزادراهی همچون اتوبان شیراز اصفهان که اخیرا به نام حضرت شاهچراغ (ع) مزین شده است علاوه بر پایین آوردن تصادف های جاده ای در این مسیر، زمان سفر به شیراز را نیز کاهش داده است.

این آزادراه صرفه جویی مطلوبی در هزینه استهلاک خودرو، سوخت و مهم تر از همه زمان مسافران و رانندگان ایجاد می کند. با این حال باید دانست چنین مزیت هایی تنها با صرف سرمایه گذاری کلان ایجاد شده و این سرمایه گذاری از محل منابع دولتی انجام نشده است.

معنای این عبارت، در واقع این است که سرمایه گذارانی از بخش غیر دولتی، بار سرمایه گذاری سنگین و هنگفت احداث اتوبان اصفهان شیراز را به دوش کشیده اند و این سرمایه گذاری باید با سود منطقی همراه باشد در غیراین صورت، سرمایه گذاری جدید در زیرساخت های آزادراهی کشور برای بخش غیردولتی توجیه پذیر نخواهد بود.

سرنوشت اتوبان اصفهان شیراز در صورت تداوم وضعیت کنونی

از سوی دیگر، هر آزادراهی نیازمند هزینه های مرمت و نگهداری است که این هزینه ها از محل عوارض تامین می شود. چنانچه عبور از اتوبان شاهچراغ همچنان بدون عوارض و رایگان باشد، می توان پیش بینی کرد که تامین هزینه مرمت و نگهداری از این آزادراه با مشکل مواجه شود.

در این صورت در مدتی نه چندان طولانی این محور مواصلاتی پر از چاله ها و فرو رفتگی های فراوان خواهد شد که اعصاب و روان مسافران و رانندگان را به بازی خواهد گرفت.

تعیین عوارض برای اتوبان اصفهان شیراز که بیش از 9 ماه از افتتاح آن سپری شده و در این مدت عبور از آن رایگان بوده می تواند منابع مالی برای حفظ این ثروت ملی را فراهم کند و سرمایه گذاران را به حضور در طرح های اینچنینی تشویق نماید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی

    استاد این بزرگراه هم نیست چه برسه به آزاد راه،آزاد راه حداقل در هر لاین سه خط عبور دارد،کندرو و وسط وسبقت،کجای این به اصطلاح آزاد را ه اینجوریه از 200 کیلومتر شاید به زحمت 20کیلومترش شرایط آزاد راه رو داشته باشه،مسیر قبلی تهران شیراز هم همینطوری بود ،بهش میگفتن آزاد راه،یا مثلا به مسیر سپیدان شیراز میگن آزاد راه،یا مثلا به جاده جهرم شیراز میگن آزادراه ،فکر کردین با یه تابلوی آبی زدن یک مسیر تبدیل میشه به آزادراه.

    • ناشناس

      اتفاقا سه لاین داره بعض جاها چهار لاین اگه ما اسفالت میکردیم فنیشر سه لاین اسفالت میکردم لطفا کسانی اطلاع ندارن چرت وپرت نگن من تو گرما. وس ما وبرف کار کردم بهترین ومدرنترین پلهای کشور که ارتجاعی هست کار شده حتی اسفالت چهار لایه اونم دقیق با سنسور. فنیشر کار شده فقط بعضی جاها غلطک توش درجا زده یه کم لرزش داره

  • ناشناس

    شما عوضی های بدبخت هر کاری که در این مملکت انجام شود باید یک انگی درآورید ؟
    همان که ساخته فکر هزینه نگهداریش را هم کرده

  • مهدی

    جناب نگارنده این اتوبان شیراز اصفهان هست نه اصفهان شیراز، بین این دوتا فرق هست داداش

    • علی اصغر

      من اونجا کار کردم قطعه سه وچهار اسم اصلیش اصفهان شیراز هست من خ. مم خوشم نیومد بااینکه بیشترش توفارس هست ولی چون از اون طرف شروع کردن قطعه 8 تو گویم هست که وصل کنن کمربندی

  • ناشناس

    خوبم پول می‌گیرن، ما تازه رفتیم، دوربین کنترل سرعت نداره، اما دوربین عوارض داره.

  • M-A

    سلام ..
    مگه اتوبان اصفهان کاشان قم که ۲۰ سال بیشتره دارن عوارض میگیرن کاری واسه ترمیم و مرمت ش انجام دادن خب بینم مثل اون ..

    • ناشناس

      احسنت پر از چاله چوله فقط پول میگیرن

  • حمید

    حالا اتوبان کاشان که اینهمه عورارض میگیره چرا اینقدر خراب هست وکسی محل نمیگذاره

  • انتظار

    اصلا این به اصطلاح آزاد را ربطی به اصفهان نداره هم شروع وهم پایانش داخل استان فارس هست در عجبم دلیل اینکه میگن اصفهان شیراز چیه؟

    • امیر

      براساس اهمیت استان،به این اسم گفته می شه،اصفهان شیراز

    • راحب

      دیگه شد آزادراه شاهچراغ

  • شهامت

    مملکتی‌که‌روی‌گنج‌خوابیده‌نباید‌اینقدربدبخت‌باشد‌که‌برای‌همه‌چیز‌دولت‌دستش‌توی‌جیب‌ملت‌باشد‌ولی‌برای‌اتباع‌همه‌چیز‌مفت‌مجانی‌باشد‌فعلا‌مملکت‌قیر‌شن‌ماسه‌مفت‌داره‌تمام‌خیابهای‌شهرها‌چاله‌چوله‌هست‌شب‌عید‌که‌می‌شودراه‌دزدی‌بلدشدن‌می‌ایند‌جدولهای‌سیمانی‌رنگ‌می‌زنند‌ولی‌‌چاله‌چولها‌که‌باعث‌تصادف‌وخسارت‌مردم‌هستش‌یادشان‌می‌رود‌انشاالله‌امام‌زمان‌بیاید‌ومارا‌ازدست‌این‌دزدها‌رها‌سازد

  • راننده کامیون

    حالا اون اتوبانهایی ک پول میگیرن خیلی سالم و بی چاله چولن. ی سر ب اتوبان تبریز تهران یا اتوبان کاشان یا اتوبان غدیر یا حرم تا حرم و همه شون بزنید ببینید چ خبره

  • بهنام

    آخه مگر آزاد راه ناقصی که انتهایش خطر آفرین است و به یکباره به یک راه باریک دوطرفه و خطر آفرین منتهی می شود واز سوی دیگر فاقد حداقل امکانات رفاهی از قبیل روشنایی شبانه، پمپ بنزین و مجتمع های رفاهی و… است نیاز به پرداخت عوارض دارد ؟؟؟
    واقعا”خجالت نمی کشید از این همه سود جویی؟ حداقل کاررا تمام کنید و بعد به سر ملت منت بگذاریدیک افتتاح ناقص انجام داده اید و این همه توقع دارید؟؟؟