معجزه چینی در قلب اروپا؛ قطار سریع السیر بلگراد-بوداپست!
قطار سریع السیر جدیدی که توسط چین ساخته شده و بلگراد، پایتخت صربستان را به بوداپست مجارستان متصل می کند، با استقبال گسترده روبرو شده است.
قطار سریع السیر جدیدی که توسط چین ساخته شده و بلگراد، پایتخت صربستان را به بوداپست مجارستان متصل می کند، با استقبال گسترده روبرو شده است. الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، این قطار را "معجزه" خوانده و از عملکرد آن تمجید کرده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از فرارو، پروژه قطار سریع السیر چین در اروپا به عنوان «معجزه» مورد استقبال قرار گرفت؛ این روز ها ساخت خطوط ریلی این چنینی در سراسر دنیا به شدت باب شده است.
اخیراً در پایتخت صربستان از قطار سریع السیر جدیدی رونمایی شد که ساخت آن بر عهده یک شرکت چینی است؛ این قطار بلگراد، پایتخت صربستان را به بوداپست مجارستان متصل می کند. در این راستا، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، با تمجید از عملکرد قطار حیرت انگیز چینی، آن را «معجزه» لقب داد.
شبکه ریلی، بخشی از ابتکار «کمربند و جاده چین» در اروپاست که در سال ۲۰۱۳ توسط دولت چین مطرح شد و هدف از پیاده سازی آن، توسعه زیرساخت ها در بخش های وسیعی از آسیا، شرق آفریقا و شرق اروپا عنوان شده است.
البته منتقدان نظر دیگری دارند و براین باورند که این اقدام، در حقیقت تلاش چشمگیر چینی ها برای افزایش نفوذ درکشور های مختلف جهان است. در ماه های اخیر دولت چین برای تقویت روابط با صربستان و مجارستان تلاش های زیادی انجام داده و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سفر اخیرش به اروپا، علاوه بر فرانسه از صربستان و مجارستان هم بازدید کرد.
این دو کشور، روابط گرمی با روسیه، متحد اصلی چین دارند و البته باید این را در نظر داشت که لهستان عضو ناتو و اتحادیه اروپا نیز هست.
ویژگی های قطار معجزه
طبق گزارش خبرگزاری دولتی چین، این قطار که در ایستگاه قطار زمون صربستان از آن رونمایی شد، دارای ۲۵۰ صندلی است و می تواند حداکثر با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.
رئیس جمهوری صربستان در ادامه اعلام کرد که این کشور، ۵ قطار را به شرکت راه آهن چین سفارش داده است تا در امتداد راه آهن بلگراد-بوداپست از آن ها استفاده کند.
در حال حاضر سازندگان چینی خط راه آهنی بین بلگراد و نووی ساد، دومین شهر بزرگ صربستان را تکمیل کرده اند و قرار بر این است که این خط آهن تا ماه دسامبر به سوبوتیکا در نزدیکی مرز مجارستان برسد.
بر اساس گزارش Statista در سال ۲۰۲۱، گستردگی شبکه ریلی پرسرعت چین به حدود ۴۲ هزار کیلومتر رسیده است و در سال ۲۰۱۹، حدود ۲.۳ میلیارد سفر فردی در این خطوط انجام شده است که معادل ۶۳ درصد از کل سفر های ریلی مسافری در چین است.
رنسانس در تکمیل مسیر های سریع السیر ریلی
در سال های گذشته رنسانس بزرگی را در طرح های راه آهن سریع السیر شاهد بوده ایم؛ در ژانویه، ساخت وساز خط ریلی ۳۵۰ کیلومتری بین لاس وگاس و جنوب کالیفرنیا آغاز شد و در ماه آوریل، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با طرح پیشنهادی ساخت خطی ریلی با سرعت ۳۸۶ کیلومتر در ساعت بین هیوستون و دالاس، موافقت کرد و طرح های جدید دیگری هم روی میز است.
اگر مردم ما هم بتونن تهران مشهد را با قطار پرسرعت , 3 ساعته برن با اینکه 2 ساعت بیشتر از زمان سیر هواپیما خواهد شد اما به علت ایمنی بالاتر (به نسبت هواپیماهای 20 25 ساله) , نداشتن تاخیر , هزینه کمتر و دسترسی بهتر به گزینه اول سفر در این مسیر تبدیل خواهد شد در نتیجه فشار تا حد زیادی از دوش ناوگان هوایی کشور برداشته می شه برگه تحریم هوایی تا حد زیادی خاصیتشو از دست می ده چون مردم ایران به امکانی عالی برای سفر رسیده اند نارضایتی نخواهند داشت که هدف تحریم است بخش بار هم بهره خواهد برد رئیس جمهور بعدی باید روی ریل پرسرعت 300 کیلومتر بر ساعت تهران مشهد قفلی بزنه بودجه و منابع را برای آن بسیج کنه که هدفی مهم و ملی را محقق کنه بعدها اگر قطار پرسرعت تهران اصفهان راه بیفته ضربه ایی دیگر به تحریم های بخش هوایی خواهیم زد این باید مسیر ما باشد که قطعا جوابگو خواهد بود چون اساس تحریم را بی اثر خواهد کرد روش مذاکره در اوج قدرت برگه تحریم هوایی را قبلا تست کردین هنوز دارین میوه هاشو می چینین !!!