بازدید سایت : ۶۲۹۳۰

کریدور خط آهن شمال به جنوب به کجا رسید؟

بنابر اعلام رییس جمهور، تمامی دستورات لازم برای تأمین منابع لازم جهت تملک اراضی کریدور خط آهن شمال جنوب از مسیر آستارا به رشت صادر خواهد شد.

کریدور خط آهن شمال به جنوب به کجا رسید؟
تین نیوز |

بنابر اعلام رییس جمهور، تمامی دستورات لازم برای تأمین منابع لازم جهت تملک اراضی کریدور خط آهن شمال جنوب از مسیر آستارا به رشت صادر خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مسعود پزشکیان روز شنبه در نشستی با وزیر راه و شهرسازی و سفیر ایران در روسیه، ضمن بررسی آخرین گزارش ها، بر تسریع در ساخت کریدور خط آهن شمال جنوب از مسیر آستارا به رشت تأکید کرد و گفت که تملک اراضی در طول این مسیر باید هر چه سریع تر انجام شود. تمامی دستورات لازم برای تأمین منابع لازم جهت تملک اراضی صادر خواهد شد و لازم است وزارت راه و شهرسازی هر چه سریع تر این کار را انجام دهد.

 فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه ضمن توصیف موانع پیش روی این پروژه اصلی ترین مانع را محدودیت منابع در تملک اراضی دانست که رئیس جمهور دستور مساعدت در این زمینه را صادر کرد.

همچنین جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه آهن در حاشیه هشتاد و یکمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک المنافع که ۱۵ و ۱۶ آبان ماه در تاشکند ازبکستان برگزار شد با اولگ بلازیوروف مدیرعامل راه آهن روسیه دیدار و بر تقویت همکاری ها و توسعه کریدور شمال جنوب تأکید کرد.

مدیرعامل راه آهن ایران در این دیدار با اشاره به سطح خوب ارتباطات بین دو کشور گفت: مناسبات سیاسی ایران و روسیه در بالاترین سطح قرار داشته و راه آهن ایران از گسترش روابط با راه آهن روسیه استقبال می کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰ درصد بار کشور از طریق ریل حمل می شود خاطرنشان کرد: در حوزه هایی همچون برقی سازی و توسعه ریلی نیازمند بهبود شرایط هستیم.

ذاکری بر لزوم توجه بیشتر به پروژه کریدور شمال – جنوب تاکید کرد و گفت: باید با جدیت بیشتری این پروژه را دنبال کنیم و ضمن بهره برداری از ظرفیت موجود، در پی افزایش ظرفیت نیز باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بیان نقاط اتصال ریلی دو کشور ایران و روسیه پرداخت و گفت: شبکه ریلی ایران در دو نقطه در دریای خزر و سه نقطه ریلی با شبکه ریلی روسیه دارای ارتباط است که شامل بنادر امیرآباد و کاسپین و مرزهای ریلی اینچه برون و سرخس است.

مدیرعامل راه آهن روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه یکی از اهداف راه آهن روسیه توسعه کریدور شمال-جنوب است، افزود: برای آغاز حمل و نقل در این مسیر ۳۶ قطار کانتینری به سمت خلیج فارس ارسال شده است و در سال ۲۰۲۲ توانستیم با کاهش مدت زمان حمل، هر ماه تردد یک قطار را در این مسیر داشته باشیم.

اولگ بلازیوروف افزود: در سال ۲۰۲۴ نیز، یادداشت تفاهمی در زمینه حمل کانتینر بین دو طرف امضا شد که در نتیجه اجرای آن، چهار قطار در هر ماه ارسال شده است.

رفع موانع برای حمل نفت و زغال سنگ از کریدور شمال- جنوب و رسیدن به تعرفه مناسب از دیگر مواردی بود که مدیرعامل راه آهن روسیه به آن اشاره کرد.

 مدیرعامل راه آهن روسیه در خصوص احداث مسیر ریلی رشت- آستارا نیز گفت: این پروژه برای روسیه اهمیت خاصی دارد و آماده همکاری به منظور تحقق اهداف مشترک هستیم.

اما کریدور شمال به جنوب چیست و چرا این کریدور از اهمیت بالایی برخوردار است؟

کریدور شمال جنوب مسیری چندوجهی (ریلی، جاده ای و دریایی) از سن پترزبورگ به بندر بمبئی هند به طول ۷.۲ هزار کیلومتر است که از ایران می گذرد و هدف پروژه کریدور حمل و نقل چندوجهی بین المللی شمال جنوب، جذب ترافیک ترانزیتی از هند، ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس به اروپا از طریق خاک روسیه است.

بنابر گفته کارشناسان، تکمیل کریدور شمال جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت بین المللی و استفاده از ظرفیت های سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است و پیش بینی می شود با عملیاتی شدن این کریدور تا حدی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی کاهش یابد. همچنین این کریدور در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان تر است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ریلی پاسخ

    بلاگازوف مانند دیگر روس ها یک دروغ گوی بزرگ است و این خط رشت آستارا هیچ اهمیتی برای روس ها ندارد جز کار جور کردن برای شرکت پیمانکار راه آهن روسیه انهم با چند برابر قیمت اصلی کار نهایتا هم با تهاتر نفتی و یا گازی چون روس ها پول بده و وام بده نیستند از ما گفتن بود حالا دوست دارید بشنوید دوست دارید در چاهی که روس ها برای شما تدارک دیده اند غرق شوید