توسعه کریدور شمال جنوب با تاکید مدیر عامل راه آهن
در حاشیه هشتاد و یکمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن، بر تقویت همکاری ها و توسعه کریدور شمال جنوب تاکید کرد.
در حاشیه هشتاد و یکمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن، بر تقویت همکاری ها و توسعه کریدور شمال جنوب تاکید کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، «جبارعلی ذاکری» که در حاشیه هشتاد و یکمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک المنافع با «اولگ بلازیوروف» مدیرعامل راه آهن روسیه دیدار داشت، بر تقویت همکاری ها و توسعه کریدور شمال- جنوب تاکید کرد.
ذاکری در این دیدار با اشاره به سطح خوب ارتباطات بین دو کشور، گفت: مناسبات سیاسی ایران و روسیه در بالاترین سطح قرار داشته و راه آهن ایران از گسترش روابط با راه آهن روسیه استقبال می کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰ درصد بار کشور از طریق ریل حمل می شود، خاطرنشان کرد: در حوزه هایی همچون برقی سازی و توسعه ریلی نیازمند بهبود شرایط هستیم.
ذاکری بر لزوم توجه بیشتر به پروژه کریدور شمال جنوب تاکید کرد و اظهار داشت: باید با جدیت بیشتری این پروژه را دنبال کنیم و ضمن بهره برداری از ظرفیت موجود، در پی افزایش ظرفیت نیز باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بیان نقاط اتصال ریلی دو کشور ایران و روسیه پرداخت و بیان داشت: شبکه ریلی ایران در دو نقطه در دریای خزر و سه نقطه ریلی با شبکه ریلی روسیه دارای ارتباط است که شامل بنادر امیرآباد و کاسپین و مرزهای ریلی اینچه برون و سرخس است.
ذاکری ابراز امیدواری کرد: با جلسات بیشتر بین کارشناسان راه آهن دو کشور و اتخاذ تصمیمات لازم از سوی مدیران، پیشرفت های خوبی در این زمینه داشته باشیم.
اهمیت خاص پروژه ریلی رشت آستارا برای روسیه
مدیرعامل راه آهن روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه یکی از اهداف راه آهن روسیه توسعه کریدور شمال- جنوب است، افزود: برای آغاز حمل و نقل در این مسیر ۳۶ قطار کانتینری به سمت خلیج فارس ارسال شده است و در سال ۲۰۲۲ توانستیم با کاهش مدت زمان حمل، هر ماه تردد یک قطار را در این مسیر داشته باشیم.
بلازیوروف افزود: در سال ۲۰۲۴ نیز یادداشت تفاهمی در زمینه حمل کانتینر بین دو طرف امضا شد که در نتیجه اجرای آن، چهار قطار در هر ماه ارسال شده است.
رفع موانع برای حمل نفت و زغال سنگ از کریدور شمال- جنوب و رسیدن به تعرفه مناسب از دیگر مواردی بود که مدیرعامل راه آهن روسیه به آن اشاره کرد.
وی در خصوص احداث مسیر ریلی رشت- آستارا نیز گفت: این پروژه برای روسیه اهمیت خاصی دارد و آماده همکاری به منظور تحقق اهداف مشترک هستیم.
هشتاد و یکمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک المنافع که ۱۵ و ۱۶ آبان ماه در تاشکند ازبکستان برگزار شد.
آقای دکتر ذاکری
برادر و دوست عزیز سالها است شما را می شناسم از خصوصیت خوب شما این بود که محافظه کار بودید و در تصمیم گیری تعجیل نمی کردید برادر من سابقه همکاری روسها با ایران در همه زمینه ها که شامل ریلی هم میشود نشان دهنده این موضوع است که ایشان عاشق چشم وابروی ما ایرانی ها نیستند ودنبال منافع خود هستند راه آهن انزلی به آستارا در صورتی که یک قرارداد سه جانبه محکم بین کشور روسیه و ایران و آذربایجان بسته نشود و هر سه کشور هم سرمایه گذاری نکنند هیچ آورده ای نخواهد داشت و هیچ توجیه اقتصادی ندارد چون بار باید از آذربایجان بیاد که خیلی روابط سیاسی خوبی با ما ندارد و آن محور مسافر هم ندارد
بهتر است دنبال پروژه های بهتری باشید در پروژه های قبلی هم روس ها همکاری درستی نداشتند و قیمت های ایشان هم چند برابر است که به صرفه نیست
آقای ذاکری قبلا هم عنوان کردم شما باید مشاوران با تجربه تر و حتما سالم تری را در دور بر خود به کار بگیرید تخصص در کنار تعهد و سلامت بسیار مهم است نفراتی که حالا دور شما هستند همگی دارای منفعت های شخصی در پروژه های مختلف هستند و آنچه به شما می گویند در جهت منافع شخصی است
اما بد نیست به این موضوع ثبات مدیریتی هم اشاره کنیم آقای سرگی بلازارف تا کنون و از زمانی که مدیر عامل راه آهن روسیه شدند با شش مدیر عامل راه آهن ایران در طول کمتر از 14 سال جلساتی داشته اند برای همکاری و این واقعا ضعف کشور ما است ما در طول 14 سال 6 مدیر عامل عوض کرده ایم وروسیه هنوز تعییری نداشته است این ثبات و البته انتخاب درست از ابتدا یکی از نقات قوت خارجی ها و از نقات ضعف کشور ما است همین تغییرات این فرصت را به طرف روسی می دهد که همیشه تعهدات خود را که به دیگران داده است را فراموش کند یا انجام ندهد
روسها چندین سال است از این قول ها می دهند و ما را بازی می دهند بهتر است یک بار و برای همیشه سعی کنیم در بازی روسها گرفتار نشویم
بازهم تاکید می کنم دکتر ذاکری عزیز امید همکاران راه آهنی به شما است اما عملکرد شما ناامید کنند است تا کنون.