بازدید سایت : ۴۹۹۰۳

◄ سهام تایرسازان در بورس جذاب شد

با انتشار گزارش های مالی صنایع بورسی در نیمه اول سال 1403 مشخص شد که کارخانجات لاستیک سازی در سودآوری عملکرد مطلوبی داشته و سود دلاری آنها با جهش مواجه شده است.

سهام تایرسازان در بورس جذاب شد
تین نیوز |

با انتشار گزارش های مالی صنایع بورسی در نیمه اول سال 1403 مشخص شد که کارخانجات لاستیک سازی در سودآوری عملکرد مطلوبی داشته و سود دلاری آنها با جهش مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، با توجه به هجوم افراد دارای نقدینگی های کوچک و متوسط به بازار ارز، طلا و سکه، نگاه ها از بورس و سهم های جذاب این بازار دور شده اما تحلیل ها حکایت از سودآوری برخی سهام ها در بازار سرمایه دارد. برخی سرمایه گذاران با مشاهده افت و خیزهای دلار و ریسک بالای آن به فکر خرید سهام از بورس هستند و سهم های جذاب را رصد می کنند.

گزارش های منتشر شده در سامانه کدال موید این نکته است که  کارخانجات لاستیک سازی در نیمه ابتدایی سالجاری رشد درآمد و سوآوری مناسبی داشته اند.

بنا به اعلام دنیای اقتصاد، تایرسازان در دوره شش ‌ماهه امسال میانگین رشد قیمتی 14.4درصدی را تجربه کردند. این در حالی است که عمده صنایع بورسی در شش ‌ماه امسال با نزول قیمت همراه شدند و شاخص کل بورس نیز افت بیش از 4درصدی را به ثبت رسانده است.

چه چیزی سهام لاستیک سازان را جذاب می کند؟

تایرسازان سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشتند و درآمد و سودآوری این صنعت با رشد چشمگیری همراه شد. دلیل اصلی این موضوع، تامین به ‌‌‌موقع ارز برای واردات مواداولیه این صنعت و دریافت چند مرتبه ‌‌‌ای مجوز افزایش نرخ توسط این صنعت است. نسبت قیمت به سود هر سهم تایرسازان در حال حاضر در محدوده 5.3واحدی قرار دارد که نسبت به میانه تاریخی نسبت خود گپ 35درصدی دارد که به معنای جذابیت قیمتی نمادهای تایرساز است.

در بازه شش ‌ماهه، طی نیمه نخست امسال سود خالص لاستیک‌‌‌ سازان 2هزار و 925میلیارد تومان به ثبت رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 64درصد جهش مثبت داشته است. سود خالص تابستان این صنعت یک‌ هزار و 443میلیارد تومان به ثبت رسید که در قیاس با تابستان سال گذشته افزایش 46درصدی را تجربه کرده است.

سود دلاری سهام تایرسازان چقدر رشد کرد؟

از لحاظ دلاری نیز سود تایرسازان با افزایش چشمگیر همراه بوده است. سود خالص دلاری این صنعت در بازه شش ‌ماهه امسال 44درصد نسبت به نیمه نخست 1402 افزایش یافته است. در تابستان نیز سود دلاری تایرسازان با افزایش 23درصدی به 32.437هزار دلار افزایش یافته است. با وجود جهش سودآوری تایرسازان در دوره‌‌‌ های اخیر، حاشیه سود با کاهش همراه بوده است.

متوسط حاشیه سود شش‌ماهه این صنعت 11درصد بوده که در قیاس با دوره مشابه سال قبل 2درصد نزول داشته است. در تابستان نیز نزول 7درصدی حاشیه سود در قیاس با تابستان سال گذشته رقم خورده است. از میان 9نماد بورسی لاستیک و پلاستیک، شرکت «پارتا» با ثبت جهش یک‌هزار و 557درصدی سود دلاری خود طی نیمه نخست امسال بهترین عملکرد را نسبت به شرکت ‌های هم‌‌‌ گروه داشته است.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.