◄ ایستاده در غبار ناهماهنگی ها؛ بخش خصوصی پای هشتمین نمایشگاه حمل و نقل ایستاد!
با وجود آن که وزارت راه و شهرسازی، تعویق هشتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل را به دلیل تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا، رسما اطلاع رسانی کرد، مشارکت کنندگان بخش خصوصی در غرفه هایی که برای این نمایشگاه آماده سازی کرده بودند، حاضر شدند.
با وجود آن که وزارت راه و شهرسازی، تعویق هشتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل را به دلیل تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا رسما اطلاع رسانی کرد، مشارکت کنندگان بخش خصوصی در غرفه هایی که برای این نمایشگاه آماده سازی کرده بودند، حاضر شدند.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، مشارکت کنندگان و غرفه داران حاضر هشتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و لجستیک صبح امروز یکشنبه 25 آذرماه 1403 در غرفه های خود حاضر شدند و نمایشگاه بدون حضور دولتی ها دائر شد.
مصوبات دیرهنگام کمیته اضطرار آلودگی هوا برگزاری هر نمایشگاهی را تا پایان هفته در شهر تهران ممنوع اعلام کرده و وزارت راه و شهرسازی هم از تعویق این نمایشگاه خبر داده بود. هوای تهران امروز آلوده و سرد بود اما روزهای آلوده تر و سردتری هم بوده است که نمایشگاه های دیگری برگزار شده اند. ضمن این که ظاهرا نمایشگاه های دیگری همین امروز در تهران در حال برگزاری بود!
نکته جالب توجه این که مشارکت کنندگانی که صدها میلیون تومان برای غرفه سازی و تدارکات این رویداد هزینه کرده بودند، خبر تعویق نمایشگاه را باور نکردند! آنها به ما هم به عنوان رسانه خرده گرفتند که چرا چنین خبری را منتشر کرده ایم. شاید نمی دانند که رسانه ها اخبار را از مراجع رسمی و قانونی دریافت می کنند و نمی توانند خبری را که استانداری تهران و وزارت راه و شهرسازی مبدا آن به شمار می روند، منتشر نکنند. ضمنا مجری نمایشگاه هم اطلاعیه ای در مورد برگزاری یا عدم برگزاری آن برای رسانه ها نفرستاد.
به هر صورت نمایشگاه از نظر مراکزی که تصمیمات خود را پشت درهای بسته می گیرند دائر نیست ولی آنها که برای این نمایشگاه هزینه کرده بودند باور نکردند مراجع دولتی با تصمیمات لحظه آخری چنین زیان سنگینی را به آنها تحمیل کرده اند و در غرفه های خود حاضر شدند.
مشاهدات میدانی نشان می دهد دولتی ها طبق مصوبه قانونی رفتار کرده اند و غرفه های وزارت راه و زیرمجموعه های بزرگ آن خالی است اما به جز آنها تمام غرفه ها، پذیرای بازدیدکنندگان است!
یکی از دیدنی های این رویداد هم آن که چینی ها بدون توجه به تعویق و حواشی دیگر، در این نمایشگاه حضور دارند!
زنده باد بخش خصوصی .
هر چند که تولیدات بخش خصوصی معدود است و غالبا مشتریان آنها همین بخش های دولتی شرکت کننده در نمایشگاه هستند که می توانند بدون برگزاری نمایشگاه و بدون صرف هزینه های بسیار ،کالای خودرا بی دغدغه و راحت به همین شرکت های دولتی بفروشند.عمده بازدید کنندگان نمایشگاه هم کارشناسان بخش دولتی هستند. افراد حقیقی اندکی هستند که برای خرید محصولات بخش خصوصی از نمایشگاه بازدید می کنند.
برای شرکت های دولتی که در برگزاری این نمایشگاه مشارکت داشته اند و با دستور دیر هنگام کمیته اضطرار آلودگی هوا هم در افتتاح نمایشگاه حضور نیافته اند ، اصلا مهم نیست که چقدر هزینه برای بر پایی غرفه پرداخته ، چون تصمیم گیران شرکت های دولتی این هزینه ها را از جیب خودشان پرداخت نمی کنند .اما شرکت های خصوصی که بسیاری از آنها بر خلاف میل باطنی خود و با صرف هزینه سنگین در این نمایشگاه شرکت کرده اند
امیدوار بودند که بتوانند در این بازار بی رونق کالای خود را به همین شرکت های حاضر در نمایشگاه بفروشند که نه فقط نمی نفروختند بلکه کلی هزینه هم رو دست شان گذاشته شد.
حضور شرکت های چینی در این نمایشگاه شاید توجیه پذیر باشد .
گرچه چینی ها هم با وجود تحریم نمی توانند به راحتی به ایران کالایی بفروشند اما دلیل این که چرا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، راه آهن جمهوری اسلامی ، سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر سازمان های دولتی با استفاده از بودجه دولت در این نمایشگاه های تکراری و بی حاصل حضور پیدا می کنند معلوم نیست. بطورکلی در جایی که محدوده بازار وسایل حمل و نقل و خدمات وابسته به آن هر روز تنگ و تنگ تر می شود چه لزومی دارد با صرف هزینه های هنگفت و سنگین نمایشگاه بر گزار کنیم.