◄ آیا آزادراه اصفهان شیراز الگوی اشتباه برای آزادراه تبریز مرند بازرگان می شود؟
آزادراه تبریز مرند بازرگان در حالی فردا افتتاح می شود که هنوز برای آن عوارض ابلاغ نشده و سرمایه گذاران این آزادراه از این بیم دارند که به سرنوشت آزادراه اصفهان شیراز دچار شوند.

آزادراه تبریز مرند بازرگان در حالی فردا افتتاح می شود که هنوز برای آن عوارض ابلاغ نشده و سرمایه گذاران این آزادراه از این بیم دارند که به سرنوشت آزادراه اصفهان شیراز دچار شوند.
آزادراه تبریز مرند بازرگان که فردا با حضور خانم صادق وزیر راه و شهرسازی افتتاح می شود رسم و سنتی را که از گذشته وجود داشته و مورد اعتراض سرمایه گذاران بخش خصوصی آزادراه ها بوده را حفظ کرده است.
به این معنی که عوارض آزادراه مذکور هنوز از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ نشده است. ابلاغ نشدن عوارض ممکن است طبق تجربه آزادراه اصفهان شیراز مدتها به طول بینجامد و سرمایه گذاران را دچار زیان سنگین کند.
هنوز مشخص نیست چرا وزارت راه و شهرسازی از ابلاغ عوارض آزادراه تبریز مرند بازرگان خودداری کرده است و از دیدگاه کارشناسان این امر نمی تواند جز ملاحظات غیرفنی و غیراقتصادی، علت دیگری داشته باشد.
خدایار خاشع رئیس انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها در متنی که توسط ترابران منتشر شده به این موضوع پرداخته و نوشته است؛ امروز دکتر پزشکیان، رئیس دولت وفاق و همکارانش در وزارت راه بر سر یک دو راهی قرار دارند تا از سرمایهگذار بخش خصوصی یک الگو بسازند یا یک مایه عبرت!
وی نوشته است؛ قرار است فردا مراسم افتتاح فاز اول آزادراه تبریز- مرند- بازرگان بهعنوان ویترین راههای ایران و پیشران پروژههای آزادراهی برگزار شود.
سرمایهگذار پروژه که یک شرکت خصوصی و با سابقه سرمایهگذاری و احداث سه پروژه مهم آزادراهی دیگر است، رسماً به وزیر راه اعلام کرده بدون ابلاغ نرخ عوارض عبور و اخذ عوارض مطابق قرارداد، حاضر به افتتاح این پروژه نیست؛ زیرا نمیخواهد این آزادراه به سرنوشت آزادراه اصفهان- شیراز که بعد از ۱۴ ماه نرخ عوارض آن ابلاغ شد، یا سرنوشت منطقه دو آزادراه تهران- شمال که بعد از ۱۹ ماه هنوز نرخ عوارض آن مسکوت مانده، دچار شود.
اکنون این امر نقطه عطفی برای دولت وفاق است که ثابت کند تاکیدش بر امر سرمایهگذاری به ویژه در زیرساختهای کشور و حمایت بخش خصوصی صرفاً شعار نبوده یک باور و سیاست است.
انتهای پیام
بله صددرصد اصلا امنیت ندارد و روز روشن ملت رو لخت میکنند
اینجاآذربایجان است مردمش محکوم است بیشترین مالیات رادرسطح کشورپرداخت کندمحکوم است خشک شدن بزرگترین دریاچه شورجهان رابه چشم خودببیند،مردمش بیشترین عوارض جاده ای را پرداخت کندحتی به اول اتوبان تبریزمرند دوربین عوارضی نصب کردندبه کسانیکه ازجاده قدیم هم ترددکنندعوارض دریافت میکند، اینجا که فارسستان نیست مردمش کمترین مالیات رابدهندیا۱۴ ماه عوارض جاده ای ندهند،اینجا آذربایجان است مردمش محکوم است بیشترین مالیات رانسبت به سایر استانها پرداخت کنند مردمش محکوم است قبل ازافتتاح آزادراه باید عوارضش را پرداخت کنند،،ماازمسئولین استان میخواهیم سریعا دوربین عوارضی ازادراه جدید را به داخل آزادراه جدید ببرند
اذربایجان کدام نفت و سنگ اهنی داره که اونجا پالایشگاه و کارخانه هست؟
چرا همه چیز را قومی می بینید؟
کرمانی و بیرجندی مگه فارس نیستند؟ پس چرا اونجا جز استانهای محرومه؟
اب ارومیه داره میره تو زمین های کشاورزی نزدیک به دریاچه.
بختگان هم خشک شد هیچ صدایی از هیچکس در نیومد.
بختگان مگه تو استان فارس نیست؟
برای تبریز بازرگان اشتباه است و برای حلال فارسیک درست است
کدام آزادراه بروید واز نزدیک آسفالت پراز دست انداز و داغون تبریز مرند و خوی را ببینید بعدا افتتاح کنید چرا دوست داریم سر خود و مسئولین کلاه بگذارید ؟
جاده شیراز اصفهان عالیه، مگه چه سرنوشتی داشته؟؟ منکه از رانندگی تو این جاده لذت میبرم
ازادراه شیراز اصفهان که شده کانون راه زنان ودزدان سر گردنه که تا الان بالغ بر 200فقره سرقت از انواع کامیون شده وهیچ کس هم به فکر این معضل نیست نیروی انتظامی که همان 110 هستش میداند چون اولین مرجعی هست که باخبر میشود وباان عوارض سنگین که از مردم میگیرن باید امنیت ان را هم تامین کنند باشد که به گوش بالایی ها هم برسد
کی میگه عوارضی نداره چند تا دوربین گذاشته اند.تازه دوربینها رو طوری گذاشته اند که از جاده قدیم که میاییک کیلومتر مونده به آخر جاده قدیم گذاشته اند طوری که شما بخوای از اتوبان بری یا بخوای نری باید از زیر دوربین عوارضی رد بشی.داداش اینجا آذربایجانه .اصفهان نیست که مالیات کمتربدی .جمعا ۳۰کیلومتر اتوبان زدند .برا سی کیلومتر از همه که تو اون مسیرند عوارض میگیرند.
طبق گفته ها این آزادراه با مشارکت ۵۰ در صد بخش خصوصی و۵۰ در صد بخش دولتی کار شده وهزینه آن به نرخ امروز ۶۰۰۰میلیارد می شود یعنی بیش از دو برابر متوسط هزینه ساخت یک آزاد راه چون نصف هزینه مال دولت بوده پس صددر صد خصوصی نبوده که اگه بود هم هزینه اش کمتر می شد وهم زود تر تمام میشد وهم طبق مدل مالی عوارضش مشخص بود این جور مشارکت نه به نفع دولته ونه بخش خصوصی ونه ملت
ازادراه اصفهان شیراز بیسترین عوارض تو کل ازادراههای کشور داره
حماقت به چی میگن برا ۲۰ کیلومتر راه خشکی و بیابانی که پل هم نداره را کجای دنیا عوارض میزارن، با این حساب انتظار داری برا هر کیلومتر یه عوارضی بزارن اونوقت خوشبحالت میشه نه
سئوالی که برای من بوجود آمده اینست که بزرگراه بین المللی تبریز بازرگان که شاهراه بین المللی ما به اروپا هست چقدر مهم است و چرا دولتمردان ما این همه اجحاف به منطقه آذربایجان اعمال میکنندکه بعد از ۴۵ سال فقط فاز اول آن به مسافت ۳۰ کیلومتر احداث شده و هنوز افتتاح نشده است.
بوشهر که قطب گازی ایران هست کجای تجارت بین المللی هست؟
تفاوت بوشهر با قطر چقدره؟ پارس جنوبی تو بوشهره.
بوشهر حتی راه اهن هم نداره با اینکه اکثر جمعیت اون فارس هستند!
منطقه ای که با قطر تو بزرگترین گازی دنیا مشترکه حتی یک ازادراه هم نداره!
چرا به همه چیز قومیتی نگاه می کنید؟
مردمِ آذربايجان گشنه گدا نیستند کسی را سرکیسه کنند سرِ گردنه،مردم آذربايجان فرهنگ اروپایی دارند نه ...تازه اتوبان از تهران تا بازرگان آبرو و نیازِ کشور است چون تنها راه ایران و اروپا از آذربايجان میگذرد
حتی فرهنگ جمهوری اذربایجان و نه حتی فرهنگ اذربایجان ایران هیچ سنخیتی با غرب نداره و کاملا هم محافظه کاره.
بر پدرو مادر اون کسی که باعث شد جاده های کشور خصوصی بشه لعنت میفرستم
آزاد راه شیراز اصفهان نابود ما راننده ها کرده
عوارض را معمولاً در آزاد راه بین استانی اعمال میشود که متأسفانه از دولت حسن کلید ساز مد شد و برای اولین بار آزاد راه تبریز سهند عوارضی را آغاز کردند و اینبار میخواهند برای آزاد راه تبریز مرند هم عوارضی بگذارند این آزاد راه قابل مقایسه با شیراز اصفهان نمی باشد