◄ قطار تبریز-وان، بهنام تبریز بهکام وان
«المانتیور»در گزارشی قطارهای مسافربری تبریز – وان را اقدامی برای شکوفایی هرچه بیشتر گردشگری وان مطرح کرده است.
«المانتیور»در گزارشی قطارهای مسافربری تبریز – وان را اقدامی برای شکوفایی هرچه بیشتر گردشگری وان مطرح کرده است.
به گزارش تیننیوز وبسایت «المانیتور» تحلیل کرده است در حالی پس از سه سال قطار تبریز – وان مجدداً مشغول به فعالیت میشود که در سراسر شهر وان تابلوها و نشانههای فارسی به چشم میخورد و برعکس تبریز، این شهر برای پذیرش گردشگران همسایه آمادگی کامل دارد.
صنعت آسیبدیده گردشگری ترکیه در حال احیا و جانگیری دوباره از طریق گردشگران همسایه خود است. به نظر میرسد هرچند توسعه زیرساختهای حملونقل امری مثبت است، اما نباید در خوانش آن دچار اشتباه شد.
آنچه مسلم است با راهاندازی مجدد مسیر ریلی تبریز – وان، گردشگری ترکیه بیشتر از ایران سود خواهد برد و مسئولان درصورتیکه برای توسعه گردشگری در آذربایجان شرقی هدفگذاری کردهاند، باید با الهام گرفتن از الگوی توسعه گردشگری در وان بازاریابی منسجم و هدفمند و همچنین توسعه زیرساختهای پذیرش گردشگر را در دستور کار خود قرار دهند.
صاحبنظران بر این باورند استانداردهای زیرساختی و بازاریابی برای جذب گردشگر بین دو شهر وان و تبریز تفاوت بسیار دارد و به سبب همین تفاوت است که ترکیه موفق شده در شهر کوچک و مرزی خود سالانه تنها بیش از ۵۰۰ هزار گردشگر ایرانی را پذیرش کند.
بنابراین هرچند راهاندازی خطوط حملونقل بینالمللی اقدامی زیرساختی و ضروری تلقی میشود، گردشگری تبریز نباید برای جذب بیشتر گردشگر به مسیر تازه راهاندازی شده دلخوش کند و چارهای همسو با ذائقه گردشگران خارجی در حوزههای زیرساختی و بازاریابی توریستی بیندیشد.
در همین خصوص و در آخرین تحلیل، «المانتیور» نیز به موضوع بازگشایی خط راهآهن میان تبریز و وان پرداخته و تصریح کرده بهرغم آنکه ترکیه نیز همچون ایران با نوسانات ارزی دستوپنجه نرم میکند و این موضوع باعث کاهش درآمدهای ارزی این کشور از بخش گردشگری شده است، اما ایران به کمک صنعت توریسم ترکیه آمده و گردشگران ایرانی همچنان مشتاقانه به شهر کوچک وان سفرکرده و در آنجا خرج میکنند.
یکی از مظاهر ثمربخشی سیاست جدید ترکیه در بازاریابی تخصصی و جذب گردشگر، در آمارهای ورود گردشگر به شهر «وان» نمود یافته است.
ترکیه در سال ۲۰۱۷ و یک سال پس از رکود بزرگ گردشگری خود در ۲۰۱۶، موفق به جذب ۳۲ میلیون و ۴۱۰ هزار گردشگر شد که از این میان ۲ میلیون و ۵۰۲ هزار نفر ایرانی بودند. با این رقم، حضور گردشگران ایرانی در ترکیه با رشدی ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن رکوردشکن شد و ایران در رتبه سوم برترین مبدأ گردشگران مسافر ترکیه جای گرفت.
تحلیلگران با استناد به آمار، بخش قابلتوجهی از دلایل این رکورد زنی و احیای گردشگری در ترکیه را متوجه موج بیسابقه سفر ایرانیان به «وان» میدانند؛ شهری که فاصله نزدیکی با مرز ایران دارد و در سالهای اخیر با اقبال بیسابقه و فزاینده گردشگران ایرانی که قریب بهاتفاق گردشگران ورودی به این شهر را تشکیل میدهند، مواجه شده است.
شکوفایی گردشگری وان که کمک قابلتوجهی به شکوفایی گردشگری ترکیه کرده و میکند، حاصل بازاریابی منسجم مسئولان گردشگری ترکیه و مدیریت شهری گردشگریمحور وان است.
با این اوصاف، در این هفته که خبر بازگشایی مجدد مسیر ریلی تبریز – وان با هزینه بلیت ۱۱ یورو منتشر شد، این ادعا از طرف مسئولان استانی آذربایجان شرقی و گردشگری کشور مطرحشده است که این اقدام در راستای رونق بخشیدن به گردشگری کشور و بهخصوص تبریز و به جهت تبلیغ رویداد «تبریز ۲۰۱۸» و سیاستگذاریهای شکلگرفته حول آن است؛ امری که کارشناسان با توجه به شکاف عمیق تراز کنونی گردشگری ایران و ترکیه در آن تردید دارند.