مذاکرات برای حل مشکلات کامیون های تجاری ایرانی با دولت ترکیه در سطح ملی انجام می شود
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی از تلاش مسئولان ملی برای حل مشکل کامیون داران ایران در کشور ترکیه خبر داد.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی از تلاش مسئولان ملی برای حل مشکل کامیون داران ایران در کشور ترکیه خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، ارسلان شکری مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی با حضور در برنامه منظر شبکه استانی با اشاره به حل مشکلات کامیون داران ایران معطل شده در کشور ترکیه بعد از تعطیلات سال نو این کشور، افزود: دولت ترکیه از ۸ دی ماه معافیت مالیاتی بر سوخت را برای کامیون های ایرانی لغو کرد و طبق این قانون ترکیه به ازای هر لیتر گازوئیل مبلغی به میزان ۲۸.۰۶۴لیر از رانندگان ایرانی دریافت میکند.
وی با اشاره به اینکه دولت تمامی توان خود را برای حمایت از ناوگان داخلی و تردد آسان ناوگان ترانزیتی کشور بکار گرفته است، تصریح کرد: طبق تصمیم گیری های صورت گرفته مقرر شد تا زمان پایان تعطیلات سال نو در ترکیه و انجام مذاکرات در سطح بالاتر با مقامات کشور همسایه ، میزان ۸۰۰لیتر سهمیه گازوئیل برای ناوگانی که به داخل ترکیه و ۱۴۰۰ لیتر سهمیه گازوئیل برای ناوگان ترانزیتی ایرانی که از ترکیه به سایر کشورها تردد دارند تعلق گیرد همچنین در مرز رازی نیز برای خودرو های ون و پلاک عمومی ۵۰لیتر معافیت سوخت در مرز رازی در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول اظهار کرد: تمامی مرزهای استان برای تردد ناوگان باری و مسافری ایرانی و خارجی باز است و ناوگان حمل ونقل باری و مسافری بدون توقف میتوانند از پایانه های مرزی استان تردد کنند.
شکری با تاکید به اینکه آذربایجان غربی نقش مهمی در حمل ونقل داخلی و بین المللی دارد، خاطرنشان کرد: سالانه نزدیک به ۱۳میلیون تن کالا در داخل کشور و نزدیک به ۲میلیون تن کالای ترانزیتی توسط ناوگان حمل ونقلی استان جابجا می شود که طبق برنامه هفتم تلاش می کنیم با توسعه زیرساخت ها این ظرفیت استانی را افزایش دهیم.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت های استان در بحث کنسانتره است، یادآورشد: باتوجه به جابجایی ۷۰درصد کنسانتره کشور ازاین استان، توسعه ناوگان حمل ونقلی بویژه ناوگان یخچالی را بیش از گذشته می طلبد.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی با داشتن۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک با ۳کشور و یک چهارم مرزهای کشور نقش مهمی در صادرات و واردات و توسعه اقتصاد کشور ایفا می کند، تصریح کرد: اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان برای استفاده از این ظرفیت بی نظیر، از تمامی سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در ایجاد مجتمع های خدماتی رفاهی، گردشگری، سرمایه گذاری در محورها و توسعه زیرساخت های جاده ای استان درخواست همکاری و مساعدت میکند.
شکری ادامه داد: طرح احداث پارکهای لجستیک و پایانه های صادراتی و ترکیبی ، ایجاد لجستیک کشاورزی در ارومیه که ترکیبی از حمل ونقل جاده ای_ ریلی_ هوایی است و بحث لجستیک مرزی در منطقه آزاد ماکو مطالعه شده و بخشی نیز نیازمند جذب سرمایه گذار برای اجرا است.
این مقام مسئول با تاکید به اینکه با توجه به بالا بودن میانگین عمر ناوگان باری و مسافری کشور و استان، افزود: ناوگان باری و مسافری کشور و استان نیازمند نوسازی هستند از این رو بحث واردات کامیون های زیر ۵سال عمر از مرز های بازرگان و سرو در حال انجام است همچنین درکنار آن از ظرفیت تولید داخل نیز با هدف کاهش متوسط عمر ناوگان باری و مسافری استفاده می شود.
مدیرکل راهداری و حمل ون قل جاده ای آذربایجان غربی در خصوص توسعه پایانه های مرزی استان نیز گفت: اقدامات خوبی در پایانه های مرزی استان باهدف توسعه زیرساخت ها جهت تردد ایمن و آسان ناوگان حمل ونقلی و مسافران در حال اقدام است که بازنگری طرح جامع پایانه مرزی بازرگان، تعیین زمین برای جانمایی دستگاه ایکس ری در مرز رازی، اقدامات عمرانی در پایانه مرزی تمرچین و پیگیری و رایزنی با کشور عراق برای ایجاد پایانه در کیله سردشت ازجمله این طرح ها است.