بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ راه‌اندازی فاز اول آزادراه تهران-شمال در تابستان 97 + تصاویر

در فاز یک آزادراه تهران-شمال از آخرین فناوری‌های جهان استفاده‌شده است. محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان بابیان این موضوع گفت: سرعت بخشی به ساخت این پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد و ما با جدیت کامل و با آخرین روش‌های مهندسی و فناوری‌های جهان در حال ساخت این پروژه ملی هستیم.

راه‌اندازی فاز اول آزادراه تهران-شمال در تابستان 97 + تصاویر
تین نیوز |

در فاز یک آزادراه تهران-شمال از آخرین فناوری‌های جهان استفاده‌شده است. محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان بابیان این مطلب گفت: سرعت بخشی به ساخت این پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد و ما با جدیت کامل و با آخرین روش‌های مهندسی و فناوری‌های جهان در حال ساخت این پروژه ملی هستیم.

سعیدی کیا ادامه داد: قرار بود تا بهار سال 97 فاز یک بزرگراه تهران-شمال را تمام کنیم اما با توجه به افزوده شدن سیستم‌های ایمنی به پروژه روند تکمیلی آن از زمان تعیین‌شده، فراتر خواهد رفت.

او پیش‌بینی کرد که فاز نخست این پروژه تابستان 97 مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران-چالوس در سال 53 آغاز شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطالعات مسیر آزادراه از سوی وزارت راه و ترابری به مسابقه گذاشته‌شده و بهترین طرح توسط هیأتی متشکل از وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد.

در طرح کالبدی منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاست‌ها که در سال 73 به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید، برساخت یک‌راه ارتباطی سریع بین تهران و غرب مازندران تأکید و گفته‌شده این آزادراه بخشی از آزادراه سراسری شمال - جنوب است و به‌عنوان کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیج‌فارس در توسعه ترانزیت در این منطقه نقش عمده‌ای را بر عهده خواهد داشت.

مسیر آزادراه از تقاطع غیر هم‌سطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به‌تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور می‌کند. این آزادراه سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4 هزار و 900 متر از دل این رشته‌کوه عبور کرده و دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

برای آماده‌سازی این آزادراه 121 کیلومتری درمجموع باید 180 تونل در باند رفت‌وبرگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی 100 کیلومتر ساخته شود و تعداد پله‌ای بزرگ این مسیر در باند رفت‌وبرگشت نیز 97 پل به طول حدود 13 کیلومتر است و با شیب 6 درصدی جاده، تردد در این محور بیش از 35 درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.

این آزادراه سپس به‌موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول 6 هزار و 400 متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به‌موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و درنهایت با یک تقاطع غیره مسطح به کمربندی چالوس - تنکابن متصل می‌شود.

کوتاه شدن مسیر نسبت به جاده موجود (حدود 65 کیلومتر)، کاهش زمان سفر نسبت به مسیر موجود، ایجاد راه ارتباطی سریع و ایمن برای چهارفصل سال در این منطقه، افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا ناشی از بهبود وضعیت ترافیک، توسعه صنعت توریسم و صنایع کشاورزی و تبدیلی و اشتغال‌زایی از مهم‌ترین مزیت‌های بهره‌برداری از این آزادراه است.

مشخصات فنی

طول آزادراه تهران - شمال 121 کیلومتر بوده و دارای 2 خط (در فرازهای تند 3 خط) در هر باند است و حداکثر شیب طولی مسیر 6 درصد، حداقل شعاع قوس‌ها 400 متر و میانگین سرعت سیر 80 کیلومتر در ساعت است.

تعداد تونل‌ها (در باند رفت‌وبرگشت) 180 رشته تونل درمجموع به طول تقریبی 100 کیلومتر است و بلندترین آن‌ها تونل‌های بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی 4 هزار و 900 متر و 6 هزار و 400 متر (در هر باند) در این آزادراه در حال انجام مراحل پایانی قرار دارد.

تعداد پله‌ای بزرگ (در باند رفت‌وبرگشت) جمعاً 95 دستگاه پل و طول کل آن حدود 13 کیلومتر خواهد بود و حجم عملیات خاکی (مجموع عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی) حدود 42 میلیون مترمکعب پیش‌بینی‌شده است.

مشخصات قطعه یک آزادراه تهران-شمال

این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد؛ اجرای این قسمت که طول آن تقریباً 32 کیلومتر بوده و تکمیل آن در اولویت است، موجب می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف‌شده و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت، استهلاک و وقت مسافران را به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر جاده کرج-چالوس که نزدیک به یک قرن از ساخت آن می‌گذرد، اکنون ظرفیت تحمل بار ترافیکی موجود را ندارد به‌گونه‌ای که گاهی اوقات مسافران شمال کشور ساعت‌ها در این جاده گرفتار می‌شوند و یا حوادث ناگواری برای آنان رخ می‌دهد.

بااینکه زیبایی‌های طبیعی جاده چالوس بسیار چشم‌نواز است اما گاهی مواقع ترافیک و حوادث جاده‌ای آن به‌گونه‌ای است که گاه خاطره‌ای جز خستگی و تلخی باقی نمی‌گذارد، درحالی‌که می‌تواند خاطره‌انگیزترین لحظات را برای هم‌وطنان رقم بزند.

اکنون بنا به تأکید همه کارشناسان تنها دستی که می‌تواند گره‌گشای مشکلات این جاده باشد و مشکل اصلی آن یعنی ترافیک سنگین را حل کند، تکمیل آزادراه در حال احداث تهران - شمال است.

دولت تدبیر و امید با شناخت درست مسئله، اکنون اهتمام جدی برای تکمیل این آزادراه دارد و از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به‌عنوان یکی از عالی‌ترین سطوح در دولت، پیگیر این موضوع است.

جاده چالوس یکی از مهم‌ترین جاده‌های مواصلاتی کشور و از زیباترین جاده‌های جهان محسوب می‌شود که از میان شهر کرج در استان البرز آغازشده و به شهر چالوس در استان مازندران متصل می‌شود.

جاده 59 مشهور به جاده چالوس یکی از مهم‌ترین محورهای مواصلاتی پرتردد کشور است که در فصل تابستان و تعطیلات سال، ترافیک آن به حدی است که به قول عامیانه جایی برای سوزن انداختن در آن نمی‌ماند.

از زمان ساخت این جاده سال‌های زیادی می‌گذرد. تاریخ بهره‌برداری از آن سال 1312 به ثبت رسیده است. جاده‌ای که از زمان گشایش تاکنون اگرچه تغییراتی در آن شکل‌گرفته، اما این تغییرات به شکلی نبوده که بتواند ترافیک سنگین امروزی را پاسخگو باشد.

از سال 1312 به بعد به خاطر وجود رودخانه کرج و طبیعت زیبای ارتفاعات البرز جنوبی و شمالی رستوران‌ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیرکبیر (سد کرج) در سال 1340 به جاذبه‌ها و زیبایی‌های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفرجگاه‌های مهم گردشگری ایران تبدیل شد.

به‌هرحال آن‌طور که مردم حاشیه جاده چالوس از گذشتگان خود نقل می‌کنند، ساخت این جاده با وسایل اولیه مانند کلنگ و بیل ماشین انجام شد تا مفری برای ورود به دروازه شمال ایران باشد.

طبق اسناد تاریخی نخستین تونل این جاده به مسافت یک هزار و 886 متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید در سال 1318 به بهره‌برداری رسید.

از احداث این تونل 13 کیلومتر از مسیر کرج به چالوس کاسته شد زیرا پیش‌از آن برای طی این مسیر باید کوه را دور می‌زدند.

اکنون این جاده که مسافت آن بین کرج و چالوس حدود 160 کیلومتر است بیش از 15 تونل کوچک و بزرگ دارد.

وجود رودخانه کرج به‌موازات جاده کرج چـالوس، سد کرج و روستای کوچک و زیبای واریان که همچون جزیره‌ای کوچک در آن‌سوی آب سد کرج است زیبایی‌های این جاده را دوچندان کرده است.

این جاده از شمال به استان مازندران شهرستان چالوس، از شرق به شهرستان تهران و شمیرانات، از غرب به منطقه طالقان و از جنوب به شهر کرج متصل است.

این پروژه در دولت یازدهم و دوازدهم با پیگیری‌های عباس آخوندی، وزیر راه و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با سرعت بیشتری به‌پیش رفت و بالاخره پس از سال‌ها امید است در تابستان امسال افتتاح شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    سالهای سال است که اخبار این آزادراه را از سایت شما پیگیر میشم، افسوس و صد افسوس که هیچ وعده ای تا به امروز به سرانجام نرسیده و کماکان در حد همان وعده وعید باقی مانده و هر روز با اعلام یک تایم جدید و یک زمان جدید با آبروی نظام بازی میکنند

  • ناشناس پاسخ

    دیدید بازم این وعده عملی نشد ودوباره یه وعده دیگه دادند!!!تو نظر قبلیم دقیقا به همین موضوع اشاره کرده بودم که هر روز یه وعده وعید جدید میدن بعد از اینکه زمان افتتاح فاز یک را قطعی تابستان اعلام کردند!!!دوباره با چرخش امروز تو خبر جدید گفتند پاییز و این دقیقا همان روشی که سالهای سال کرده اند بازی با اذهان عمومی

  • نداایروانی پاسخ

    جناب ناشناس عزیزک
    این خانه از پای بست ویران است از همون روز اول وقتی برای قراردادهای داخلی پروژهای عمرانی کشور همانند قراداد ترکمنچای امضاء میشه معلومه حال و روزمون و پروژ ه هامون وضعیتش این میشه، داخل کشور سهمخواهیها از قرارداها تمامی نداره وای به حال قرارداهای انجام شده با خارجیها

  • رحمان پاسخ

    آقای سعیدی کیا تابستانم رو به اتمام است اخوی کو کجاست این آزادراهی که اینهمه سال وعدش رو میدید، برای ساخت آن از آخرین تکنولوژی اروپا استفاده میکنید؟؟!!!کدام شرکت خارجی غیر از یک شرکت چینی آنهم از نوع پاینترین رتبه راهسازی تا حالا بر روی این پروژه کار کرده که با اذهان عمومی بازی میکنید! اخوی آدرس غلط به مردم ندید لطفا، کاش فقط کمی از جوهره وجودیه حاج همتها ،متوسلانی ها،حاج همت ها باکری ها جهان آرا ها و....دیگر استوره های بی ادعای این کشور در وجود شمامسئولین امروزی بود تا گلستان شدن ایران امروزمان را میدیدیم ولی حیف از این نامهایی که رفتند و امثالشان پیدا نمیشه دیگه حیف

  • علیرضا پاسخ

    خب اینم شهریور و پایان تابستان... پس چرا فاز یک بهره برداری نشد؟ چرا حرف حقیقت به مردم نمیزنید. بگید 14 سال دیگه ولی 14 سال دیگه نشه 15 سال دیگه...

  • ناشناس پاسخ

    بابایک آزادراه اینقدآبوتاب نداره تو گوگل سرچ کن ازادراه چین به پاکستان تابفهمیدایرادکارکجاست...فقط وقت مردم وتلف میکنن.. صدافسوس برای مردم تهران.افسوس

  • ناشناس پاسخ

    واقعا بلاخره کی این فاز یک آزاد راه تهران شمال افتتاح میشه این مسئولان چکار میکنن فقط میگن مردم بشینند خانه و مسافرت نروند چون کاری نمیکنه

  • چکیده پاسخ

    اگرچه موافق تسریع دربهره برداری این آزاد راه چهل ساله هستم لیکن نگران این هستم که اگربتوان با 1.5ساعت به چالوس برسیم اولا زیرساخت های شهرهای شمال پاسخگو نیست ثانیا درآینده نزدیک به علت بی توجهی از درخت وجنگل ....چیزی نمانده باشد

  • رضا پاسخ

    جان مادرتون راستشو بگيد كي باز ميشه