بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

آزادراه تهران - شمال «جوک» شده!

سالیان سال است که پروژه آزادراه تهران- شمال ادامه دارد و به نوعی تبدیل به جوک و طنز شده است

آزادراه تهران - شمال «جوک» شده!
|

همه می دانند که ماجرای آزادراه تهران– شمال به موضوعی خنده دار تبدیل شده است؛ شاید برای همین است که علی اکبر ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، در بازدید از «عملیات اجرائی منطقه دو این آزادراه شامل تونل البرز تالون»، می گوید: سالیان سال است که «پروژه آزادراه تهران- شمال ادامه دارد و به نوعی تبدیل به جوک و طنز شده است».

به گزارش تین نیوز، هرچند ناطق نوری هنوز هم امید دارد و می گوید: «با آمدن دولت یازدهم و به ویژه آقایان آخوندی و سعیدی کیا شاهدیم که روند کار بسیار سریع شده است، زیرا هر دو با توجه به کمبود بودجه دولت خوب کار کردند». در این اظهارنظر، می توان دو نکته دید؛ نخست اینکه خود مسئولان هم به وضع وخیم آزادراه ٢ ساله و تبدیل شدن این روند به شوخی آگاه اند. دیگر آنکه برای این آزادراه بودجه کمی وجود دارد. این کمبود بودجه را هم می توان با وضع بد اقتصاد، رشد پایین و نبود رونق، کم گذاشتن دولت از بودجه عمرانی و بودجه سپاری به بخش جاری تحلیل کرد. 

سرگذشت افسانه تهران-شمال

٤٢ سال پیش مطالعه های نخستین طرح آزادراه تهران-چالوس آغاز شد؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطالعات مسیر آزادراه از سوی وزارت راه و ترابری به مسابقه گذاشته شد و بهترین طرح از سوی هیأتی متشکل از وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد.

در طرح کالبدی منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاست ها که در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده، بر ساخت یک راه ارتباطی سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شده است. این آزادراه بخشی از «آزادراه سراسری شمال-جنوب» است که کوتاه ترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیج فارس است و در ترانزیت منطقه، بزرگ ترین و مهم ترین نقش را بر عهده خواهد داشت.

طول این آزادراه ۱۲۱ کیلومتر است. سرجمع ۱۴۵ تونل در باند رفت و برگشت به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر دارد (بلندترین آنها تونل های تالون و البرز هستند که دیروز وزیر راه و هیأت همراهش از آن بازدید کردند.) تعداد پل های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت در مجموع ۹۷ پل به طول کل حدود ۱۳ کیلومتر است.

حداکثر شیب جاده شش درصد است. تمام جاده دو خط و در مکان های بهمن گیر و پرارتفاع و گردنه ها سه خط است. راه اندازی این جاده کاهش ۳۵درصدی سوخت را به همراه خواهد داشت.  به گفته یکی از نمایندگان مجلس، احداث این آزادراه هزینه ای بیش از پنج هزار میلیارد تومانی داشته است.

در مشخصات فنی آزادراه گفته شده که پنج قطعه دارد که طول مجموع آنها به ٣٢ کیلومتر می رسد. قطعه نخست از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع می شود. با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد. دومین قطعه حد فاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر است. سومین قطعه حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر و مرزن آباد به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر است.

چهارمین بخش حد فاصل سه راهی دشت نظیر مرزن آباد - چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است. بخش نهایی و پنجم آزادراه هم ادامه مسیر آزادراهی است که به بزرگراه شرق و غرب دریای خزر متصل می شود.  در ٢ سالی که گذشته، ساخت این آزادراه مشکلات زیادی داشته است. یک بار ساخت قطعاتی از آزادراه متوقف شد و بار دیگر بودجه کافی برای ادامه ساخت وساز موجود نبود. هرچند با روی کارآمدن دولت یازدهم، نه تنها رئیس جمهوری بلکه وزیر راه و شهرسازی ساخت این آزادراه را در دستور کار جدی قرار داد، این بار دولت پیگیر تأمین فاینانس و اعتبارات لازم برای تکمیل قطعات نیمه تمام بود.

اکنون با برجام به نظر می رسد نظر شرکت های خارجی برای مشارکت با ایران در پروژه های عمرانی بیش از سال های گذشته شده است. به گونه ای که مقام های متولی ساخت آزادراه تهران- شمال گفته اند در مدت گذشته، چینی ها برای ادامه قراردادشان به ایران برگشته ا ند و مشغول به کار شده اند و حتی شرکت های روسی، ایتالیایی و فرانسوی هم خواستار همکاری با ایران در تکمیل آزادراه تهران- شمال هستند. 

بازدید وزیر از آزادراه بی سرنوشت

به هرروی روز گذشته عباس آخوندی، وزیر راه، علی اکبر ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری و رئیس بنیاد مستضعفان، از روند عملیات اجرائی منطقه دو آزادراه تهران – شمال شامل تونل البرز تالون بازدید کردند. در این بازدید آخوندی روند پیشرفت کار را بسیار خوب دانست و گفت در «قطعه یک» با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی مواجه هستیم و در بهار سال ۱۳۹۶ این قطعه را زیر بار می بریم. وی افزود: اسناد مناقصه قطعه دوم هم باز و عملیات اجرائی قطعه سوم هم به زودی آغاز می شود و قطعه چهارم هم در حال حاضر زیر بار است. آخوندی با بیان اینکه ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای آزادراه انجام شده است، اظهار کرد: طراحی ها به دقت انجام شده و تلاش می شود با توجه به طولانی بودن تونل ها، معماری خوب و چشم نوازی داشته باشیم. همچنین ناطق نوری در این بازدید با اشاره به اینکه سالیان سال است پروژه آزادراه تهران – شمال ادامه دارد و به نوعی تبدیل به جوک و طنز شده است، گفت: با آمدن دولت یازدهم و به خصوص آقایان آخوندی و سعیدی کیا شاهدیم که روند کار بسیار سریع شده است، زیرا هر دو با توجه به کمبود بودجه دولت خوب کار کردند. او تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است این است که در این پروژه ٣١ هزار نفر مشغول کار هستند و در بخش اشتغال جانبی نیز در بخش سیمان، فولاد و برخی صنایع دیگر اشتغال خوبی ایجاد شده است. ناطق نوری ادامه داد: نکته جالب تر اینکه در روند کار از متخصصان ایرانی استفاده شده و امیدواریم در آینده نزدیک اسناد مناقصه قطعات دوم و سوم باز شود. سعیدی کیا نیز با اشاره به کارفرمایی وزارت راه و شهرسازی با مشارکت بنیاد مستضعفان در اجرای این طرح، ادامه داد: هزینه ها به شکل ۵۰ – ۵۰ از سوی هر دو دستگاه تأمین می شود و الحمدالله روند کار به خوبی پیش می رود. وی اظهار کرد: اگر از پیمانکاران سؤال کنیم متوجه می شوید که هزینه ها به موقع پرداخت می شود. در ادامه مدیر اجرائی پروژه آزادراه تهران – شمال اظهار کرد: در حال حاضر آزادراه ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. البته هم اکنون از هفت درصد از برنامه عقب هستیم که سعی می کنیم این کاستی را جبران کنیم. در ابتدای سال ۱۳۹۴ این رقم ۱۸ درصد بود که نشان می دهد درصد پیشرفت ماهانه از دو درصد در ۱۷ سال، به ماهانه ۳.۳ درصد رسیده است. 

خروج چینی ها از آزادراه تهران-شمال تا یک ماه دیگر

معاون وزیر راه و شهرسازی هم با اشاره به هزینه هفت هزارو ۸۰۰ میلیارد تومانی برای اتمام آزادراه تهران-شمال، از خروج چینی ها از این پروژه تا یک ماه دیگر خبر داد. سعید محمدزاده به مهر گفته بود: در حال حاضر کل پروژه آزادراه تهران-شمال ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این در حالی است که در ابتدای سال ١٣٩٤ پیشرفت کار ۱۸ درصد بوده است. به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، در حال حاضر پیشرفت فیزیکی منطقه یک آزادراه تهران-شمال ماهانه ۳.۳ تا ٣,٤ درصد است؛ این در شرایطی است که در ۲۰ سال گذشته سالانه دو درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم. اکنون پیشرفت فیزیکی منطقه یک، ٧١.٨ درصد است که تا بهار ١٣٩٦ این قطعه از آزادراه به پایان می رسد. او به وضعیت پیشرفت فیزیکی منطقه دو آزاد راه تهران-شمال هم اشاره کرد و گفت: پیشرفت این منطقه ١٥.٨ درصد بوده است و تا سال ١٣٩٨ به پایان می رسد. منطقه سه آزادراه تهران-شمال هم پیشرفتی نداشته است اما براساس برنامه، قرار است تا اردیبهشت ۱۴۰۱ به اتمام برسد. محمدزاده تصریح کرد: منطقه چهار آزادراه تهران –شمال به اتمام رسیده و در حال بهره برداری است. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بزرگ ترین تونل راهی کشور و دومین تونل بزرگ خاورمیانه که در منطقه یک آزادراه قرار دارد، با طول شش هزارو ٤ متر، پیچ سرهنگ را به پل زنگوله متصل می کند و سه هزار و ۱۹۸ متر آن در بخش شمالی و ١٣ هزارو ٥٣.٥ متر در بخش جنوبی آن حفاری شده و ١٨ هزارو ٤٨.٥ متر آن باقی مانده است. این تونل هشتادمین تونل بزرگ جهان است. او به عقب ماندگی هفت درصدی پروژه از برنامه در نظر گرفته شده اشاره کرد و گفت: با تکمیل پروژه، ظرفیت تردد ماشین ها از ۱۲ هزار دستگاه به ۳۰ هزار دستگاه خواهد رسید. 

 

 

 

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ms. mo پاسخ

    سلام فقط باستی به این همدلی و مدیریت سازنده احسن گفت. این گوشه ای از توان اجرایی مردان این سرزمین است. تنها هدایت نیاز است.

  • amirpooly _ hesam @ yahoo. com پاسخ

    متاسفانه بی تدبیری و عدم مدیریت درست مسئولین امر کار را به جایی رسوندن که مقام معظم رهبری مجبور شوند رییس دفتربازرسی خود را مامور بازدید از این پروژه ملی کنند، آقایان کمی به فکر شآن و شئون وحفظ آبروی نظام باشید لطفا!!!