اجرای عملیات آزادراه تبریز - بازرگان با سرمایه گذاری ایرانی ها
اولین قطعه آزادراه تبریز- مرند - بازرگان از تبریز تا صوفیان در نیمه اول سال ۹۷ به بهره برداری می رسد و بقیه قطعات نیز به تدریج افتتاح می شود.
وزیر راه و شهرسازی از سرمایه گذاری شرکت های خصوصی ایرانی در اجرای عملیات آزادراه تبریز - مرند - بازرگان خبر داد و گفت: اولین قطعه آزادراه تبریز- مرند - بازرگان از تبریز تا صوفیان در نیمه اول سال ۹۷ به بهره برداری می رسد و بقیه قطعات نیز به تدریج افتتاح می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز ۱۸ فروردین در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آزاداره تبریز – مرند – بازرگان در گفتگو با خبرنگاران در مورد علل تأخیر عملیات اجرایی قطعه فوق گفت: در سفری که رئیس جمهوری به آذربایجان داشتند قرار بود پروژه تبریزبه - مرند و بازرگان با یک سرمایه گذاری خارجی شروع شود که در این مورد مصوبه هیئت وزیران نیز وجود داشت اما در عمل سرمایه گذار خارجی به تعهدات خود عمل نکرد و ما مجبور شدیم مجددا درخواست جلب سرمایه گذاری داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه یک کنسرسیوم از شرکت های ایرانی سرمایه گذاری در این پروژه را پذیرفت و ما امروز موفق شدیم این پروژه را به صورت جدی آغاز کنیم.
آخوندی با اشاره به اینکه نزدیک به دو ماه است عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده است گفت: باید مطمئن می شدیم کارهای تملک زمین و سایر اقدامات اجرایی به جریان افتاده است تا بعد از آن آغاز عملیات را اعلام کنیم. خوشبختانه در حال حاضر بخشی از کار انجام شده و حدود ۲ کیلومتر از عملیات زیرسازی نیز انجام گرفته است، لذا با اطمینان اعلام می کنیم که پروژه سرعت خوبی دارد و ان شاله یکی از آرزوهای اصلی مردم آذربایجان تحقق پیدا می کند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید براینکه پروژه فوق پروژه مهمی است گفت: این پروژه محور اصلی و کریدور شرق به غرب و همچنین شمال به جنوب است، از این کریدور ما به اروپا وصل می شویم و از سمت شرق به ترکمنستان و آسیای میانه می رویم.
وی در بیان مشخصات این پروژه افزود: قطعه یک آزادراه تبریز - مرند - بازرگان سه باند رفت و سه باند برگشت دارد و آزادراهی ۶ بانده است، با توجه به اینکه بیش از ۲۰۰ کیلومتر طول این مسیر است سایر بخش ها به صورت قطعه قطعه در آینده افتتاح می شود.
آخوندی تصریح کرد: اولویت قطعه آزادراه فوق از تبریز تا صوفیان در نیمه اول سال ۹۷ به بهره برداری می رسد و بقیه قطعات نیز به تدریج افتتاح می شود.
وی ادامه داد: همزمان یک پروژه بسیار مهم توسط صنعتگران بخش خصوصی آذربایجان آغاز و افتتاح شده است که تانکرهای دوجداره حمل قیر است.
آخوندی گفت: در ایران سالانه حدود ۵ میلیون تن قیر تولید می شود که ارزش آن در حدود ۴ هزار میلیارد تومان است به همین دلیل بهره وری از قیر در اولویت های ما قرار دارد.
این مقام مسئول اضافه کرد: زمانی که قیر در کارخانه تولید می شود درجه حرارت بالایی دارد و ضرورت دارد با همان درجه حرارت به عنوان آسفالت استفاده شود زمانی که درجه حرارت قیر پایین می افتد کارایی آن به شدت کاهش پیدا می کند.
وی ادامه داد: کاری که صنعتگران آذری ما انجام داده اند این است که تانکرهای دو جداره ای را طراحی کردند که به بهره وری قیر می انجامد.
وی افزود: در حال حاضر صد تانکر دو جداره حمل قیر در آذربایجان شرقی مورد استفاده قرار می گیرد که در آینده نزدیک در سایر نقاط کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
وزیر راه و شهرسای افزود: کار تانکرهای دوجداره این است که درجه حرارت قیر را درون تانکر حفظ می کنند، با این کار نرخ بهره وری و عمر مفید آسفالتی که اجرا می شود به شدت افزایش پیدا می کند.
وی تصریح کرد: استفاده از تانکرهای دوجداره حمل قیر یکی از کارهای بسیار مهم و ماندگاریست که توسط هموطنان آذری امروز مورد بهره برداری قرار گرفت .