بازدید سایت : ۴۷۹۰۱

عوارض الکترونیکی در آزادراه غدیر؛ وعده‌ای که عملی نشد

آزادراه غدیر که اسفند ماه سال گذشته افتتاح شد قرار بود پرداخت عوارض آن الکترونیکی شود اما به دلیل درخواست‌های عجیب و غریب، این وعده عملی نشده و هم اکنون باجه‌های عوارضی در این آزادراه مستقر شده‌اند.

عوارض الکترونیکی در آزادراه غدیر؛ وعده‌ای که عملی نشد
تین نیوز |

آزادراه غدیر که اسفند ماه سال گذشته افتتاح شد قرار بود پرداخت عوارض آن الکترونیکی شود اما به دلیل درخواست‌های عجیب و غریب، این وعده عملی نشده و هم اکنون باجه‌های عوارضی در این آزادراه مستقر شده‌اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا،  آزادراه  ۲۲۰ کیلومتری کنار گذر جنوبی تهران که غدیر نام گرفت، هفتم اسفند ماه سال گذشته با حضور ویدئوکنفرانسی رییس‌جمهور افتتاح شد و طبق اعلام قبلی قرار بود تا در مسیر این آزادراه خبری از باجه‌های عوارضی نباشد بر اساس اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر این پروژه عوارض باید به صورت الکترونیکی اخذ می‌شد در این راستا تجهیزات آن نیز نصب شده بود.

پیش از این خیراله خادمی –معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت زیربناهای حمل و نقل کشور- از برقراری سیستمی جدید برای اخذ عوارض آزادراهی خبر داد و در این باره به ایسنا گفت: در این روش برای خودروهایی که از آزادراه‌ها استفاده می‌کنند برچسب هوشمندی تهیه شده تا هنگام عبور از دوربین‌های پلاک خوان، عوارض مورد نظر از کیف پول آن‌ها کسر شود، این مدل در آزادراه غدیر تست شده و اگر جواب بدهد در دیگر آزادراه‌ها نیز آن را اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: در این روش پیش از آنکه مردم به دوربین های پلاک خوان محاسبه و دریافت عوارض برسند باید کیف پول خود را شارژ کنند و در این شرایط دوربین‌های تعبیه شده پلاک را می خواند.   شماره پلاک پیش از این به کیف پول تعیین شده توسط راننده متصل شده است و نهایتا بر اساس نرخ عوارض تعیین شده مبلغ از حساب رانندگان کسر خواهد شد. با استفاده از این روش رانندگان پیش از عبور یا در هنگام عبور از آزادراه عوارض آن را پرداخت می‌کنند و نیازی به پرداخت از طریق اپلیکشین‌ها و روش های معمول دیگر نیست.

در روز افتتاح این آزادراه نیز محمود ملازینل -مجری آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) و مدیرکل دفتر امور مجریان آزاد راه کشور- در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس مصوبه موجود عوارضی برای خودروهای سواری ۲۵۰۰۰ تومان، وانت ۳۰ هزار تومان، مینی بوس ۲۵۰۰۰ تومان، اتوبوس ۳۵۰۰۰ تومان، کامیون دو محور ۵۰ هزار تومان، کامیون سه محور ۶۵ هزار تومان و تریلی ۸۰ هزار تومان تعیین شده است که در ابتدای راه‌اندازی به صورت دستی و غیر الکترونیک و در ادامه و با نصب تجهیزات به صورت الکترونیک دریافت و پرداخت خواهد شد.

با وجود این وعده‌ها از روز افتتاح تا امروز خبری از عوارض الکترونیکی در این آزادراه نیست و بر اساس اطلاعات به دست آمده خبرنگار ایسنا برخی درخواست‌های عجیب و غریب و غیر عملیاتی از سوی مجریان و بهره‌برداران این آزادراه سبب شده تا الکترونیکی شدن عوارض فعلا اتفاق نیافتد.

گویا سرمایه‌گذاران آزادراه غدیر از شرکت مجری عوارض الکترونیکی درخواست کرده‌اند تا در هر مکانی که عوارضی‌ها جانمایی شده دو ایستگاه به فاصله حدود پنج کیلومتری نصب شود که  اگر در ایستگاه نخست مردم عوارض الکترونیکی‌شان را پرداخت نکردند، در ایستگاه دوم جلوی آن‌ها گرفته شده و عوارض مورد نظر به صورت دستی از آن‌ها دریافت شود و همین درخواست سبب پیچیدگی این پروژه و اجرایی نشدن عوارض الکترونیکی بر خلاف مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا شد.

چرا که بر اساس قانون دریافت و پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها ۴۸ ساعت بود و نهایتا تا یک هفته این مهلت تمدید شده است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که همه رانندگان پس از طی ۵ کیلومتر عوارض خودشان را پرداخت کنند.

در شرایطی که بسیاری از سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران آزادراه‌های کشور به دلیل عدم پرداخت عوارض از سوی مردم به صورت الکترونیکی با وجود تعیین جریمه ۴۰ هزار تومانی برای هر عوارضی و دوربین ثبت پلاک، آزادراه‌های تازه تاسیس قرار بود به صورت الکترونیکی افتتاح شوند که مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای آن‌ها از ابتدا عملی شود اما این اتفاق برای آزادراه غدیر رخ نداده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.