جاده چالوس ایمن نمی شود
یکی از کارشناسان راهسازی اعلام کرد که ترمیم و بازگشایی جاده چالوس به معنای ایمن سازی آن نیست چراکه این مسیر گره های ایمنی بسیاری دارد که تا احداث یک راه جایگزین، شرایط اجرایی اقدامات مهندسی و انسداد طولانی مدت مسیر فراهم نیست.
یکی از کارشناسان راهسازی اعلام کرد که ترمیم و بازگشایی جاده چالوس به معنای ایمن سازی آن نیست چراکه این مسیر گره های ایمنی بسیاری دارد که تا احداث یک راه جایگزین، شرایط اجرایی اقدامات مهندسی و انسداد طولانی مدت مسیر فراهم نیست.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری ترابران، حدود 20 روز قبل به دلیل بارش های سیل آسای روز 18 خرداد در محور کرج- چالوس تا کندوان، باوجود کوتاه بودن زمان بارش ها، خسارت های جدی به بخش هایی از این محور به ویژه در محدوده پیچ «عسل کوک» (شاندیز) و «تکاوران» وارد شد.
این بارش ها در نهایت به وقوع سیلابی منجر شد که حدود ۲۰۰ متر از جاده کرج – چالوس را کاملا تخریب کرد که باوجود گذشت بیش از 20 روز از این حادثه، هنوز این مسیر به طور کامل ترمیم نشده، هرچند که باتوجه به عمق فاجعه و همچنین تجربه حوادث قبلی به نظر می رسد حتی ترمیم و بازسازی مجدد آن هم تضمینی برای ایمن بودن این جاده نیست.
براساس این گزارش، جاده چالوس در محور کرج همچنان مسدود است اما عملیات خط کشی آن بعد از پاکسازی در بخشی از محور کرج چالوس آغاز شده و همچنان ادامه دارد، همچنین در حال حاضر همه تونل های این محور بازگشایی شده اند.
اما آیا ایمنی این جاده بعد از ترمیم و بازسازی براساس استانداردهای موجود تامین می شود؟ خبرنگار ترابران برای پاسخ به این پرسش با مهندس علی شادخواست، رئیس هیئت مدیره مهندسان مشاور ایران استن به گفت وگو نشسته است.
آزادراه تهران – شمال 70 ساله شده، اما افتتاح نشد
شادخواست با اشاره به قدمت 100 ساله ساخت جاده چالوس، گفت: «استاندارد هندسی این راه به لحاظ مهندسی براساس اقتضای زمان و نیازهای همان دوران بوده و بعدها باتوجه به نبود راه جایگزین مناسب و اذعان کارشناسان به ایمن نبودن آن، به رغم آنکه از دهه 30 احداث آزادراه تهران – شمال به عنوان جایگزین مطرح بوده اما تا امروز به درازا کشیده و هنوز کامل نشده است.»
او با بیان اینکه سیل و تخریب جاده چالوس نخستین حادثه این مسیر نبوده و آخرین هم نخواهد بود، اظهار کرد: «در گذشته بارها و بارها شاهد بروز حوادث مشابهی در این مسیر بوده ایم که با راهداری های موضعی ترمیم و راه اندازی شده، اما علاوه بر سیل، همواره افت سنگ از ترانشه ها، سقوط بهمن و حتی گازگرفتگی داخل تونل ها از جمله خطرهای حادثه آفرینی است که منجر به بروز تلفات بسیاری در این مسیر می شود.»
آخرین ایمن سازی چالوس، مربوط به 40 سال قبل است
رئیس هیئت مدیره مهندسان مشاور ایران استن ادامه داد: «آخرین اقدامی که در جهت ایمن سازی جاده چالوس انجام شد مربوط به دهه 60 بوده که البته اجرای آن قبل از انقلاب آغاز شده بود و این اقدامات در جهت جلوگیری از پیچ های تند، با احداث تونل های کوتاه انجام شد اما پس از آن هم به لحاظ بنیه مالی و هم به لحاظ حجم ترافیک مسیر، شرایط اجرای اقدامات وجود نداشته و ندارد.»
به گفته شادخواست، ایمن سازی کامل جاده چالوس در حد ایده آل و استانداردهای روز با شرایط کنونی فعلا ممکن نیست چراکه هزینه مالی و زمانی نسبت به فایده آن از نظر بنده به صرفه نیست و در وهله اول باید توجه خود را برای احداث و تکمیل راه جایگزین یعنی همان آزادراه تهران – شمال متمرکز کنیم تا پس از آن با بررسی های کارشناسی و زمان لازم بتوان گره های این مسیر را ساماندهی کرد.
شادخواست درباره حادثه اخیر جاده چالوس توضیح داد: «در سال های 36 و 37 برای احداث سد کرج، مسیری از محل پل و سمت چپ جاده کرج ساخته شد که درواقع مسیر جایگزین برای مسافران بوده و بعدها به عنوان بخشی از جاده چالوس در دسترس قرار گرفت، حادثه اخیر در مسیر راه جایگزین زیرآب رفته جاده 100 سال قبل است.»
اصلاح جاده چالوس فعلا میسر نیست
او در ادامه افزود: «البته مسئله فوق به معنای ایمن بودن سایر بخش های مسیر نیست، به طور کلی جاده چالوس با چالش های ایمنی زیادی مواجه است که بهسازی و بازسازی آنها مستلزم انسداد طولانی مدت جاده، اقدامات پیچیده مهندسی و هزینه فراوان دارد اما باتوجه به وضعیت کنونی ترافیکی چنین امری میسر نیست.»
رئیس هیئت مدیره مهندسان مشاور ایران استن با بیان اینکه در حال حاضر بنیه مالی کشور در حوزه نگهداری راه ها بسیار دچار مشکل است، تاکید کرد: «در کشور ما باتوجه به قدمت 100 ساله راهسازی ، علاوه بر جاده چالوس، مسیرهای بسیاری قدیمی و حادثه آفرین هستند که امروز برای تامین ایمنی و تسهیل دسترسی نیاز به بازسازی دارند اما متاسفانه به لحاظ مالی در حوزه نگهداری راه ها شرایط خوبی نداریم.»
راه های تازه ساخت هم سالم نیستند
او ادامه داد: «متاسفانه در اتوبان ها و آزادراه هایی هم که تازه احداث شده به دلیل نگهداری نامناسب، گاهی حتی 5 کیلومتر مسیر بدون آسیب وجود ندارد و در نهایت این امر منجر به بروز حوادث و بحران هایی مشابه چالوس می شود.»
شادخواست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بازگشایی مسیر به معنای ایمن بودن آن است؟ گفت: «خیر، اقدامات بهسازی صرفا برای ترمیم و بازگشایی مسیر است اما مشکلات ایمنی همچنان به قوت خود باقی است و باتوجه به عوامل اشاره شده، تقریبا تا ساخته نشدن یک راه جایگزین، راه چاره ای برای اصلاح هندسی مسیر و ایمن سازی آن وجود ندارد.»