بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

آزادراه تهران شمال به لحاظ طراحی، مهندسی و اجرا از افتخارات کشور است

معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (سه شنبه) با حضور در آزادراه تهران شمال از مسیر رفت و مراحل ساخت، پیشرفت و تکمیل مسیر برگشت منطقه ۲ این آزادراه بازدید کرد و در جلسه ای با حضور وزرا و مسئولان مربوطه روند احداث منطقه ۳ آزادراه تهران شمال را مورد بررسی قرار داد.

 آزادراه تهران شمال به لحاظ طراحی، مهندسی و اجرا از افتخارات کشور است
تین نیوز |

محمد مخبر سه هفته پس از افتتاح مسیر رفت منطقه ۲ و دستور رئیس جمهور برای شروع مراحل ساخت منطقه ۳ آزادراه، در بازدید زمینی با حضور وزرای راه و شهرسازی، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس بنیاد مستضعفان، استاندار مازندران و مدیران شرکت آزاد راه تهران- شمال، با توضیحات مسئولان این پروژه در جریان روند ساخت مسیر برگشت منطقه ۲ آزاد راه تهران- شمال قرار گرفت و دستورات لازم را جهت تامین مالی و اجرای تعهدات برای افتتاح این بخش از مسیر برگشت آزادراه تا پایان سال ۱۴۰۳ صادر کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، معاون اول رئیس جمهور در ادامه در مرکز مانیتورینگ آزادراه تهران شمال حضور یافت و با قدردانی از خدمات و زحمات این مرکز در راستای کمک به تسهیل رفت و آمد و تامین امنیت سفرهای مردم، در جریان روند کاری این مرکز هوشمند قرار گرفت. 

در مرکز مانیتورینگ آزادراه تهران- شمال با نصب ۴۰۰ دوربین در منطقه ۲ تمام مسیرهای اصلی، میزان آلایندگی در تونل ها، درب های اضطراری و سیستم اعلام حریق نظارت و کنترل شده و همچنین با هماهنگی لحظه ای با یگان های امدادی در صورت بروز حادثه به مسافران خدمات لازم ارایه می شود که با حضور  مخبر در این مرکز اعلام شد که اقدامات زیرساختی برای نصب دوربین های هوشمند در سایر مناطق افتتاح شده نیز در دست اقدام است.

پس از این بازدید، جلسه بررسی روند احداث منطقه ۳ آزاد راه تهران- شمال با حضور معاون اول رئیس برگزار شد و تصمیمات لازم و مهم درخصوص روش های اجرایی برای تامین مالی ساخت مسیر برگشت منطقه ۲ و همچنین تهیه مدل مالی و نحوه مشارکت جهت ساخت منطقه ۳ آزاد راه تهران- شمال اتخاذ شد.

معاون اول رئیس جمهور در این جلسه با تأکید بر اینکه پروژه آزادراه تهران-شمال به لحاظ طراحی، مهندسی و اجرا جزء افتخارات کشور است، تصریح کرد: در بازدید از این پروژه می توان هنر مهندسان، پیمانکاران، کارگران و طراحان این پروژه را مشاهده کرد.

دکتر مخبر تأکید کرد: جان، مال و وقت مردم برای دولت ارزش زیادی دارد و ساخت و تکمیل این آزادراه می تواند ضمن تامین امنیت و راحتی بیشتر برای مردم، صرفه جویی فوق العاده ای نیز برای کشور در پی داشته باشد. به همین دلیل در دو سال گذشته و با همکاری نزدیک بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن بوده ایم که با زمانبندی جدید و اصلاح روش ها هر چه زودتر این آزادراه را به پایان برسانیم.

وی افزود: تاخیر  ۲۰ ساله ساخت این طرح بیش از همه ناشی از  تصمیمات نادرست برای تعیین روش تامین منابع مالی بوده که متاسفانه باعث شده در نهایت به رغم همه امکانات و توان موجود و اراده مسئولان مربوطه، ساخت این آزادراه با تاخیرهای بسیار مواجه شود.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تاکنون نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت این طرح سرمایه گذاری  شده است و برای تکمیل منطقه ۲ و ساخت منطقه ۳ نیز همین میزان سرمایه گذاری نیاز است.

 مخبر با قدردانی از تلاش های بنیاد مستضعفان در تامین بخش زیادی از منابع مالی این طرح گفت: برای ساخت قطعات مختلف منطقه سوم چندین مدل مالی تعریف شده که نیازمند مقدمات و مجوزهای لازم است و ظرف یک ماه آینده به جمع بندی نهایی در این زمینه خواهیم رسید.

مخبر همچنین به پیچیدگی های مهندسی ساخت منطقه سوم آزادراه تهران-شمال اشاره و تأکید کرد: خوشبختانه اقدامات طراحی، اجرایی و کارگاهی ساخت منطقه سوم وجود دارد و می توان با تعریف مدل مالی مناسب عملیات اجرایی ساخت قطعات مختلف منطقه ۳ را هر چه سریعتر آغاز کرد.

وی همچنین از وزارت راه و شهرسازی خواست تا با تعریض مسیرها و ایجاد پایگاه های خدماتی و رفاهی در مسیرها و گلوگاه های اتصال آزادراه تهران شمال به مسیر قدیم، همزمان با ساخت و تکمیل منطقه ۳ به تسهیل رفت و آمد مردم و کاهش بار ترافیکی در این منطقه کمک شود.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی تکمیل مسیر برگشت منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال تأکید کرد: امیدواریم تا پایان سال آینده این بخش مهم به بهره برداری برسد و با تعریف مدل مالی و نحوه همکاری و مشارکت برای ساخت منطقه سوم از آزادراه تهران شمال ظرف هفته های آینده ساخت این منطقه نیز آغاز و با تکمیل هر قطعه از این منطقه، به تدریج به پایان ساخت این کلان پروژه نزدیک شویم.

پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان نیز از عزم دولت برای تکمیل آزادراه تهران-شمال قدردانی کرد و برگزاری این جلسه برای ساخت منطقه سوم در محل ساخت آزادراه را تنها کمتر از سه هفته پس از بازدید آیت الله رئیسی، نشانه اراده و تدبیر دولت برای پایان این پروژه بیست ساله دانست و تصریح کرد: ساخت آزادراه تهران-شمال تاکنون برای ۳ هزار و پانصد نفر اشتغالزایی داشته است و ظرفیتی بزرگ برای تولید و اقتصاد کشور به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه تمامی کارگاه ها و نیروهای مهندسی و طراحی ساخت مناطق اول، دوم و چهارم  آزادراه تهران-شمال آماده بکارگیری در ساخت منطقه سوم هستند، گفت: با وجود پیچیدگی بسیار زیاد ساخت منطقه سوم طراحی، مطالعات و برآوردهای لازم انجام شده است که با تعریف مدل های مالی می توان ساخت این منطقه را در سریعترین زمان ممکن آغاز کرد.

در این جلسه مقرر شد با همکاری و اجرای تعهدات مالی دولت با بنیاد مستضعفان در خصوص تکمیل و پیشرفت مسیر برگشت منطقه ۲، این محور تا پایان سال آینده به پایان برسد.

در ادامه نیز در خصوص تهیه مدل مالی و نحوه مشارکت و ساخت منطقه سوم این آزادراه، بررسی و تبادل نظر صورت گرفت و مقرر شد تا همزمان با اخذ مجوزهای لازم طی یک ماه آینده عملیات تجهیز کارگاه نیز آغاز شود.

گفتنی است ساخت منطقه سوم آزادراه تهران-شمال به عنوان یکی از ابرپروژه های راهسازی کشور به طول تقریبی ۵۴ کیلومتر در انتهای تونل البرز و نقطه پایانی استان البرز، هم عرض با پل زنگوله آغاز و تا مرزن آباد در استان مازندران ادامه دارد که ۷۰ درصد آن با ساخت ۴۴ تونل و ۴۴ پل در مسیر رفت و برگشت احداث خواهد شد.

مهمترین ویژگی این قطعه، آغاز آن در ارتفاع ۲ هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا و پایان آن در ارتفاع حدود صفر از سطح دریا است که این پروژه را با این میزان اختلاف ارتفاع در طول مسیر، به یکی از خاص ترین طرحهای راهسازی کشور تبدیل می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    بعد از نزدیک به سی سال یک سوم این بزرگراه را راه‌اندازی کرده‌اید با افتخار از آن سخن می‌گویید . در زمان رضاشاه در مدت سه سال جاده چالوس و تونل کندوان ساخته شد آن هم با بیل و کلنگ نه با دستگاههای پیشرفته امروزی ..

  • ناشناس پاسخ

    هر جا جاده و اتوبان شد اونم اون محیط جنگلی و طبیعت فاتحه اون چندین سال بعد خوندس.بین راهها،بین روستاها،وشهرهای اونجا و اطراف و محلات مسیر،هیچی دیگه از از بکر بودن و اکونومیست بودن و منطقه و ضایعات انسان ها ،وووو غصه داره بیشتر،

    • ناشناس

      بله دقیقا سی سال ملتو سرکار گذاشتند و هنوز انجام نشده
      خوبه قطعه سه را از پلهای بسیار استفاده کنند که خیلی زیباتر و جذابتر و ایمن تراز تونل است

      خیلی بهتره بدن به پیمانکاران خارجی تهاتر نفت
      که خیلی زود انجام بشه

      دولت باید بفکر جان و مال مردم باشد
      جاده پرتردد نیاز به ازادراه ایمن دارد

  • عع پاسخ

    آزادراهی که بیشتر از ۷۰ تا نشه سرعت رفت ارزش استفاده نداره. مسخره ترین حالت ممکن فقط درآمد خوبی برای دولت داره!

    • ناشناس

      سرعت چه ربطی داره ، این نظر تو هست
      مهمترین مسئله امنیت و ایمنی جاده ازادراه میباشد که باید زودتر ساخته بشه
      بدن چین تهاتر نفت
      که خیلی سریع انجام بشه