شمارش معکوس برای دومین افتتاح آزادراهی دولت در سال ۱۴۰۲
بعد از افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران- شمال، دومین بهره برداری آزادراهی دولت در یکسال به طول ۲۱۲ کیلومتر به زودی انجام می شود تا متوسط ساخت و بهره برداری از شبکه آزادراهی را در یکسال جابجا کند.
بعد از افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران- شمال، دومین بهره برداری آزادراهی دولت در یکسال به طول ۲۱۲ کیلومتر به زودی انجام می شود تا متوسط ساخت و بهره برداری از شبکه آزادراهی را در یکسال جابجا کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، متوسط آزادراه سازی در ده سال گذشته ۸۶ کیلومتر در سال بود که در صورت افتتاح ۵ پروژه آزادراهی طی سال جاری (که اکنون در ایستگاه دومین افتتاحیه قرار دارد)، متوسط ساخت آزادراه به ۲۹۳ کیلومتر طی یکسال افزایش خواهد یافت.
اولین افتتاح آزادراهی امسال کدام پروژه بود؟
تابستان امسال با هدف ساماندهی سفرهای مردم به شمال کشور، منطقه دو آزادراه تهران- شمال افتتاح شد و برای نخستین بار استان البرز از طریق مسیر آزادراهی به استان مازندران متصل شد. این بخش از آزادراه که از دوآب شهرستانک تا پل زنگوله به طول ۲۲ کیلومتر امتداد می یابد موجب کاهش ۵ کیلومتری از طول مسیر موجود کرج- چالوس و کاهش ۲۰ دقیقه ای از زمان سفر شد و با حذف گردنه کندوان و اصلاح قوس های موجود در مسیر به افزایش ایمنی سفر کمک کرد.
مسیر آزادراهی «منجیل به رودبار» نیز از جمله پروژه های اولویت دار با هدف ساماندهی مسیرهای تردد در شمال است که با وجود طول ۸.۵ کیلومتری به دلیل مسیر سراسر تونل وپلی که دارد هنوز تکمیل نشده است و قرار است در بهمن امسال افتتاح می شود.
دو پروژه دیگر آزادراهی که تا پایان سال افتتاح می شود
۲۴ کیلومتر از آزادراه تبریز- صوفیان نیز یکی دیگر از برنامه های سال ۱۴۰۲ است. آزادراه تبریز-صوفیان-مرند به طول ۶۶ کیلومتر بخشی از آزادراه سراسری تهران-بازرگان است که در قالب جاده ابریشم و قسمتی از بزرگراه آسیایی برای افزایش ظرفیت یکی از محورهای پر تردد تجاری و تفریحی منطقه طراحی شده است که ۲۴ کیلومتر آن قرار است امسال زیر عبور می رود. در ادامه افتتاح ۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه-هشترود نیز در صورت تامین مالی به موقع در دستور کار بهره برداری قرار دارد. این آزادراه یکی از محورهای مهم ارتباطی در غرب کشور است که رونق اقتصادی شهرهای جنوب آذربایجان شرقی را به همراه دارد و تسهیل تردد در سه استان آذربایجان شرق است.
دومین افتتاح آزادراهی دولت در سال ۱۴۰۲
طولانی ترین آزادراه کشور یعنی شیراز-اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر آماده بهره برداری است که با افتتاح این پروژه طول مسیر اصفهان به شیراز ۱۳۴ کیلومتر کاهش پیدا می کند؛ ارزش روز این آزادراه حداقل ۲۵ هزار میلیارد تومان است که با سرمایه گذاری مشترک بنیاد تعاون وزارت دفاع و دولت آماده بهره برداری خواهد شد. با افتتاح این پروژه ۹ درصد به طول آزادراه های کشور افزوده می شود و طول مسیر اصفهان به شیراز ۱۳۴ کیلومتر کاهش پیدا می کند.
شیراز - اصفهان به آزادراه چهار فصل شهرت دارد
مجری آزادراه های مرکز و جنوب کشور پیش تر به ایرنا گفته بود: آزادراه شیراز- اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر به دلیل چشم اندازهای خاص که شامل دره، دشت، آبشار، رودخانه و سد می شود به آزادراه چهار فصل معروف است که هفته جاری با حضور رییس جمهوری به بهره برداری می رسد. در کنار مهم ترین مزایای این آزادراه از جمله کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و صرفه جویی در مصرف سوخت، یکی از زیباترین آزادراه های کشور است که صاحب چشم نوازترین چشم اندازهای طبیعی است.منطقه سرحد فارس با چشم نواز زیبا، دشت های سرسبز و ییلاقات سرسبز در طول این مسیر آزادراهی قرار دارد. رود کٌر که بزرگ ترین رودخانه استان فارس است نیز در امتداد بخشی از آزادراه قرار دارد. سد درودزن مرودشت نیز بخش دیگری از چشم انداز این مسیر آزادراهی است.