باند برگشت قطعه دوم آزادراه تهران - شمال امسال به بهره برداری می رسد؟
سال گذشته باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به بهره برداری رسید که در همان زمان وعده بهره برداری قطعه برگشت این مسیر را طی امسال داده بودند که هنوز خبری از میزان پیشرفت آن اعلام نشده است.
سال گذشته باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به بهره برداری رسید که در همان زمان وعده بهره برداری قطعه برگشت این مسیر را طی امسال داده بودند که هنوز خبری از میزان پیشرفت آن اعلام نشده است.
آزاد راه تهران - شمال یکی از ابر پروژه های عمرانی و حمل ونقلی کشور به شمار می رود که تاکنون سه قطعه از آن ساخته شده و هم اکنون یک باند از مسیر برگشت قطعه دوم باقی مانده و همچنین قطعه سوم هم مانده که تاکنون اقدامی برای آن صورت نگرفته و در مرحله طراحی به سر می برد.
پروژه آزادراه تهران - شمال در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شد. پس از افتتاح منطقه یک آزادراه تهران شمال در ششم اسفندماه سال ۱۳۹۸، مسئولان وزارت راه و شهرسازی وعده دادند که فاز دوم این پروژه را تا پایان سال ۱۳۹۹ یا نهایتا تا پایان دولت دوازدهم یعنی بهار سال ۱۴۰۰ خواهند ساخت، اما این وعده عملی نشد.
در دولت سیزدهم هم البته تکمیل باند رفت منطقه دو آزادراه تهران - شمال، چند بار به زمان دیگری موکول شد؛ ازجمله اینکه وعده داده شده بود تا پایان سال ۱۴۰۱، این آزادراه بازگشایی شود؛ اما در نهایت ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲، باند رفت منطقه دو آزادراه تهران - شمال به عنوان بخشی از کریدور آزادراهی شمال - جنوب کشور با هدف کاهش زمان سفر، تسهیل و روانسازی ترافیک منطقه و افزایش ایمنی سفر طراحی و اجرا شد.
البته باند برگشت آزادراه هنوز عملیاتی نشده است؛ اما مهرداد بذرپاش - وزیر سابق راه و شهرسازی -درباره مسیر برگشت فاز دوی آزادراه تهران - شمال وعده داده که مسیر برگشت فاز دوم آزادراه تهران - شمال تا دهه فجر امسال افتتاح می شود. به گفته او، تکمیل این مسیر ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که البته با توجه به تغییر و تحولات رخ داده در دولت و ورود دولت چهاردهم هنوز برنامه اجرایی برای این موضوع ارائه نشده است.
پس از تکمیل فاز دو، فاز سوم آزادراه تهران-شمال باقی می ماند که از پل زنگوله در ابتدای استان مازندران آغاز شده و به طول ۴۷ کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سه راهی دشت نظیر به فاز چهارم این آزادراه متصل می شود. به گفته محمود ملازینل - مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه ها - کار مطالعاتی منطقه سوم آزادراه تهران - شمال در حال انجام است و مذاکرات اولیه با چین انجام شده تا در قبال تهاتر نفت، کار مهندسی منطقه سه را اجرا کنند؛ با وجود این در قراردادها ذکر شده که برای این پروژه ۸۰ درصد از پیمانکاران ایرانی استفاده شود.
پیش از این خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در خصوص آخرین وضعیت آزاد راه تهران - شمال و هزینه عوارض قطعه دوم و روند ساخت قطعه سوم گفت:هنوز مبلغ عوارضی قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال که باید توسط وزیر راه و شهرسازی به امضا برسد انجام نشده و مبلغ آن ابلاغ نشده است .
وی با بیان اینکه نرخ عوارضی آزادراهی تناسبی با هزینه و درآمد آزادراه ها برای سرمایه گذاری ها ندارد گفت: در حال حاضر نرخ عوارضی آزادراهی معادل قیمت یک پفک است و با این نرخ ها نمی توان سرمایه گذاران را مجاب کرد در این حوزه سرمایه گذاری کنند.
وی افزود: منابع دولت هم برای ساخت و سازها محدود است و در صورتی که بخواهیم حمل و نقل کشور مانند سایر کشورهای دنیا کار کند درآمد هزینه آن باید متناسب با هم باشند.
او پیش از این گفته بود: ۹۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت منطقه ۳ آزادراه تهران - شمال نیاز است که با اعتبار جاری سالانه قابل انجام نیست و در کمیته ای که به دستور رئیس جمهور تشکیل شده، قرار است یا با تهاتر نفت و یا با واگذاری سهام کارخانجات دولتی به بنیاد مستضعفان، این طرح پیش رود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بنا های کشور با اشاره به اینکه کار ساخت طرح آزاد راه تهران- شمال طی ۱۹ سال پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی داشته، اما طی ۶ سال اخیر عملیات اجرایی خوبی در این طرح صورت گرفته افزود: کمبود منابع مالی باعث شده سرعت ساخت این آزادراه کاهش پیدا کند.
خادمی افزود: برای ساخت باند برگشت قطعه دوم نیاز به ۱۲ هزار میلیارد تومان داشتیم که ۵۰ درصد آن توسط دولت و ۵۰ درصد نیز باید توسط بنیاد مستضعفان تامین می شد تا این باند در سال آتی به بهره برداری برسد.
براساس این گزارش اخیرا هم جلسه ای بین فرزانه صادق وزیر راه وشهرسازی و حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان برگزار شده است. در این جلسه رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به همراه برخی از مدیران این بنیاد در ساختمان شهید دادمان با فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی و برخی از معاونان وی دیدار و در خصوص طرح های مشترک گفتگو کرد.
گفتنی است، وزارت راه و شهرسازی در ساخت آزادراه تهران-شمال به عنوان یکی از ابر پروژه های کشور و منطقه و همچنین تامین مسکن اقشار محروم با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی همکاری دارد.
در مقطع فعلی ، اصلا نباید به کار ساخت قطعه سوم حتی فکر کرد "عقل" حکم می کند که تمام بودجه و تمام انرژی و زمان برای بستن پرونده قطعه دوم و ۴ لاینه سازی جاده چالوس حدفاصل مرزن آباد تا دزدبن ، هزینه شود در این صورت از یک مسیر حدودا ۱۱۵ کیلومتری بشدت سخت گذر ، ۸۵ کیلومتر مسیر استاندارد آزادراهی بزرگراهی خواهیم داشت که جدا دستاورد بزرگی خواهد بود درواقع ما نیاز به سوپرمن ها نداریم هر دولتی بیاد کل زورشو رو یک قطعه و حتی جز یک قطعه بگذاره و اونو تحویل بده نمره ۲۰ می گیره چون ابعاد پروژه کاملا بزرگ است این دولت هم باید این ۲ پرونده را ببنده که در آن صورت ، دولتی موفق در بحث آزادراه تهران شمال لقب خواهد گرفت ابتدا این ۲ پرونده باید بسته شود تحویل ملت داده شود که حال مردم هم خوش بشود امید بین مردم رشد کند و بعد قطعه سوم باید خورد شود و آن هم باید پرونده به پرونده جلو برود آنجا هم پرونده ابتدایی باید پرونده ساخت تونل حدودا ۳ کیلومتری خواهد بود از بعد پل زنگوله تا سر رستوران گل یخ پایین هریجان تا سیاه بیشه پشت سر گذاشته شود رویه غیر از این باشد فکر مردم جاهایی می رود که چیزی جز سوزاندن سرمایه اجتماعی و پخش ناامیدی بین مردم نخواهد بود بالاخره مردم سوال می پرسند که بودجه های این همه مطالعه و طراحی ، دست به دست کردن پیمانکاران ، تجهیز کارگاه ها و ول کردن ها و ... برای چند دهه و بعد به خوردن تورم های سنگین چندین ساله ، کجا داره می ره ؟ کار عمرانی فرسایشی قطعا باعث ایجاد سوال می شود وقتی خروجی ملموس نداشته باشد .
بعد ۳۰ سال تحویل این پروژه به مردم،
توقع زیادی نیست.
همش با ادعای "عقل حکم میکند" های شخصی پروژه های عمرانی به این وضع افتاده،
لطفا یک بار هم شده از عقل استفاده نفرمایید.
تاکید میکنم نفرمایید.
شاید فرجی شد
بنظرم قطعه سه بجای تونلهای طولانی
کلا پل سازی بشه خیلی زیباتر و ایمن میشه
چین انجام بده خیلی سریع انجام میده
تهاتر با نفت
دقیقا
و تونل البرز ضرورت دارد سریعتر افتتاح شود
تونل البرز در مسیر برگشت ترافیک را کاهش میدهد
و باعث میشود ترافیک سیاه بیشه روان شود
تونل البرز ضرورت دارد سریعتر افتتاح شود
تونل البرز در مسیر برگشت ترافیک را کاهش میدهد
و باعث میشود ترافیک سیاه بیشه روان شود
و سپس اجرای منطقه سه
بله دقیقا سی سال ملتو سرکار گذاشتند و هنوز انجام نشده
خوبه قطعه سه را از پلهای بسیار استفاده کنند که خیلی زیباتر و جذابتر و ایمن تراز تونل است
خیلی بهتره بدن به پیمانکاران خارجی تهاتر نفت
که خیلی زود انجام بشه
دولت باید بفکر جان و مال مردم باشد
جاده پرتردد نیاز به ازادراه ایمن دارد
اگر جناب فتاح سركار بودن تا الان تمام شده بود
ولي چون ميخواهيد دهن ملت سرويس شود
ميگرديد و كسي كه بلد نيست را سركار ميگزاريد