بازدید سایت : ۸۳۱۳۷

◄ آزادراه شیراز اصفهان زیباترین آزادراه ایران آماده برای مسافران پاییزی و زمستانی + تصاویر

رضا محمدیان مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهره برداری آزادراه اصفهان شیراز در آستانه پائیز 1403 از آمادگی این محور مواصلاتی برای خدمت رسانی به مسافران در فصل های پاییز و زمستان خبر داد.

آزادراه شیراز اصفهان زیباترین آزادراه ایران آماده برای مسافران پاییزی و زمستانی + تصاویر
تین نیوز |

آزادراه شیراز اصفهان ، طولانی ترین آزادراه ایران و به عقیده برخی مسافران زیباترین آزادراه کشور، در آستانه تولد یکسالگی بهره برداری رسمی خود قرار دارد. به این بهانه گفتگویی صمیمانه با مهندس رضا محمدیان مدیرعامل شرکت احداث نگهداری و بهره برداری آزادراه اصفهان شیراز داشتیم که بخش اول آن را در ادامه می خوانید.

آزادراه شیراز اصفهان در حالی افتتاح شد که بخشی از کارهای آن به پایان نرسیده بود. کارهای ناتمام شامل چه مواردی بود؟

همان طور که مستحضرید آزادراه شیراز اصفهان20 مهرماه 1402 به صورت رسمی توسط رئیس جمهور فقید و در شرایط خاصی افتتاح شد. به این معنی که بخشی از الزامات آزادراه تکمیل نشده بود اما استاندار محترم فارس، وزیر محترم وقت راه و شهرسازی، وزیر محترم وقت دفاع و مسئولان ارشد دیگر ذیربط این محور مواصلاتی به این جمع بندی رسیدند که آزادراه در دو فاز اولیه و تکمیلی بنا به ضرورت افتتاح شود.

عکس های پربازدید هفته را ببینید:

◄ عکس های عجیب از بلعیده شدن تریلی و بار در جاده مراوه تپه گلستان + تصاویر

خوشبختانه هم افزایی خوبی هم در این زمینه صورت گرفت و بخشی از منابعی که برای تکمیل بستر و برخی الزامات آزادراه لازم بود به سرعت تامین شد و آزادراه در موعد مقرر زیر بار ترافیک رفت. موضوعاتی از جمله برق رسانی، سیستم روشنایی، ترمیم راه های روستایی، زیرگذرهای اصلی و تبادل ها و تجهیزات و الزامات ایمن سازی مسیر نیز بلافاصله بعد از افتتاح، اولویت بندی و آغاز شد.  

کاور

بخش قابل توجهی از مسیر آزادراه از نزدیکی شهرها نمی گذرد و زیرساخت های برق رسانی در آن مناطق نبوده است. برق رسانی آزادراه و تامین روشنایی آن را چگونه انجام دادید؟

در مورد برق رسانی همان طور که شما هم گفتید به دلیل این که بخش عمده ای از مسیری که آزادراه از آن عبور می کرد پیش از این جاده ای وجود نداشت، زیرساختی هم برای برق رسانی ایجاد نشده بود. ما عملا مجبور شدیم برای برق رسانی به آزادراه، پیمانکار بگیریم و زیرساخت مورد نیاز را خودمان احداث و تامین کنیم. کار برق رسانی و تامین روشنایی را بر اساس اولویت بندی به سرعت پیش بردیم و نقاط مهم مثل گالری‌ها را 20 روز بعد از افتتاح روشن کردیم. همزمان مباحث دیگر مثل ایمن سازی مسیر، نصب نیوجرسی و احداث راه های دسترسی را نیز پیگیری کردیم. با تلاش همکاران خدوم شرکت، در حوزه برق رسانی آزادراه در حال حاضر حدود 70 درصد و در حوزه روشنایی آزادراه هم 60 درصد پیشرفت داشتیم و امیدواریم با تامین منابع مالی لازم حداکثر تا آذرماه امسال، روشنایی آزادراه را تکمیل کنیم.

آزادراه اصفهان شیراز

بعد از افتتاح آزادراه تقریبا به فاصله یکی دو ماه وارد فصل زمستان شدیم. برای بارش های زمستانی آمادگی داشتید؟

وقتی افتتاح در مهرماه انجام شد با فاصله کمی ما وارد ماه های سرد سال شدیم و باید مباحث راهداری مربوط به فصل زمستان را آغاز می کردیم. به این منظور ما با استخدام نیروهای بومی و استفاده از نیروهای پیمانکاری خود شرکت که آزادراه و مختصات و ویژگی های آن را به خوبی می‌شناختند، اکیپ های راهداری را راه اندازی کردیم.

خبر پربازدید امروز را بخوانید:

◄ تاوان انتقاد از مدیرعامل سابق راه آهن و راه اندازی کارزار برای افشای نارضایتی کارکنان

 این اکیپ ها برای انجام ماموریت های خود باید مجهز می شدند و در این راستا تجهیزات لازم از قبیل دستگاه های نمک پاش، برف روب و محلول پاش را هم به سرعت تامین کردیم. به این ترتیب در ابتدای آذرماه 1402 اکیپ های ما با تجهیزات لازم در راهدارخانه های موقتی که احداث کرده بودیم مستقر و آماده خدمت رسانی در ماه پایانی پاییز و فصل زمستان بودند. البته سال قبل ما در آزادراه برف سنگین نداشتیم ولی بارندگی‌های زیادی داشتیم که در هوای سرد و ترافیک بالای آزادراه، می توانست چالش ایجاد کند اما الحمدلله سیستم راهداری تازه تاسیس ما توانست به خوبی از عهده ماموریت های خود برآید. طبعا سیستم راهداری ما به دلیل این که تازه کار خود را آغاز کرده بود کاستی هایی هم داشت که تلاش کردیم با نظرسنجی از کاربران آزادراه و مسئولان استان فارس، این کاستی ها را برطرف کنیم. در مبحث راهداری ما راندمان 80 درصدی را کسب کردیم و انشالله بتوانیم این 20 درصد را هم تا آذرماه امسال تکمیل کنیم و زمستان امسال با تمام توان در خدمت کاربران محترم آزادراه باشیم.

راهداری زمستانی

راهداری زمستانی آزادراه اصفهان شیراز چالش متفاوت دیگری هم دارد؟

مستحضرید که در قطعات یک تا سه آزادراه چالش های راهداری زمستانی ما حادتر است چون این قطعات در مناطق سردسیر قرار دارند و برف گیر هستند. بد نیست بدانید که در فصل زمستان بخش عمده این قطعات شب ها دمای منفی 8 درجه را تجربه می کنند. در این محدوده ها حتی یک برف سبک یا باران، جاده را با خطر یخبندان و لغزندگی مواجه می کند، ضمن این که اگر برف و باران هم نبارد، این منطقه شبنم خیز است و با نشستن شبنم روی جاده و برودت هوا، جاده با خطر یخ بندان و لغزندگی روبرو می شود. ما در این مناطق از سیستم پاشش نمک پیش گیرانه استفاده کردیم. از سوی دیگر آزادراه اصفهان شیراز آزادراهی است که بخش قابل توجهی از آن رویه بتنی دارد و نیازمند نگهداری خاص است. مثلا در بخش هایی از آزادراه که دارای رویه بتنی است یخ زدایی با نمک امکان پذیر نیست چرا که استفاده از نمک شدیدا به بتن آسیب می زند. ما در این بخش ها از گرانول(SNNA)، با وجود هزینه بالای آن، برای یخزدایی استفاده کردیم.

نیوجرسی ها

تکمیل نیوجرسی های آزادراه هم جزو اولویت شما بود؟

 بله. نیوجرسی یکی از ملزومات مهم ایمنی آزادراه است. وقتی نیوجرسی ها تکمیل باشد خطر واژگونی خودروها به شکل معناداری کاهش می یابد و این امر روی کاهش تلفات سوانح اثر مطلوبی دارد. بنابراین ما در تکمیل نیوجرسی های آزادراه اهتمام ویژه ای داشتیم و تاکنون تقریبا 80 درصد نیوجرسی های کناری آزادراه را در مناطقی که اولویت داشت، مستقر کرده ایم.

روستاهای متعددی در مسیر آزادراه وجود دارد. تعامل شما با روستائیان چگونه بوده و برای بهبود جاده های روستایی در این مسیر چه اقداماتی انجام داده اید؟

تعامل ما با روستاهای مسیر آزادراه مثبت بوده و تلاش کردیم جاده های آنها را هم بهسازی کنیم. در بحث راه های روستایی ما تعهد داشتیم راه هایی را که موقع احداث آزادراه ناگزیر قطع کرده بودیم، دوباره بازسازی کنیم. از طرفی می دانستیم راه های روستایی که به وسیله آزادراه قطع شده، می‌تواند در فصل بهار و آغاز کشت برای اتوبان خسارت ایجاد کند چرا که روستائیان وقتی راه رسیدن به زمین هایشان مسدود باشد با ادوات کشاورزی مثل کمباین و تراکتور وارد آزادراه می شوند، هرچند این اتفاق در پاییز هم افتاد و این بار با این که راه های روستایی را احداث کرده بودیم روستائیان برای استفاده از جاده با کیفیت تر وارد آزادراه می شوند و البته همکاران از تردد خودروهای فوق جلوگیری می کنند. به هر شکل ما در کمترین زمان این اتصالات و جاده ها را برای روستائیان محترم بازسازی و بهسازی کردیم.

گشت های سیار راهداری جزو مهم ترین الزامات یک آزادراه باکیفیت است. در این مورد چه اقداماتی انجام داده اید؟

به نکته مهمی اشاره کردید. اقدام دیگری که ما انجام دادیم راه اندازی گشت های راهداری بود. ما 8 اکیپ گشت راهداری راه اندازی کردیم که 3 اکیپ آنها شبانه روزی فعال هستند و 5 اکیپ هم در طول روز فعالیت می‌کنند. این گشت ها که با خودروهای دوکابین و چراغ گردان مدام در طول مسیر آزادراه تردد می‌کنند و اگر مانعی در مسیر ایجاد شده باشد یا خودرویی به دلیل نقص فنی یا هر مشکل دیگر متوقف شده باشد، امدادرسانی لازم را انجام می دهند. علاوه بر این، ما 3 الی 4 گشت حراست راهداری در آزادراه اصفهان شیراز فعال کردیم که با هماهنگی پلیس در حفاظت از تابلوها، ابنیه و زیرساخت آزادراه و جلوگیری از سرقت فعالیت می کنند. البته تامین امنیت آزادراه به عهده نیروی انتظامی است ولی ما هم تلاش کردیم در این زمینه به سهم خود مشارکت داشته باشیم و به امنیت آزادراه کمک کنیم. مجموعه این اقدامات امنیت نسبی را در آزادراه ایجاد کرده و مسئولان استان هم این نکته را به ما ابزار می کنند. صد البته پوشش امنیت بهتر آزادراه مستلزم حضور فیزیکی پررنگ تر پلیس و نصب دوربین های حفاظتی است.

طی مدت افتتاح آزادراه تاکنون سوخت رسانی به خودروها و ارائه خدمات رفاهی به مسافران را تا کجا پیش برده اید؟

در شش ماه اخیر به شدت روی فعال سازی مجتمع های خدمات رفاهی آزادراه کار کردیم. طی  این مدت علاوه بر سه جایگاه سوخت قبلی در دو طرف جاده که به عبارتی شش جایگاه بوده، یک جایگاه سوخت ثابت دیگر( در واقع دو جایگاه) و چهار جایگاه سوخت سیار راه اندازی شد. در چهار مجتمع خدمات رفاهی که اکنون در آزادراه فعال هستند، علاوه بر جایگاه های سوخت، واحدهای ارائه دهنده خدمات سوپرمارکت، فست فود، سفره خانه و سرویس های بهداشتی مناسب نیز فعال هستند و به مسافران محترم خدمات رسانی می کنند.

با این تمهیدات که انجام دادیم خصوصا جایگاه های سوخت سیار در تعطیلات عید نوروز و سایر تعطیلاتی که طی مدت راه اندازی تاکنون داشتیم و آزادراه زیر پیک ترافیک بود، خدمت رسانی ما قابل قبول بود و ضمنا هیچگونه مشکل سوخت رسانی نداشتیم. می دانیم فاز 1 این مجتمع ها راه اندازی شده و هنوز تا کامل شدن خدمات این مجتمع ها فاصله داریم و تلاش می کنیم خدمات این مجموعه ها را تکمیل تر کنیم.

مخصوصا برای راه اندازی رستوران در مجتمع های خدمات رفاهی اهتمام ویژه داریم چرا که با راه اندازی رستوران در این مجتمع ها، اتوبوس ها هم می توانند وارد آزادراه شوند. تردد اتوبوس ها موکول به راه اندازی رستوران در مجتمع های خدمات رفاهی است چرا که آنها باید هنگام توقف بتوانند به مسافران خدمات صبحانه و ناهار و شام ارائه دهند و این خدمات با توقف یک یا چند اتوبوس در این مجتمع ها، بدون رستوران امکان پذیر نیست. سرمایه گذاران را ترغیب کرده ایم که هر چه زودتر رستوران ها را راه اندازی کنند و امیدواریم عید 1404 شاهد راه اندازی رستوران ها و تردد اتوبوس ها در آزادراه باشیم.

استحضار دارید که مجتمع های خدمات رفاهی در تمام آزادراه های کشور و به طبع در آزادراه شیراز اصفهان، با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی می شوند و با تورمی که در سال های اخیر رخ داده هزینه سرمایه گذاری در این مجتمع ها افزایش شدیدی داشته است. این شرایط موجب شده است که روند سرمایه گذاری در این مجتمع ها تا حدی کند شود. با این حال ما تلاش می کنیم با رایزنی و تسهیل امور، مسیر را برای سرمایه گذاران هموار کنیم و انشاالله تا پایان سال 2 مجتمع خدمات رفاهی دیگر ما نیز در این آزادراه به بهره برداری می رسد.

پایان بخش اول

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی

    اره خوبه ولی به شرطی که کامیون تردد نکنه چون جاده دو لاین هست و متاسفانه کامیون های کندرو که فقط باعث تصادف هستند

  • ناشناس

    آزادراه‌ها ی آذربایجان اسفبار ند و کسی رسیدگی نمیکنه چرا فقط به شهرهای مرکزی و استان‌های مرکزی رسیدگی میشه؟؟

  • ناشناس

    زیبایی آزادراه به داشتن مجل عبور مناسب برای حیوانات هست مثل کشورهای پیشرفته ای چون سوئد

  • سعیدی

    از قدیم مهمترین سر بندر ایران شیراز بوده و هست می بایست توجه ویژهای به جلده ها و راههای مواصلاتی استان فارس شود

  • حبیب

    با سلام ..کیلومتر تابلو 305 آزاد راه به سمت شیراز تابلو پارکینگ و ورود به آن نصب شده و قیر پاشی شده ولی متاسفانه هیچ تابلوی محوطه کارگاهی نصب نشده و به دلیل اختلاف سطح 15 سانتیمتری مورخه بیست و هفتم شهریورماه شاهد خروج از جاده و تصادف جرحی سواری سمند بودیم ..که عکس هاجهت بهره برداری و پیگیری موجود می‌باشد.. خواهشمند است جهت جلوگیری از فاجعه بزرگتر سریعا به خاطر جان مردم رسیدگی شود.

  • امراله امینی

    سلام وخداقوت اگه یک آسفالت روی بزرگراه اصفهان شیراز کشیده شود ایمن تر وازخسارت به ماشین ها جلوگیری میکند

  • احمدرضا امامی م

    سلام
    تشکر از زحمات پرسنل راه و ترابری

  • ناشناس

    هنوز یک سال نشده آسفالتش خراب شده

  • امیرکبیر

    قرار بر این بود که این بزرگراه برای وسائل نقلیه سبک تا اتوبوس باشد و وسائل نقلیه سنگین از مسیر جایگزین قبلی تردد کنند تا بدینوسیله هم ترافیک متعادل شود وهم ضریب کیفیت نگهداری آسفالت جاده افزایش یابد.لطفا بفرمائید چرا الان انجام نمیشود؟

  • علوی

    یک‌ماه قبل از این آزادراه تردد کردم که‌ پشیمان شدم‌ به شدت‌ فاقد امکانات رفاهی هست و به‌ علت‌ نبود امنیت و سارقان جاده‌ ای حسب گفته‌ های تریلی داران جاده‌ کم تردد.
    ضمنا در چندین نقطه آزادراه عوارض میگیرن که رقم بالایی می‌شود.

  • ناشناس

    هفته پیش ازآزادراه شیراز اصفهان استفاده کردم ،نه آب هست ونه آبادی،نه بانگ مسلمانی..
    یعنی شمابنزین تمام کنی یاماشینت خراب بشه کارتمامه،حتی همراه اول آنتن نمیده که به جایی زنگ بزنی بیان برسن به دادت..
    ..

  • احمد

    بدترین و گیج کننده ترین مشکل این آزادراه ورودی ان از طرف شیراز است که برای مسافران غیر بومی , علاوه برخرابی های مسیر ونداشتن تابلوهای راهنمای کافی برای هدایت بسوی بزرگراه .رانندگان را گمراه می‌کند, حال شهرداری شیراز یا اداره راه آن شهر بایستی این معضل را حل کنند, مسیرسازی مترو وخرابی بعد از خروج اتوبان هم به طرف شیراز معضلی دیگر است بدون هیچ راهنمایی

  • ناشناس

    آزادراه شیراز به اصفهان

  • علیرضا

    اگه ممکنه عکسهای مراکز خدمات رفاهی آزادراه را پخش کنید

  • رضا

    باسلام خدمت تمامی پرسنل زحمتکش مربوط به این آزاد راه اگر فکری به حال ورودی این آزادراه ازسمت شیراز نشود واقعا شاهد سوانح تأسف بار بیشتری خواهیم بود مخصوصاً وضعیت آسفالت تأسف بار است،، باز از تمامی عزیزان که درحال تلاش هستند کمال تشکر را دارم

  • یکی از زحمت کشان از اد را اصفهان شیراز

    خیلی زجر ها کشیدیم تا تا شد ازاد راه به مدت هفت ستل

  • ناشناس

    والا اینجور ازاد راه خودروی روبرویی چشم ادم رو کور میکنه نمیتونه جاده رو ببینه مثل ازادراه ساوه به سلفچکان

  • ناشناس

    اصلا هم آماده نیست دو روز دیگه یه برف که زد جاده یخ میزنه و میشه سرسره داخل اون همه سرازیری سر بالایی.این مملکت بی برنامه ترین کشور دنیاست

  • رضایی

    با سلام .همه مسیر آزاد راه یطرف و مسیر بیضا تا دوکوهک هم یطرف .
    به اندازه ای ترافیک هست که نگو .
    یک سال از افتتاح میگذره ولی هنوز قطعه ۸ تکمیل نشده و هر روز میخواد تو ترافیک باشی . خواهشمندیم سریعتر تکمیل شود . ممنون

  • محمد

    از تهران تا بیضا خوب بود و چندان خسته نشدم اما وقتی به بیضا رسیدم پشیمان شدم که چرا از جاده قدیم نیامدم

  • راننده کامیون

    آزاد راه اصفهان شیراز برای کامیون های حامل بار امنیت اصلا ندارد .
    چون دزد های سازمان یافته ای درونش تررد میکنن .
    تا امروز نزدیک صد کامیون دزد زده
    و هیچ کاری برای امنیت جاده انجام نشده

  • مسافر

    تو رو خدا به این معبر آزاد راه نگید چون دو بانده هست، ضمنا هیچگونه امکانات رفاهی از قبیل چراغ، پاسگاه، غذاخوری، جایگاه سوخت، پایگاه امدادی، دکل ارتباطی، ایست بازرسی نداره

  • احمد

    سلام
    متاسفانه پایان آزادراه تکمیل نشده که بیشتر مواقع ترافیک سنگینی در ورودی شهر شیراز ایجاد میکنه، و هیچ خروجی به سمت شرق شیراز لحاظ نشده و این امر باعث نارضایتی کسانی شده که به سمت شرق شیراز میخوان برن

  • حسن

    من تاحالانرفتم اون مسیرو ولی خسته نباشید خداخیرتون بده..

  • علی

    این آزاد راه هیچ گونه امکانات رفاهی ندارد مانند پمپ بنزین فعلا به شکل بیان آسفالتی است همین
    حتی وردی از شیراز به آزاد راه هنوز جاده قدیم وباریک وازردهنده است

  • ناشناس

    اینقدر نگویید بزرگراه اصفهان شیراز! قطعه اصفهان تا ایزدخواست به طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر هنوز طراحی هم نشده است ! یعنی بیش از ۲۰ درصد مسیر بزرگراهی بین اصفهان و شیراز حتی معلوم نیست از کجا قرار رد بشه ؟!!!!

  • علی

    خودرو های سنگین وتریلی و دیگر خودرو ها زیاد تردد داند و باعث می شود که آسفالت ها آسیب جدی می بیند و چاله چول زیاد می شود

  • علی

    سلام. اول این بزرگراهه و آزاد راه نیست. دوم فقط یک خدمات رفاهی در آزاد راه فعال است که آن هم در ابتدای بزرگراه هست.

  • ناشناس

    مرگ بر مدیران خودرو دزد بی شرف

  • بینام

    سلام عرض ادب واحترام خدمت شما تقاضادارم لطفا. برق وآب وگاز هم به پروژه های اطراف آزادراه بدهید سپاس ازلطف تون

  • محمود

    ای کاش اول پیش بینی مسیر از ابتدای پل معالی آباد تا انتهای گویم کرده بودن !
    متاسفانه حجم ماشین های سنگین در این مسیر !
    متاسفانه بی توجهی و سهل انگاری شهرداری در عقب نشینی مغازها!