کاهش گلوگاه های ترافیکی با تکمیل آزادراه های کشور
کاهش حجم بار ترافیکی و رفع گلوگاه ها در کشور نیازمند تکمیل شبکه آزادراهی کشور و همکاری بیشتر بخش خصوصی در این حوزه است.
کاهش حجم بار ترافیکی و رفع گلوگاه ها در کشور نیازمند تکمیل شبکه آزادراهی کشور و همکاری بیشتر بخش خصوصی در این حوزه است.
به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ساخت آزادراه و بزرگراه یکی از اصلی ترین نیازهای کشور در جهت کاهش بار ترافیکی است که علاوه بر کاهش بار ترافیکی زمینه ساز تکمیل کریدورهای ترانزیتی و افزایش میزان حجم ترانزیت کالا در کشور می شود.
طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه وشهرسازی عمده بهره برداری از آزادراه های کشور در سال ۱۴۰۲ انجام شد که طولانی ترین آنها مربوط به آزادراه شیراز به اصفهان بود.
در سه سال گذشته ۲ هزار و ۱۵ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در کشور به بهره برداری رسید که به خصوص در استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران راهگشا بود.
براساس این گزارش یکی از مهم ترین عواملی که زمینه ساز تکمیل هرچه بیشتر و بهتر آزادراه های کشور می شود، تامین اعتبار و بازگشت سرمایه از محل عوارض است که پیش از این بخش زیادی از عوارض به صورت دستی بود که همین امر خود زمینه ساز ایجاد صف های طولانی در مسیرهای اخذ عوارض بود، اما در چند سال گذشته با توجه به الکترونیکی شدن اخذ عوارضی ها شاهد کاهش زیاد صف های خودرو بودیم، اما یکی از مشکلاتی که در این بخش ایجاد شد عدم پرداخت عوارضی از سوی کاربران وعدم بازگشت سرمایه به پیمانکاران بود که همین امر خود باعث کند شدن روند تکمیل و ساخت پروژه های آزادراهی شده است.
۲۵ آزاد راه عوارض الکترونیکی دریافت می کنند
خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: هم اکنون از ۲۹ آزادراه کشور اخذ عوارض در ۲۵ آزادراه به صورت الکترونیکی انجام می شود.
وی ادامه داد: اخذ عوارض الکترونیکی وضعیت مطلوبی دارد، اما چالش های موجود ممکن است شرکت های سرمایه گذار در زمینه ساخت آزادراه ها را ناچار به اجرا نکردن عوارض الکترونیکی کند.
خادمی با بیان اینکه در بخش آزادراهی ۲۳۶ کیلومتر عمدتاً در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید که طولانی ترین آن آزادراه شیراز به اصفهان بود، گفت: در بخش بزرگراهی نیز ۲۰۱۵ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به بهره برداری رسید که کل استان ها به خصوص استان های شرقی کشور مانند شمال و جنوب سیستان و بلوچستان از آن بهره مند شدند.
دو پروژه آزادراهی امسال تکمیل می شود
وی با بیان اینکه انجام برخی پروژه ها مثل راه آهن چابهار به زاهدان، اردبیل و آزادراه تهران -شمال و آزادراه منجیل-رودبار در شرایط جغرافیایی سخت انجام شد، گفت: سال گذشته ۱۸.۵ کیلومتر و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۰ کیلومتر تونل در کشور احداث شده است که نسبت به مجموع ۴۰۰ کیلومتر تونل در کل کشور، عملیات قابل توجهی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل در ادامه به اثربخشی پروژه های انجام شده و ایجاد رضایتمندی در مردم از بهره برداری آزادراه ۸.۵ کیلومتری منجیل به رودبار و آزادراه شیراز به اصفهان به طول ۱۳۵ کیلومتر اشاره کرد و گفت: این آزادراه مسیر قبلی شیراز به اصفهان را کوتاه کرد و تاثیر فوق العاده ای داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال گذشته با افتتاح ۲۴۲ کیلومتر مسیر آزادراهی سال شاهد رشد حدود ۳ برابری نسبت به میانگین سالانه بوده است، گفت: بیش از ۷۵۰ کیلومتر راه و بزرگراه در مناطق کم برخوردار، کریدورهای ترانزیتی جنوب، غرب، شرق و ... حاصل تلاشگران این عرصه در سالی است که پشت سر نهادیم.
گفتنی است در حال حاضر با توجه به موقعیت استراتژیک و ترانزیتی ایران بخش عمده ای از پروژه های حمل ونقلی به ویژه آزاد راهی بر پایه تکمیل کریدورهای ترانزیتی و اتصال به مرزهای کشور، ساخته می شوند.
اتصال شمال به جنوب کشور از طریق ریل و آزاد راه، رفع گلوگاه های ترافیکی و توسعه همکاری های بین المللی ، تمرکز بر احیای مسیرهای ترانزیتی کشور با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی از جمله مهم ترین عواملی در تکمیل پروژه های آزادراهی کشور است .بنابراین با توجه به این شرایط باید حتما دولت بازگشت سرمایه از طریق نرخ عوارضی را در دستور کار خود قرار دهد.
آزاد راه شیراز _ اصفهان یکی از طولانی ترین پروژه های آزادراهی کشور به شمار می رود که در سال گذشته ۶قطعه از این پروژه به بهره برداری رسید، اما در طول یک سال گذشته هیچ عوارضی برای این پروژه در نظر گرفته نشده بود تا آنکه روز گذشته با ابلاغ معاون وزیر راه و شهرسازی مبلغ ۱۲۰ هزار تومان عوارضی برای خودورهای سواری در نظر گرفت.
عوارضی طولانی ترین آزاد راه کشور به سرمایه گذار باز می گردد
در همین زمینه جورابچی مدیر کل بهره برداری آزادراه های کشور گفت: سرمایه گذار بخش خصوصی پروژه آزادراه اصفهان-شیراز به دلیل این که هزینه های کلانی برای احداث این پروژه انجام داده و ۲۱۲ کیلومتر طول این آزادراه است، تقاضای خود را به ستاد ماده ۳۷ آیین نامه اجرایی قانون مشارکت ارائه کرد.
مدیرکل بهره برداری آزادراه های کشور با بیان اینکه زمانی که مبلغ کل پروژه و زمان استهلاک آن را در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که این مبلغ کاملا منطقی و قانونی و به صورت کارشناسی در نظر گرفته شده است، گفت: عوارض دریافت شده در این آزادراه به دست بخش خصوصی سرمایه گذار می رسد و نمی توان گفت دولت و وزارت راه و شهرسازی این مبلغ را دریافت می کند.
با توجه به آنکه یک سال از بهره برداری باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران _ شمال می گذرد اما هنوز خبری از دریافت این عوارضی نیست که همین امر خود باعث می شود که سرمایه گذاران انگیزه کمتری برای ورود به این بخش داشته باشند؛ بنابراین شاه کلید کاهش حجم بار ترافیکی در کشور تکمیل آزاد راه های کشور و پیگیری برای بازگشت سرمایه در این بخش است.