بازدید سایت : ۴۲۰۷۰

ضرورت احیای اعتبار ملی راه‌ های روستایی

حذف ردیف ملی احداث راه های روستایی در سال های گذشته، توسعه زیرساخت های حمل و نقل در روستاها به عنوان یکی از ارکان مهم تولید را با چالش مواجه کرده است و این تصمیم امروز نیازمند بازنگری جدی است.

ضرورت احیای اعتبار ملی راه‌ های روستایی
تین نیوز |

حذف ردیف ملی احداث راه های روستایی در سال های گذشته، توسعه زیرساخت های حمل و نقل در روستاها به عنوان یکی از ارکان مهم تولید را با چالش مواجه کرده است و این تصمیم امروز نیازمند بازنگری جدی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، روستاها به عنوان یکی از ارکان مهم تولید نقش اساسی در اقتصاد کشور ایفا می کنند. با این حال بخش مهمی از ظرفیت های موجود در مناطق روستایی به واسطه ضعف زیرساخت ها به ویژه زیرساخت های حمل و نقل به فعلیت نمی رسد.

هرچند خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در مناطق روستایی قابل انکار نیست و به ویژه دهه نخست انقلاب دوران شکوفایی روستاها و خروج روستاییان از عسرت و محرومیت بوده است با این حال ضعف زیرساخت ها در این مناطق همچنان مشهود است و در این بین راه های روستایی به عنوان یکی از شاخص های توسعه هر منطقه ای در سال های اخیر شرایط خوبی نداشته است.

تا چند سال قبل معاونت راه های روستایی وزارت راه و شهرسازی متولی احداث و مرمت و نگهداری راه های روستایی بود با این حال با حذف این معاونت و بعد از آن حذف ردیف ملی راه های روستایی و لزوم تامین اعتبارات مورد نیاز راه های روستایی از منابع استانی، این بخش با چالش های اساسی مواجه شده است که برون رفت از این وضعیت مستلزم چاره اندیشی اساسی دولت و مجلس است.

در همین زمینه معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل در گفت و گو با ایرنا گفت: هزینه احداث (اعم از زیرسازی و آسفالت) هر کیلومتر راه روستایی در مناطق کوهستانی حدود ۷۰ میلیارد ریال و در مناطق تپه ماهور و دشت بین ۴۰ تا ۴۵ میلیارد ریال است ، این در حالی است که با اعتبارات استانی تنها امکان اجرای ۲۵ کیلومتر زیرسازی و آسفالت راه روستایی در استان اردبیل وجود داشت.

منصور نجفقلی زاده اضافه کرد: استان اردبیل پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی دارد که از این میزان ۲ هزار و۹۰۰ کیلومتر آسفالت ، یک هزار و ۲۵۰ کیلومتر شنی و ۸۷۰ کیلومتر خاکی است.

وی اضافه کرد: از زمان شروع فصل کاری ( خردادماه) تاکنون با هزینه کرد چهار هزار میلیارد ریال حدود ۹۰ کیلومتر راه روستایی در این استان آسفالت و ۱۴۵ کیلومتر بهسازی شده است و در صورت مساعد بودن شرایط جوی تا آبان ماه امکان اجرای ۳۰ کیلومتر زیرسازی و آسفالت راه روستایی در استان وجود دارد.

این کارشناس عمران روستایی با بیان اینکه با اعتبارات استانی یک سوم این عملکرد هم قابل اجرا نبود، یادآورشد: اغلب منابع مورد نیاز زیرسازی و آسفالت راه های روستایی استان توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تامین شده که در این زمینه برخی از نمایندگان موفق بوده اند و برخی دیگر قادر به تامین منابع نبودند.

معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل افزود: با حذف ردیف ملی اعتبارات راه های روستایی در سال ۱۳۹۷ این بخش با چالش های بسیار جدی مواجه شد ، طوری که با توجه به محدودیت منابع استانی در برخی از شهرستان های استان اتفاق خاصی نیفتاده است.

نجفقلی زاده عامل اصلی کندی پروژه های روستایی را نبود اعتبارات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بدهی به پیمانکاران راه های روستایی استان داریم و انتظار داریم در این زمینه اقدام عاجلی صورت بگیرد.

وی در عین حال گفت: فرمانداری یک شهرستان برای مثال ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار سالانه را باید بین دست کم ۳۰ دستگاه اجرایی توزیع کند و بدیهی است که با این اعداد و ارقام اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل با بیان اینکه این موضوع یک معضل و مساله کشوری است، یادآورشد: طی سال های اخیر بارها در دیدارهای مختلف با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید شده است که پیگیر بازگرداندن ردیف ملی راه های روستایی باشند که تا امروز این امر محقق نشده است.

وی با تاکید بر اینکه تا ردیف ملی راه های روستایی احیا نشود، این معضل ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: بیش از ۴۵۰ کیلومتر راه روستایی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان اردبیل وجود دارد که باید آسفالت شود و هزینه اجرای آن حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال است که در توان اعتبارات استانی نیست.

نجفقلی زاده با بیان اینکه تنها در شهرهای نمین و نیر استان روستاهای بالای ۲۰ خانوار به طور کامل آسفالت شده است،اضافه کرد: در شهرستان های خلخال، مشگین شهر، بیله سوار و پارس آباد روستاهای بالای ۵۰ خانوار هم داریم که هنوز راه های آنها آسفالت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: طی این مدت بیشتر اعتبارت مورد نیاز برای زیرسازی و آسفالت راه های روستایی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی جذب شده است که در سطح استان شهرستان های نیر، نمین سرعین و اردبیل با یک هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال بیشترین اعتبارات را داشته و بعد از آن شهرستان خلخال با ۱۰۰ میلیارد ریال در رتبه بعدی در سطح استان قرار داشته است.

معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل اضافه کرد: اینکه نمایندگان برای تامین منابع مورد نیاز تلاش می کنند شایسته قدردانی است اما باید دولت و مجلس باید برای احیای ردیف ملی آن در بودجه تلاش کنند وگرنه روز به روز وضعیت راه های روستایی بدتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: میزان اعتباری که در یکی از شهرستان های استان در اختیار ما قرار گرفته ۲ هزار میلیارد ریال بوده است این در حالی است که هزینه زیرسازی و آسفالت هر کیلومتر راه روستایی در دشت و تپه ماهور بین چهار و تا چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار لازم دارد.

 یکی از چالش های پیش روی متولیان راه های روستایی افزایش هزینه های نگهداری راه های روستایی به جهت پراکندگی آن است این در حالی است که استان اردبیل دارای زمستان های طولانی و یخبندان است که استهلاک جاده را افزایش می دهد.

از سوی دیگر استفاده معادن و ماشین آلات سنگین از راه های روستایی و عدم رعایت سقف مجاز بار منجر به خرابی زودرس راه های روستایی می شود.

در این بین هزینه نگهداری راه های روستایی سالانه بین ۲ تا ۶ درصد هزینه ساخت آن است ، در حالی که تامین اعتبار مورد نیاز برای ساخت راه های روستایی با چالش مواجه است و. بدیهی است نگهداری راه های روستایی هم وضعیت مطلوبی نخواهد داشت.

راه های روستایی از زیرساخت های مهم مورد نیاز برای تداوم تولید در مناطق روستایی است. فارغ از اینکه در سال های گذشته چرا و با کدام استدلال بودجه راه های روستایی از ردیف ملی حذف و به منابع استانی تفویض شده است، در حال حاضر این تصمیم شرایط استان های محروم مانند اردبیل که دارای اقتصاد ضعیفی هستند را بسیار بغرنج تر کرده است.

با توجه به نقش محوری مفهوم عدالت در گفتمان و ادبیات رئیس جمهور و نقش روستاها در تولید و به ویژه امنیت غذایی به نظر می رسد در آستانه تقدیم لایحه بودجه متولیان امر برای احیای ردیف ملی راه های روستایی اقدام عاجل کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.