◄ زیاندهی رانندگان و مالکان اتوبوس در پی اجرای نادرست قانون
حذف کلیه خدمات درمانی در صورت عدم صدور کارت صحت سلامت و تمدید کارت هوشمند و کم کردن سهمیه سوخت که باعث بیکاری اکثر ناوگان جفت راننده به دلیل کم آوردن مصرف سوخت شده است.
رئیس هیئتمدیره کانون سراسری انجمنهای صنفی رانندگان مسافری کشور میگوید: عدم اجرای صحیح قانون و عدم نظارت بر اجرای آن و همچنین صدور بخشنامههای غیرمنطقی طی سالهای اخیر باعث ضرر و زیان رانندگان و مالکان اتوبوس در بخش مسافری بینشهری شده است.
به گزارش تیننیوز، غلامرضا خادمیزاده با بیان این مطلب در یک گروه تلگرامی حملونقلی در این مورد نوشت: یکی از این قوانین که نادرست تصویب شد عدم موافقت با طرح سختی کار رانندگان بود.
وی عدم شناور شدن حقوق رانندگان و پرداخت حق بیمه بر اساس حقوق شناور که منجر به افزایش حقوق بازنشستگی تا حدود 7 میلیون تومان میشد را یکی دیگر از این مشکلات دانست و اظهار کرد: حذف کلیه خدمات درمانی در صورت عدم صدور کارت صحت سلامت و تمدید کارت هوشمند و کم کردن سهمیه سوخت که باعث بیکاری اکثر ناوگان جفت راننده به دلیل کم آوردن مصرف سوخت شده است.
خادمیزاده افزود: پایین آوردن کرایه توسط دلالان، رقابت نابرابر با برخی شرکتهای متعلق به نهادهای خاص و افزایش نرخ صدور معاینه فنی و کم کردن مدت آن نیز از دیگر موضوعاتی است که موجب بروز مشکلاتی برای رانندگان و مالکان اتوبوس شده است.
به گزارش تیننیوز، این فعال صنفی دریافت حق وردوی به پایانهها بدون ارائه خدمات بیشتر، افزایش نرخ کارت سلامت و عدم استفاده از دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای آزمایشها، ویزیت و... را نیز از دیگر موضوعات مشکلساز برای فعالان این بخش دانست.
خادمیزاده افزود: افزایش قبوض جریمههای راهنمایی و رانندگی، افزایش نرخ قطعات لوازم یدکی و لاستیک بدون افزایش کرایه، افزایش دلالان، جارچیان در ترمینالهای مسافربری، تحمیل دستگاه سپهتن بدون تایید مراکز علمی و با قیمت غیر رقابتی و عدم خدمات پشتیبانی نیز از دیگر مشکلات به وجود آمده برای فعالان این صنف است.
وی خاطرنشان کرد: نوسانات بازار ارز کشور نیز برخی رانندگان را در زمینه تعویض خودرو با مشکلات عدیده مواجه ساخته و افزایش برداشت شرکتها تحت عنوان کمیسیون و... که در برخی از مواقع به 50 درصد کرایه میشود نیز مشکلات بسیاری برای رانندگان و مالکان فراهم ساخته است.
به گزارش تیننیوز، این فعال صنفی از افزایش نرخ عوارضی آزادراهها، توزیع ناعادلانه سرویسهای دربستی ارگانهای دولتی، افزایش کمیسیون بار مجاز و دادن بار به کامیونتها، بیاحترامی از سوی متصدیان شرکتها و ماموران پلیسراه به رانندگان، نداشتن امنیت جانی و مالی در طول جاده و سفرها و تعطیلی دفاتر فنی به عنوان دیگر مشکلات این حوزه یاد کرد.
خادمیزاده تاکید کرد: نبود امکانات رفاهی در پایانهها در سرما و گرما، نبود خوابگاه، صدور بخشنامه عدم صدور صورت وضعیت دربستی و....، عدم نظارت بر پلیس راههای کشور و عدم نوسازی ناوگان بر اساس قیمت های عادلانه (یارانه هدفمند کردن یارانهها) از دیگر مشکلاتی است که فعالان این بخش با آن مواجهاند.