◄ مزایای ساخت محور ریلی چابهار-سرخس چیست؟
نرخ بازده داخلی (IRR) برای پروژه ریلی چابهار-سرخس بیش از ۲۰ درصد ارزی خواهد بود.
یک کارشناس حملونقل ریلی گفت: نرخ بازده داخلی (IRR) برای پروژه ریلی چابهار-سرخس بیش از ۲۰ درصد ارزی خواهد بود.
به گزارش تیننیوز، سید میثم لاجوری این مطلب را در دفاع از دیدگاهی که ساخت محور ریلی چابهار- سرخس را ضروری میداند بیان کرد و افزود: هزینه لازم برای ساخت محور ترانزیتی چابهار ـ سرخس، حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
وی اظهار کرد: تعرفه حق دسترسی حمل بار ترانزیتی برای این محور، حدود ۵۰ فرانک (معادل تعرفه کنونی حمل بار از بندرعباس به سرخس) به ازای هر تن برآورد شده است.
این کارشناس خاطرنشان کرد: با توجه به این موارد، اگر زمان ساخت پروژه را چهار سال، مدت بهرهبرداری توسط سرمایه گذار را ۲۰ سال، بار مبنای ترانزیت برای سال اول بهره برداری را ۴ میلیون تن و با رشد سالانه ۵ درصد، در نظر بگیریم، نرخ بازده داخلی (IRR) برای این پروژه بیش از ۲۰ درصد ارزی خواهد بود.
او تاکید کرد: توضیح بیشتر آنکه مدیرعامل شرکت راهآهن در سفر اردیبهشت ماه خود به آسیای میانه گفته است که بیش از ۷ میلیون تن بار در کشورهای محصور در خشکی CIS و وجود دارد که برای دسترسی به آبهای آزاد، نیاز به زیرساخت حملونقلی مناسب دارند. به این رقم، ظرفیت مبادلات هند و افغانستان را نیز میتوان اضافه کرد که اهدای یک میلیون تن گندم هند به افغانستان، تنها یک فقره از تبادلات این 2 کشور است. بنابراین فرض 4 میلیون تن بار ترانزیتی برای سال اول بهره برداری دور از انتظار نیست!
لاجوردی ادامه داد: متاسفانه بهدلیل ضعف در مدیریت بهرهبرداری از شبکه ریلی، نظیر اولویت دادن به قطارهای مسافری و حمل بارهای داخلی فولادی در مرکز کشور و موضوع سیگنالینگ، متاسفانه مسیر بندرعباس به سرخس با بار ترانزیت کمتر از ۲ میلیون تن به حد نهایی خود رسیده است.
به گزارش تیننیوز، این کارشناس گفت: هرچند تنها راهحل افزایش این ظرفیت ساخت خط جدیدی نظیر چابهار سرخس نیست و با هزینه کم میتوان این ظرفیت را افزایش داد اما اینکه بگوییم بهدلیل اینکه این خط موجود است و الان فقط ۲ میلیون تن ترانزیت دارد پس بار وجود ندارد، درست نیست.
لاجوری افزود: حتما درصورت وجود زیرساخت مناسب حمل ظرفیت حمل بار آسیای میانه به آبهای آزاد جهت مبادله و تجارت کالا به جنوب شرق آسیا، هند، کشورهای حوزه خلیج فارس و قاره آفریقا، بیش از بار کنونی است و درصورتی که خط چابهار سرخس احداث شود و به شیوه درست با اولویت حمل بار ترانزیتی مورد بهرهبرداری قرار گیرد جدای تبادلات هند و افغانستان، تقاضای بار ترانزیتی بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد.
بعضی از دوستان کارشناس گویا نمره خوبی در درس جغرافیا نگرفتن ! بندرعباس در تنگه هرمز قرار داره و با بنادر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ما حدود 500 کیلومتر فاصله داره خودتونو بزارید جای کشورهای آسیای میانه و افغانستان که می خوان با هند ، جنوب شرق آسیا و دنیا تجارت کنند باید بارشونو بفرستن به حدودا مرکز ایران بافق (که خود همین بافق 500 کیلومتر با مرزهای شرقی فاصله داره!) که بره بندرعباس که باز کشتی ها مسافتی طولانی را طی کنند که به حدود چابهار برسند !!!! یعنی حداقل 600 کیلومتر مسافت دورتر نسبت به خط شرق ، مشخصه که براشون اقتصادی نیست بندرعباس مثلا گزینه خوبیه برای قزاقستان که به کشورهای حاشیه خلیج فارس گندم صادر کند یعنی کارکرد خط چابهار زاهدان سرخس با خط سرخس بافق بندرعباس اساسا فرق داره و 2 خط هیچ ربطی بهم ندارند ما باید برای بنادر چابهار ، بندرعباس ، بوشهر و خوزستان خطوط ریلی پرسرعت داشته باشیم تا هر کدام بتوانند به اهداف مشخص شده خود برسند برای قطری ها بهترین گزینه بندر بوشهر خواهد بود و برای جنوب عراق و کویت بنادر خوزستان و هر 4 منطقه مسیرهای ترانزیتی جهانی به صرفه هم خواهند داشت . ضمن اینکه اگر بندر چابهار به ظرفیت اصلیش برسد ریل و آزادراه شرق را داشته باشیم و آب هم از جنوب به حدود بیرجند برسد شرق کشور 180 درجه عوض خواهد شد امنیت بشدت افزایش پیدا خواهد کرد اشتغال زایی گسترده خواهیم داشت خیلی از معضلات از بین خواهد رفت منطقه برای ورود بخش خصوصی و جذب سرمایه های خارجی جذاب خواهد شد و ... که همگی سطح معیشت بومیان را ارتقا خواهد داد و این یعنی افزایش جمعیت حتی تا جمعیت 200 میلیون نفری و درست شدن تراکم شرق و مرکز کشور که خود این افزایش جمعیت قدرت کشور را در سیاست ، اقتصاد و نظامی بارها و بارها افزایش خواهد داد .
سلام خدمت دوست عزیز جناب آقای ناشناس.
به عرض میرسانم که هیچ جا با تبدیل شدن چابهار به یک قطب اقتصادی و بندری مخالفت نشده است. بر عکس بر احداث ریل چابهار - زاهدان تاکید وجود دارد. بدیهی است که پهلو گرفتن کشتی ها در چابهار برای کشتی های بهتر است تا در بندر عباس .بحث بر سر اولویت نداشتن خط زاهدان به سرخس است. به این دلیل روشن و بدیهی که هم اکنون بین زاهدان و سرخس خط ریلی وجود دارد و بخش بزرگی از ظرفیت آن بلا استفاده .این خط ریلی موازی از زاهدان شروع میشود و از کرمان ، بافق، جندق ، طبس ، تربت حیدریه و کاشمر عبور میکند و به سرخس میرسد. امروز تقریبا هیچ باری بین زاهدان و کرمان نداریم.به هیچ روی قابل توجیه نیست که در حالیکه خطوط ریلی بسیاری در کشور نیمه کاره مانده اند ، بودجه ی محدود را به احداث خطی اختصاص دهیم که بین مبدا و مقصد آن هم اکنون ریل وجود دارد.