◄ مشکلات مرز بازرگان؛ تهدید حملونقل بینالمللی و صادرات غیرنفتی
از آنجاییکه در حمل و نقل مواد غذایی و فاسد شدنی زمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار و از طرف دیگر محصولات کشاورزی صادراتی ایران ارگانیک و پرطرفدار است این وقفهها، خسارات زیادی به تولیدکنندگان، صادرکنندگان و حمل و نقل یخچالی میزند.
رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیونهای یخچالدار استان تهران مرز بازرگان را بزرگترین دروازه ورود و خروج محمولات و ناوگان ایرانی به کشورهای اروپایی و جهان دانست که علیرغم وجود مشکلات، ارادهای برای برطرف کردن این مشکلات وجود ندارد.
به گزارش تیننیوز، عبدالله خانعلی این مطلب را در شبکههای اجتماعی بیان کرد و گفت: طبق آمار رسمی روزانه حداقل حدود 550 کامیون از مرز بازرگان خارج یا وارد شده و این جدای از ناوگانی است که وارد محوطه مرزی تخلیه و بارگیری یا ترانشیپمنت میشوند.
وی با تاکید بر اینکه انجام امور اداری، گمرکی، مسجد، انبارهای عمومی، سالن ایکس ری، جایگاه کنترل مقدار سوخت همراه ناوگان خروجی و بانک، نیازمند فضا و ساختمان اداری خاص خود است، اظهار کرد: آیا مرزی که در میان کوه محصور شده است گنجایش پارک این تعداد ناوگان را دارد؟
این فعال صنفی در ادامه با بیان اینکه در کنار اینها، مشکلات مضاعفی نیز وجود دارد که منشاء آن عقیدتی و سیاسی است، بیان کرد: در مرز بازرگان اختلاف افق 1.5 ساعت است که ساعات کار مفید هر 2 طرف را هدر میدهد، بدین معنا که ساعت ترکیه 1.5 از ایران عقبتر است به فرض ایران ساعت 8 صبح شروع به کار میکند،ترکیه با ساعت ایران 30 /9 ، ایران ساعت 12 برای نهار و فرایض دینی دست از کار میکشد، ترکیه ساعت 30 /1 دقیقه و ...حال اگر اختلاف ساعات تعویض شیفت و تعطیلی شب هم بهاین فرصت سوزیها اضافه گردد، مشخص میشود چه به روز راننده و حمل و نقل بینالمللی آمده و میآید.
خانعلی ادامه داد: این در حالی است که ایران و ترکیه هر دو کشوری مسلمان بوده و حد فاصل بین گمرکات آنها به 10 متر هم نمیرسد و اختلاف افق چندان معنایی ندارد و اگر هر دو کشور هر کدام 45 دقیقه ساعت کار خود را عقب و جلو بکشند، مشکل اتلاف وقت بر طرف خواهد شد.
او مدعی شد: همچنین دولت و مسئولان حمل و نقل ترکیه به دلیل اینکه بازار ایران را بزرگترین بازار برای خود میدانند و به زعم اینجانب بیش از نیمی از ناوگان خود را بهخاطر حمل محمولات وارداتی و صادراتی ایران خریداری کردهاند، گویا احساس مالکیت نسبت به حمل و نقل محمولات ایران دارند، بنابراین به روشهای گوناگون حتی دامپینگ، در صدد ایجاد مانع و تضعیف حمل و نقل ایران و بالا بردن هزینههای تمام شده حمل برای ناوگان ایرانی هستند.
وی افزود: اگر کشور ترکیه در مقابل کوتاهیها، کم کاریها و اتلاف وقت در گمرک بازرگان واکنش چندانی از خود نشان نمیدهد بهاین دلیل است که گوربلاک و بازرگان دروازه ترکیه به کشورهای آسیایی است و از اهمیت چندانی در حمل و نقل ترکیه برخوردار نیست اما برای مثال در مرز کاپی کوله مرز مشترک ترکیه و بلغارستان که دروازه ورود ترکیه به اتحادیه اروپا محسوب میشود، علیرغم اینکه کشور بلغارستان یک کشور مسیحی و غیر مسلمان است، ولی به دلیل اهمیت آن برای ترکیه از نظم و سرعت عمل بسیار بالایی برخوردار است و ماموران مرزی هر 2 کشور به صورت شبانهروزی و بدون وقفه مشغول فعالیت هستند.
به گزارش تیننیوز، این فعال صنفی با بیان اینکه به نظر میرسد مسئولان ایرانی بنا به مصلحتهایی در مقابل منفعتطلبی ترکیه رفتار متقابلی از خود نشان نمیدهند، خاطرنشان کرد: نکته بسیار حائز اهمیت و تاسف بار این است که در مرز بازرگان بر خلاف تمام دنیا و حتی برخلاف بعضی از مرزهای داخلی ایران که ناوگان یخچالدار حامل مواد غذایی و فاسد شدنی و میوه و ترهبار، بهدلیل فساد پذیری، تخریب و عمر کوتاه محمولات، دارای مسیر جداگانهای هستند و باید بدون توقف در صف و از مسیر ویژهای در کوتاهترین زمان از گمرک خارج و به حرکت خود ادامه دهند، همانند سایر ناوگانی که حامل محمولات نرمال و جامدات هستند، در یک صف بدون هیچ امتیازی، از کشور خارج شوند.
خانعلی تاکید کرد: متاسفانه نامهنگاریهای این انجمن به ارگانها و سازمانهای مرتبط هم تا کنون نتوانسته مسئولان دولتی و گمرک بازرگان را در اهمیت حل این مشکلات توجیه کند، در حالیکه که احداث یک پارکینگ بزرگ و مجهز به سیستم نوبتدهی قانونمند در نزدیکی مرز، از یک طرف، مشکلات امنیتی، سرقت، بهداشت، خوراک و انجام فرایض دینی راننده و مشکلات عبور ناوگان یخچالدار و حامل مواد خطرناک را به آسانی حل خواهد کرد و از طرف دیگر، فرصت و منبع درآمدی برای سرمایهگذاران و اشتغالزایی برای بومیان خواهد بود.
او مدعی شد: در گمرک ورودی ترکیه (گوربلاک) اتفاقات بدتری هم میفتد، به نظر میرسد چون ترکیه ناوگان ایرانی خصوصاً ناوگان یخچالدار را رقیب خود میداند، برای خارج کردن حمل و نقل یخچالی ایرانی از گردونه رقابت، تخریب بار، تخریب وجهه راننده و ناوگان یخچالدار ایرانی، اقدام به معطل کردن ناوگان یخچالدار ایرانی به اشکال گوناگون از قبیل نگهداشتن در صف طولانی ایکس ری، سپس ارجاع به هانگار، تخلیه بار، وارد آوردن شوک به محمولات، پس از ساعتها و حتی روزها و گرفتن مبالغی هنگفت میکنند.
این فعال صنفی گفت: از آنجایی که در حمل و نقل مواد غذایی و فاسد شدنی زمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار و از طرف دیگر محصولات کشاورزی صادراتی ایران ارگانیک و پرطرفدار است این وقفهها، خسارات زیادی به تولیدکنندگان، صادرکنندگان و حمل و نقل یخچالی میزند.
به گزارش تیننیوز، وی افزود: از آن جا که مرز بازرگان برای ایران از اهمیت ویژهای برخوردار و دروازه ورود ایران به اروپا و جهان است، اگر حتی دولت ایران با رایزنی با مسئولان ترک آنها را راضی کند که با قبول ساخت و ساز محدثات هر 2 طرف به هزینههای خود، مرز را به نقطه دیگری با فضای کافی انتقال دهد، به نفع مصالح و منافع و حمل و نقل کشور ایران خواهد بود، زیرا در کوتاه مدت با فواید حاصله از عدم توقف ناوگان ایرانی در مرز که سرمایههای ملی ایران هستند، هزینههای انجام گرفته جبران خواهد شد.
خانعلی پیشنهاد داد: همچنین میتوان برای کاهش آزار و اذیت ماموران گمرکی گوربلاک ترکیه به فکر ایجاد مسیری جایگزین و مطمئن به موازات ترکیه بود.