◄ محاسبه نرخ کرایهها به صورت توافقی؛ در یکسالگی تن-کیلومتر
هرچند مسئولان چنین نمایش میدادند که تن-کیلومتر اجرا شده و کرایه توافقی به تاریکی پیوسته است اما به مرور زمان ثابت شد که کرایه توافقی همچنان بهقوت خود باقیست.
یک فعال بخش حمل و نقل جادهای کالا یکسال پس از الزامی شدن محاسبه کرایه حمل کالای جادهای برحسب تن-کیلومتر، از محاسبه کرایهها به صورت توافقی خبر داد.
به گزارش تین نیوز، خداداد بکرانی با بیان این مطلب در شبکههای اجتماعی گفت: کرایه توافقی نرفته علیه رانندگان و کامیونداران برگشت و چندین ماه پس از اجرای تن-کیلومتر، ماشین تبلیغات و پیاده نظام شرکتهای حمل و نقل (دلالان) در گروههای مجازی با اعلام کرایههای کاذب و غیر واقعی، کرایه توافقی را علیه رانندگان و کامیونداران بهاه انداختهاند.
وی با تاکید بر اینکه کرایه توافقی موضوع جدیدی نیست، افزود: کرایه توافقی 20 سال است که بر حمل و نقل سایه افکنده و برقرار است، حتی با اجرایی شدن تن-کیلومتر نیز کرایه توافقی برداشته نشد، هرچند مسئولان چنین نمایش میدادند که تن-کیلومتر اجرا شده و کرایه توافقی به تاریکی پیوسته است اما به مرور زمان ثابت شد که کرایه توافقی همچنان بهقوت خود باقیست.
این راننده کامیون با بیان اینکه نمیتوان انکار کرد که روزهای دشوارتری پیش روی حمل و نقل جادهای است، در مورد دلایل این پیشبینی خود اظهار کرد: اول اینکه شرکتهای حمل و نقل به دنبال از بین بردن تن-کیلومتر و اجرایی شدن مجدد کرایه توافقی هستند، دوم اینکه مسئولان دولتی در بحث تن- کیلومتر منفعل عمل کرده و بر شرکت محوری تاکید داشته و نظارت درستی هم بر اجرای آن ندارند و سومین دلیل، وجود عدهای فرصتطلب در صنف رانندگان است که با استفاده از خلاء موجود، ایفای نقش کرده و راننده و کامیوندار را اغفال می کنند.
به گزارش تین نیوز، بکرانی در عین حال این روند را روند بادوامی ندانست و در توضیح این استدلال خود گفت: در حال حاضر رانندگان و کامیونداران مدیریت در سفرها و حسابگری را سرلوحه کار خود قراردادهاند، ضمن اینکه با ساماندهی و ترمیم سالنهای بار و هوشمند سازی حمل ونقل دست دلالان و قاچاقچان و خیانتکاران از صنف کوتاهتر خواهد شد و به تدریج نیز مسئولان دولتی به این موضوع اذعان خواهند کرد حمل و نقل جادهای کشور بیشتر بر پایه خود مالکی و راننده محوری میچرخد نه شرکت محوری!
این راننده همچنین نقش رانندگان و کامیونداران در موضوع ساماندهی و ترمیم سالنهای اعلان بار بنادر کشور را بسیار مهم وحیاتی ذکر کرد و افزود: اگر رانندگان ضعیف، ترسان و لرزان وارد این گود شوند کار دشوارتر خواهد شد.
به گفته وی راه علاج حفظ نیز، وحدت و اعتماد کامل و سپردن سالنهای اعلان بار به انجمن های صنفی رانندگان و کامیونداران است و اجرای صحیح تن- کیلومتر است که این موضوع نیز با پرداخت نرخ کرایه واقعی و عدالت در توزیع بار ممکن خواهد بود.
به گزارش تین نیوز، وی بیان کرد: این تصور که چون شرکتهای حمل و نقل کار تصدیگری و عملیات بارگیری و حواله و بارنامه در حمل ونقل کالا را بر عهده دارند، پس تصمیم گیرنده جهت تعیین نرخ کرایه حمل بار هستند اشتباه است اتفاقاً سهم رانندگان و کامیونداران بنا به استهلاک و هزینهها وخرجهای متفرقه و مالیات و...به نسبت با شرکتهای حمل و نقل اختلاف فاحشی دارد!
بکرانی ادامه داد: نگاهی به وضعیت مالی و درآمد کامیونداران و شرکتهای حمل و نقل نشان میدهد در آن سو شرکتهای حمل و نقل و باربریها در آرامش هستند و از وضع موجود رضایت کمل دارند.