◄ ورود کامیونهای کارکرده اروپایی به ناوگان جادهای کشور؟ + فیلم
شرکتهای حملونقلی میتوانند ۱۰۰ دستگاه و کارخانههای داخلی میتوانند تا ۱۰۰۰ دستگاه کامیون با این شرایط البته از کشورهای اروپایی، ژاپن یا کره وارد کنند که استانداردهای روز دنیا را داشته باشد.
در حالیکه مدیر نوسازی، توسعه و برنامهریزی ناوگان عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای چندی پیش عنوان کرد«کارخانههای داخلی، شرکتهای حمل و نقل و رانندگان کامیونهای فرسوده میتوانند از سازمان راهداری مجوز واردات کامیونهای زیر سه سال را دریافت کنند» و تاکید کرد «هنوز مجوزی صادر نشده است» اکنون فیلمی در شبکههای اجتماعی از سوی رانندگان کامیون منتشر شده که به گفته آنان حکایت از ورود کامیونهای خارجی به کشور دارد.
به گزارش تین نیوز، صدرالله بمانا مدیر نوسازی، توسعه و برنامهریزی ناوگان عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای هشتم دی ماه امسال به ایسنا گفت: 2 طرح برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی داریم که یکی از آنها تحت عنوان طرح ریاستجمهوری برای نوسازی ناوگان تجاری اتوبوس، مینیبوس، کامیون و کامیونت است و در این طرح ۱۷۴ هزار و ۵۵۰ دستگاه ناوگان برونشهری و درونشهری در نظر گرفته شده و قرار است از محل صرفهجویی سوخت دولت ۵۰ درصد قیمت خودرو را در قالب یارانه به رانندگان تخفیف دهد.
بمانا ادامه داد: این تخفیف بهگونهای است که ۵۰ درصد قیمت آن از سوی دولت به کارخانههای خودرو پرداخت میشود و از سوی دیگر نیز ۳۰ درصد کل مبلغ خودرو به رانندگان دارای خودرو فرسوده تسهیلات ۱۸ درصد با مدت بازپرداخت پنج ساله داده میشود.
وی با بیان اینکه ۲۰ درصد از قیمت ناوگان حملونقل عمومی آورده دارندگان خودروهای فرسوده است، گفت: تاکنون ۲۴ تا ۲۵ هزار ثبت سفارش انجام شده که درگیر انتقال ارز است و یک میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای تسهیلات آن در نظر گرفته شده است.
مدیر نوسازی، توسعه و برنامهریزی ناوگان عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای درباره طرح دوم برای نوسازی کامیونهای فرسوده اظهار کرد: طرح دوم صرفاً برای کامیونها است و کارخانههای داخلی، شرکتهای حملونقل و رانندگان کامیونهای فرسوده میتوانند در قالب آن از سازمان راهداری مجوز واردات کامیونهای زیر سه سال کارکرد را دریافت کنند. در این میان شرکتهای حملونقلی میتوانند ۱۰۰ دستگاه و کارخانههای داخلی میتوانند تا ۱۰۰۰ دستگاه کامیون با این شرایط البته از کشورهای اروپایی، ژاپن یا کره وارد کنند که استانداردهای روز دنیا را داشته باشد.
بمانا با بیان اینکه برای نوسازی ۳۴۰ هزار دستگاه ناوگان حملونقل عمومی فرسوده حدود ۴۰ میلیارد دلار اعتبار نیاز است، گفت: از طرح نوسازی کامیونهای فرسوده استقبال مناسبی صورت گرفته چراکه متقاضیان میتوانند حدود ۵۰ درصد کمتر از قیمت بازار این کامیونها را که نو نیستند، وارد کنند. البته هنوز مجوزی صادر نکردیم اما به محض نهایی شدن مراحل اجرایی آن، در رسانهها به صورت عمومی اعلام خواهد شد.
به گزارش تین نیوز، اکنون و با گذشت حدود 2 هفته از انتشار این خبر، رانندگان کامیون فیلمی را در شبکههای اجتماعی منتشر کرده و از ورود کامیونهای خارجی دست دوم به کشور خبر دادهاند.
به گفته آنان فیلم پیوست کامیونهای وارداتی در حال حرکت به سمت تهران در اتوبان قزوین را نشان میدهد.