بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ اختلاف نظر شدید تشکل های کارگری رانندگان با تشکل های کارفرمایی در مورد بیمه تکمیلی

چند درصد و چه تعداد از ناوگان حمل و نقل جاده ای بخش مسافر (۱۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۳۰ هزار دستگاه سواری کرایه و ۲۴ هزار دستگاه مینی بوس ) متعلق به شرکت ها و مدیران شرکت های مسافربری است؟

اختلاف نظر شدید تشکل های کارگری رانندگان با تشکل های کارفرمایی در مورد بیمه تکمیلی
تین نیوز |

دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان سواری کرایه درباره اعتراض هایی که در مورد نحوه قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان بخش مسافری در شبکه های اجتماعی صورت گرفته، گفت: انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی طی دهه هفتاد بنا به پیشنهاد اتحادیه شرکت های تعاونی ۱۷ گانه کشور و به صورت اختیاری بوده و تعداد بسیار محدودی از شرکتها این قرارداد را امضاء کردند

به گزارش تین نیوز، حمید حسین زاده به خبرنگار ما گفت: پس از تصویب و اجرایی شدن قانون بیمه سرنشین و کسر ۵ درصد از بهای بلیت و پرداخت آن به عنوان بیمه تکمیلی به شرکت بیمه ای طرف قرارداد توسط شرکت های مسافربری (براساس قانون تجمیع عوارض و مصوبه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور) انجام می شده که بابت این امر (جمع آوری حق بیمه و پرداخت به شرکت طرف قرارداد ) شرکت ها کارمزد و حتی وام دریافت کرده اند و سال ها به احترام بزرگان صنف امضای قرارداد کشوری بیمه تکمیلی توسط اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری ۱۷ گانه کشور انجام می شده است.

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: پس از تشکیل کانون کارفرمایی شرکت های حمل و نقل مسافر کشور، نه به خاطر فراگیری این تشکل نوپا و تازه تاسیس بلکه باز هم به احترام بزرگان و پیشکسوتان صنف مسافر، این تشکل عهده دار امضای قرارداد شد.

او عنوان کرد: حتی با اصلاح  قانون بیمه شخص ثالت و پوشش کامل این بیمه و لغو کسر ۵ درصد از بهای بلیت و پرداخت حق بیمه توسط (مالک و راننده خودمالک) به عنوان ( بیمه گزار اصلی ) بازهم به احترام بزرگان صنف قرارداد کشوری توسط کانون کارفرمایی شرکت ها انجام می پذیرفت.

دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان سواری کرایه بیان کرد: متاسفانه مشکلات  از آنجا آغاز شد که  کارگزار شرکت بیمه طرف قرارداد با نوعی اطمینان از اینکه  همواره  طرف قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان خواهد بود و آن را در انحصار خود تلقی می کرد در انجام تعهدات خود و پرداخت خسارت به رانندگان متوسل به شرط و شروط هایی شد و به بهانه های مختلف یا از میزان خسارتی که باید پرداخت می کرد کم می کرد و یا اصلا مبلغی پرداخت نمی کرد.

بیشتر بخوانید:

وی گفت: این موضوع رفته رفته موجب نارضایتی عمومی رانندگان از این وضعیت و شرکت بیمه دانا شد و علاوه بر نارصایتی ذکر شده،  برخی مدیران شرکت ها (به دلیل اختلافات داخلی با کانون کارفرمایی شرکت ها) و عدم توجه به حقوق (مالک و راننده) دیگر مانند همیشه به قرارداد کشوری توجه نکرده و نسبت به عقد قرارداد با  شرکت های بیمه  متفاوت اقدام کردند که این امر به علت عدم آگاهی کامل آن دسته از مدیران از قوانین  چند قراردادی برای (مالکان و رانندگان)  بر میزان مشکلات افزود.

به گزارش تین نیوز، حسین زاده افزود: این مسائل و مشکلات موجب شد موضوع مورد اعتراض اکثریت تشکل های صنفی کارگری و کارفرمایی قرار گرفته و در جلسه پایش به ریاست وزیر راه (جلساتی که بنابه دستور دفتر مقام معظم رهبری مصوبات آن برابر با مصوبات هیئت وزیران است) این موضوع مطرح و به دستور محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی مصوب شد که قرارداد بیمه تکمیلی بخش مسافر فقط با یک شرکت بیمه ای در سراسر کشور و بدون حضور کارگزار منعقد شود.

وی اظهار کرد: در راستای این مصوبه و دستور وزیر وقت، جلسه ای با حضور مسئولان همه تشکل های صنفی کشوری در تاریخ ۱۳۹۸/۷/۱۵ در دفتر مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار شد و پس از بحث و تبادل نظر، صورتجلسه ای در چند بند تنظیم و امضاء قرارداد بیمه تکمیلی به کانون کارفرمایی شرکت های حمل و نقل مسافر کشور واگذار گردید.

این فعال صنفی تاکید کرد: متاسفانه قرارداد سال اول ناقص، غیرکارشناسی و پر اشکال  تنظیم و امضا شد و قرار شد الحاقیه اصلاح قرارداد در اردیبهشت ۹۹ انجام شود که با بی تفاوتی و عدم پیگیری کانون مذکور  و سوء استفاده و بدعهدی بیمه دانا این الحاقیه انجام و عملی نشد.

دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان سواری کرایه عنوان کرد: تاسف انگیزتر اینکه بندهای ۳ و ۴ و ۵ این تفاهم نامه با بدعهدی کانون شرکت ها در انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی در سال ۹۹ لحاظ نشد و این کار نادرست و ناشایست در سال ۱۴۰۰ هم  از سوی کانون شرکت ها با بهانه های مختلف ادامه یافت و با تمدیدهای ۲ ماهه و سه ماهه، کار  به روزهای پایانی سال 1400 افتاد و این امر موجب ناراحتی و نارضایتی تشکل های صنفی کشوری امضاء کننده تفاهم نامه شده  و مورد اعتراض  آنان قرار گرفت.

او تاکید کرد: متاسفانه برخی از مدعیان مسئولیت در تشکل های صنفی ناآگاهانه و بدون اطلاع و با درک نادرست از قوانین در مطالب خود مدعی هستند که مالکان بخشی از مبلغ حق بیمه تکمیلی را از طریق بیمه بدنه می پردازند، به مدعیان این تفکر باید گفت که همه این مشکلات  از  خود محوری و نگاه نادرست برخی از افراد به ظاهر مسئول و صاحب منفعت در عقد قرارداد های بیمه تکمیلی ناشی می شود چرا که، تمام حق بیمه تکمیلی (درمان ، عمر و حادثه و حتی بیمه مسئولیت) کارکنان و هیئت مدیره شرکت ها تحت عنوان طرح جامع بیمه توسط (مالک و راننده خودمالک) پرداخت می شود. 

حسین زاده گفت: خوب است که ببینیم چند درصد  و چه تعداد از ناوگان حمل و نقل جاده ای بخش مسافر  (۱۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۳۰ هزار دستگاه سواری کرایه و ۲۴ هزار دستگاه مینی بوس ) متعلق به شرکت ها و مدیران شرکت های مسافربری است و بهتر است خود  مدعیان این تفکر  عنوان کنند چند دستگاه اتوبوس و مینی بوس و سواری کرایه ملکی دارند؟

به گزارش تین نیوز، دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان سواری کرایه ادامه داد: با توجه به مسائل و دستورالعمل و راهنمایی های دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مبنی بر اینکه از همه شرکت های بیمه گر استعلام های لازم اخذ و بهترین پیشنهاد و شرایط ارایه شده از سوی آنها  با حضور کلیه تشکل های صنفی مسافر بررسی و با نظر اکثریت شرکت بیمه طرف قرارداد انتخاب و با آن قرارداد منعقد گردد اقدامات لازم در این خصوص به عمل آمد و ازمیان پیشنهادات ارائه شده شرکت های بیمه ای شرایط و تعهدات بیمه تجارت نو نسبت به بقیه به مراتب بهتر بود.

 حسین زاده افزود: به طوریکه همان تعهدات سال قبل بیمه دانا را بدون افزایش نرخ بیمه و با ۲۰ الی ۵۰ درصد افزایش تعهدات متقبل شده و مذاکراتی نیز در خصوص اعطای تسهیلات برای نوسازی و بهسازی ناوگان است لذا اکثریت تشکل ها با پذیرش شرایط آن تفاهم نامه ای با این  شرکت  منعقد کردند اما کانون شرکت ها علیرغم تایید این شرایط بهتر این شرکت بیمه  در کلام،  به تنهایی و بی خبر  اقدام به تمدید یک ساله قرارداد قبلی با بیمه سابق یعنی دانا نمود و  از آنجا که این عمل برخلاف نظر وزارت راه،  تفاهم نامه منعقده میان تشکل ها و همچنین دستورالعمل ارائه شده از سوی دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و تامین  منافع رانندگان بود قرارداد مذکور از سوی مراجع فوق پذیرفته نشده و فاقد وجاهت قانونی اعلام شد.

حسین زاده تاکید کرد: با این حال  امیدواریم طی روزهای آینده با پایان یافتن تعطیلات  براساس منافع رانندگان و دستورالعمل وزیر راه و شهر سازی سابق  و دفتر  مسافر  سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که در این خصوص  به جد مدافع منافع رانندگان و خواهان شفافیت کامل در انعقاد قرارداد می باشد و با در نظر گرفتن  تفاهم نامه منعقد شده بین تشکل های صنفی،  همه بخش های حمل ونقل مسافری با یک شرکت واحد  بیمه گر که تعهدات بیشتر و بهتری را پذیرفته است  قرارداد نهایی را منعقد نمایند و حرف و حدیث های پیش آمده پایان پذیرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسن (کیومرث) معصومی پاسخ

    باسپاس و دورود از روز نامه تین نیوز

  • ابوالفضل مقدم زاده پاسخ

    سلام من سال 98درجاده کاشان باسگ تصادف کردم بیمه دانا با بهانه های مختلف از دادن خسارت سرباز زد لطفاً با شرکت بیمه دیگری قرارداد بنویسید

  • ناشناس پاسخ

    با سلام و تشکر از زحمات این رسانه وزین حمل ونقلی
    متاسفانه یک سری افراد بی خاصیت که بطور ارثی و دائمی در صندلی انجمن ها و کانون ها جلوس کرده اند با ساخت وپاخت هایی که در قرارداد ها انجام و مبالغ کلانی را دریافت کرده و رانندگان و خانواده هایشان را امتیازات بیمه تکمیلی محروم میکنند
    از ماست که بر ماست

  • مهدی صالحی پاسخ

    با سلام
    لعنت به مافیا و کسانی که بخاطر منافع خود بخش عظیمی از جامعه را نابود میکنند

  • عادل بهشتی پاسخ

    باسلام وعرض خداقوت، شرایطی که درمورد شکایات رانندگان نسبت به بیمه دانا چه تکمیلی چه بدنه، بیان شد، کاملا صحیح وواقعیه، من دو موردش رو تجربه کردم، درمورد بیمه بدنه یا همان بیمه صورت حساب، با کلی کم کردن از مبلغ، برای واریز خسارت کلی زمان تلف کردن درصورتیکه درحد خسارتی که من دیدم، بیمه های دیگه نهایتا تا یک هفته پرداخت میکردن، که زمان بیمه دانا قریب به یک ماه ونیم طول کشید و بیمه تکمیلی درمانی هم به همین طریق، علاوه براینکه هزینه های ازمایشگاه رو هم حذف میکنن، البته اون شخص یا اشخاصی که قرارداد به نفع ببمه بستند علت اصلی این مشکلات هستن، امیدواریم با بیمه جدید منفعتی هم برای رانندگان درنظر گرفته شود که باپیگیری جناب حسین زاده حتما همینطور خواهد بود، سپاس از پیگیریهای جناب حسین زاده، دبیر کانون،