◄ مشکلات ریز و درشت فرودگاه امام خمینی
هوانوردی کشور از هوانوردی منطقه بسیار عقب افتاده است.
به دنبال انتشار تصویری از رمپ انتهای فرودگاه مهرآباد با این توضیح که تحریم های آمریکا، صنعت حمل و نقل هوایی را متلاشی کرده، یک کارشناس گفت: مشکلات فرودگاه امام دو دسته است یک دسته موارد کلان است که مستقیما متاثر از بودجه هستند، مانند ساخت فاز دوم.اما دسته دیگر یا اصلا به بودجه نیاز ندارند، و نیازمند تغییر رویکرد مدیریتی هستند و یا با بودجه خیلی کمی قابل مرتفع شدن هستند.
به گزارش تین نیوز، در توضیح تصویر منتشر از رمپ انتهای فرودگاه مهرأباد که در کافه اقتصاد منتشر شده، همچنین آمده بود: تلخی تصویر فقط اینکه موتورهای چهار فروند ۷۴۷ برای تامین قطعه یا برای فروش برداشته شده است. میانگین پروازهای فرودگاه بین المللی امام خمینی در روز 22 عدد هست که این رقم برای فرودگاه ترکیه و دبی بالای عدد 1200 عدد هست!!
پس از انتشار این تصویر در شبکه های اجتماعی، یک کارشناس در این مورد گفت: مسائل و مشکلات فرودگاه امام شامل دو دسته هستند: یک دسته موارد کلان است که مستقیما متاثر از بودجه هستند، مانند ساخت فاز دوم.اما دسته دیگر یا اصلا به بودجه نیاز ندارند، و نیازمند تغییر رویکرد مدیریتی هستند و یا با بودجه خیلی کمی قابل مرتفع شدن هستند.
وی تاکید کرد: هوانوردی کشور از هوانوردی منطقه بسیار عقب افتاده است. اما این آمار ایراد دارد. فرودگاه امام حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ نشست و برخاست در شبانه روز دارد. البته نسبت به استانبول، دبی و دوحه بسیار اندک است.
او همچنین مشکلاتی را که نیازمند تغییر رویکرد مدیریتی هستند به شرح زیر برشمرد:
۱. طی چند سال اخیر، همواره یک ردیف خودرو در curb side خروجی پارک هستند و باعث شده یک سوم ظرفیت معبر از دست برود. پلیس هم همیشه هست اما کاری نمی کند. پارک خودرو در جلوی ترمینال بسیار عجیب است. حتی مشکل امنیتی هم دارد. در هیچک دام از دیگر فرودگاه های کشور چنین پدیده ای را نداریم.
۲. پس از خروج از گیت پلیس در سالن خر وجی، نیاز است پرسنل خدماتی، توشه های خارج شده از اکس ری رو سر و سامان بدهند و چند میز برای استقرار موقت توشه گذاشته شود. وضعیت فعلی بسیار بی نظم است.
۳. جلوی کانترها، برای پذیرش مسافران قطر و ترکیش و امارات، صف زیگزاگی وجود دارد و پرسنل، نظم صف را حفظ می کنند. اما هنگام پذیرش مثلا ماهان، صف زیگزاکی نیست و جلوی هر کانتر صف مجزا هست و بی نظم.
برای صف جلوی کنترل گذرنامه اخیرا جداکننده زیگزاگی تعبیه شده که اقدام خیلی خوبی است باعث ایجاد نظم است. سال ها بود آنجا هم بی نظم بود.
۴. سالن انتظار خروجی دو تکه است. بخش قبل از گیت سپاه کوچک، فشرده و پرتراکم، و بعد از گیت سپاه بزرگتر است و همیشه خلوت است. یک بخش در طبقه پایین هم به آن اضافه شده اما بلااستفاده مانده. اگر گیت سپاه، بلافاصله بعد از کنترل گذرنامه باشد، سالن انتظار شامل کل کانکورس به طول حدود ۶۰۰ متر می شود و تراکم مسافر خیلی کمتر می شود و از فضای طول کانکورس استفاده بهتری می شود. تسهیلات رفاهی اعم از رستوران و ... بیشتری میشه آنجا گذاشت.
۵. هنگام ورود، جلوی کنترل گذرنامه صف زیگزاگی نیست و اگر دو پرواز همزمان وارد شوند، بی نظم می شود.
۶. پله های دو سر کانکورس برای مسافران ورودی با اتوبوس هم که نیازمند بهسازی است.
۷. مسافربرهای شخصی، مسافران ورودی را پس از خروج از گمرک دوره می کنند که بسیار آزاردهنده است.
با احترام برای کارشناس محترم ، فرودگاه امام خمینی (ره) اصولا مشکل طراحی دارد ، بعنوان مثال محوطه curb side ورودی و خروجی استاندارد نیست و به همین دلیل ورودی و خروجی مسافر با مشکل مواجه شده و وجود خودروهای پارک شده بدلیل طولانی بودن موجه نیست ، ولی اگر توقف کمتر از ۳۰ دقیقه باشد مثل فرودگاههای مشابه مانعی ندارد. جانمائی فضاهای داخل پایانه هم ایرادات فراوانی علی الخصوص صفوف گیتها و فاصله ها دارد که علیرغم گوشزد در مراحل طراحی هرگز توسط مجری طرح و مهندسین مشاور طراحی (آتک ) رعایت نگردید و چون کارشناسان وقت مجری طرح در بخش معماری (آقایان مهندس مشک گو،حقوقی نیا و موحد) هیچ تجربه ای در طراحی پایانه فرودگاه نداشتند هرگز نتوانستند مشاور را هدایت کنند. طرح جامع فرودگاه در زمان طراحی سطوح پروازی و پایانه ها وجود نداشت ! و وقتی به مجریان طرح وقت (آقایان مهندسین میرخانی،مصلحی و قنبری) توسط تنها متخصص فرودگاهسازی ایران که بعدها در ساخت پایانه های ۲ و ۵ فرودگاه هیثروی لندن مدیر ارشد پروژه گردید ! تذکر داده شد ، آقایان فرد مذکور را مجبور به استعفاء نمودند و کار خود را انجام دادند که فاجعه موجود ساخته شد. این فرودگاه نیاز به بازنگری کامل یا Refurbishment Total دارد که مستلزم هزینه نمودن و خرج پول فراوان است ، در حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تا بتواند در حدود ۱۵ میلیون مسافر را بصورت عادی پردازش کند ، ولی چون نقش ترانزیت و اصلی خود را به نفع فرودگاههای دوبی، استانبول،دوحه و حتی ابوظبی از دست داده است ، هزینه کردن در آن کاری بیهوده است. بهترین کار در حال حاضر تغییر گروه مدیریت فرودگاه و سپردن آن به بخش خصوصی خارجی توانمند متخصص برای اداره و بهینه نمودن آن است.این فرودگاه روزبروز فرسوده تر و ناکارآمدتر با گروه مدیریت فعلی و شرایط تحریمی کشور می گردد. پیشنهاد می شود همان تنها متخصص فرودگاهسازی ایران که مجبور به استعفایش کردند، مدیر کل فرودگاه امام خمینی (ره) شود تا با مهارت و تجربه و تخصص ۳۵ ساله خود در عرصه بین المللی ، فرودگاه را نجات دهد!!!!!