◄ کاهش تنش ها میان با کو و ایروان با راه اندازی کریدور در قفقاز / آنکارا و آرزوی راه اندازی کمربند بایرام
راه اندازی کریدور در قفقاز می تواند با در هم تنیدگی اقتصادی، از تنش ها میان با کو و ایروان بکاهد اما درخواست با کو برای کنترل کریدور زنگزور است .
راه اندازی کریدور در قفقاز می تواند با در هم تنیدگی اقتصادی، از تنش ها میان با کو و ایروان بکاهد اما درخواست با کو برای کنترل کریدور زنگزور است .
به گزارش تین نیوز، این مطلب بخشی از فایلی است که در چند روز گذشته و پس از آشکار شدن موضع روسیه در مورد راه اندازی کریدور زنگزور از سوی یک یک استاد دانشگاه در این مورد منتشر شد.
در این فایل آرش رئیسی نژاد همچنین تاکید کرده است: تاریخ ثابت کرده است که نخست راه می آید و سپس تسخیر سرزمینی. راه اندازی کریدور زنگزور را گام نخست باکو در جاه طلبی ارضی بدانید.
وی در ادامه عنوان کرده است: بازیگر اصلی در کریدور زنگزور ترکیه است، گو این که آنکارا از طریق تفلیس، خطوط سه گانه راه آهن، نفت و گاز تا با کو ایجاد کرده اما اکنون خواهان تسهیل دسترسی به آسیای میانه از طریق این کریدور است.
رئیسی نژاد تاکید کرده است: جای شگفتی نیست گه زنگزور یکی از سه عنصر بنیادین استراتژی جدید قرن ترکیه است.
این استاد دانشگاه افزوده است: ترکیه در سودای دور زدن قلمرو ایران با سیاست های کریدوری خود است. کمربند بایرام آرزوی آنکارا است و از ترکیب کریدور میانی و کریدور ترنس کاسپین ( کریدور ترنس خزر ) و پیوند آن به کریدور زنگزور پدید می آید و پیش درآمد شورای ترک خواهد بود.
به گفته او اهمیت زنگزور را باید در اتصال مستقیم ترکیه به قفقاز و آسیای مرکزی دانست.
فایل کامل دیدگاه های آرش رئیسی نژاد را از اینجا دریافت کنید.
باسلام نخجوان مال ایرانست وکرویدور زنگزور محکومست چون راه ایران بهایروان وتفلیس قطع میسود وارمنستان دوباره محاصره میشود .تونل زمینی یا پل هوایییاراه جنوبی ارس راقبول نمیکنند پس بهوش باشید کاسه ای زیر نیم کاسه هست.