بازدید سایت : ۱۰۸۳۲۲

◄ کریدور زنگزور از واقعیت تا هیاهوی رسانه ای/ ارمنستان با ایران مرز مشترک قانونی غیرقابل خدشه دارد

ارمنستان با ایران مرز مشترک قانونی دارد که غیرقابل خدشه و مرز رسمی شناخته شده سازمان ملل است.

کریدور زنگزور از واقعیت تا هیاهوی رسانه ای/ ارمنستان با ایران مرز مشترک قانونی غیرقابل خدشه دارد
تین نیوز |

اگرچه به تازگی برخی اظهارات مقامات روسیه موجب ایجاد شبهه هایی در مورد کریدور زنگزور شده اما یک کارشناس معتقد است ارمنستان با ایران حدود 35 km مرز مشترک قانونی دارد که غیرقابل خدشه است.

به گزارش تین نیوز، پرویز باورصاد در جمع متخصصان تین نیوز با بیان این مطلب افزود: مرز 35 کیلومتری مشترک ایران و ارمنستان حائل بین جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار غیر متصل به سرزمین اصلی،  مرز رسمی شناخته شده سازمان ملل است.

وی تاکید کرد: سوابق اولیه قانونمند این مرز مربوط به معاهدات جنگ و صلح های قرون 19 و 20 سه کشور ایران و روسیه تزاری و کمونیستی و همچنین دولت عتمانی و ترکیه امروز به خصوص در سال‌ های 1920 و 21 میلادی است و عمدتا به مرزهای جدید سرزمینی  و اجتماعی و قومیتی و.... بعد از فروپاشی شوروی سابق در 1989 مربوط می شود که از اساس حقوق و قوانین بین المللی سازمان ملل است.

باورصاد که متخصص حوزه ترانزیت نیز است، در مورد احتمال بروز مشکل برای ترانزیت ایران در صورت ایجاد کریدور زنگزور خاطرنشان کرد: بحث ترانزیت بار و مسافر در دالان‌های تجاری حمل و نقلی بین المللی یک یا چند شیوه ای حمل و نقلی بین کشورها نیز بر اساس قوانین بین المللی کاملا مدون تک  یا چند شیوه ای، مقوله ای مدون و دارای سوابق بیش از 100 ساله در جهان مدرن (نظیر تراسیکا و شمال جنوب و... راه آهن سیبریه و یا راه آهن یا دالان سراسری اروپا تا کره شمالی از عرض های جغرافیایی بالای خزری و یا جنوبی یعنی ایران و... یا دالان سین چیان به گوادر و چابهار و.... با معاهدات منطقه ای و جهانی و دو یا چند جانبه و همچنین دالان‌های تاریخی نظیر راه های ابریشم، شاهی و رومان و.... می باشد و دقیقا مبتنی بر کشورهای واسطه اول و دوم و سوم بین همه کشورها، استوار است.

او تاکید کرد:  متاسفانه بعضی کشورهای ابر قدرت صرفنظر از سیاست‌ های آشکار تجارت آزاد خود و جهان و صرفا به دلایل رقابت با یکدیگر، این دالان ها را سیاسی و...  و بعضا مسدود و یا غیر اقتصادی می کنند که برای نمونه می توان به تاکید آمریکا بر نفوذ در مرزهای قفقاز و آسیای میانه روسیه و چین و مقاومت و عکس العمل این کشورها از طریق کنترل های مقطعی و سیاسی بر دالان‌ها اشاره کرد که این امر عرصه را برکشورهای کوچکتر تنگ کرده و موجب  انواع بی ثباتی می شود.

باورصاد گفت: بنابراین هر کدام از کشورهای واسطه ای در یک دالان سرتاسری دارای حق و حقوق حاکمیتی و قانونی خاص خود است، نظیر ارمنستان که اگر قرار باشد از زنگزور محروم شود، قاطعانه می‌تواند دالان تجاری جدید ترکیه نخجوان جمهوری آذربایجان را به علت نقش اساسی حلقه 35 km  سرزمینی اش در کریدور زنگزور، مسدود و یا محدود  نماید و یا ایران به جای کریدور زنگزور می‌تواند کریدور نوردوز تفلیس باطومی آبخازیا و آستیا گرجستان را فعال تر نماید!! وی افزود: به هرحال به نظر نمی‌رسد روسیه مسائل و منافع و مضرات کوتاه و درازمدت   حمایت از کریدور زنگزور را بر علیه ایران و ارمنستان نداند که در تحلیل‌های سوات swot با ابعاد اقتصادی، تجاری، فنی وسیاسی و اجتماعی و..... برای هر کشور بازیگر عامل تعیین کننده در تعیین سیاست‌ها و استراتژی‌های ملی آنها می باشد و نه هیاهوی رسانه های یک جانبه شرق و غربی تابعه بازیگران اصلی جهانی! که دست ایران هم کوتاه از تاتیر و حفظ منافع خود نیست!

وی تاکید کرد: به هر جهت به نظر می رسد  با مطالعات دقیق در لین زمینه بیشتر جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان بازنده باشند تا ایران!!

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.