توسعه ظرفیت ترمینال مسافری فرودگاه آبادان/ احداث ترمینال جدید در دستور کار
مدیر فرودگاه آبادان با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه این فرودگاه گفت: افزایش ظرفیت ترمینال موجود و احداث ترمینال جدید از جمله این اقدامات است.
مدیر فرودگاه آبادان با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه این فرودگاه گفت: افزایش ظرفیت ترمینال موجود و احداث ترمینال جدید از جمله این اقدامات است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا دهقانیزاده، مدیر فرودگاه آبادان در ارتباط با مسیرهای پروازی فرودگاه آبادان گفت: فرودگاه آبادان رتبه نهم کشور را داراست و از جمله مسیرهای هوایی داخلی این فرودگاه میتوان به مسیرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و بندرعباس اشاره کرد که در ایام نوروز در مسیر کیش هم پرواز داریم. در مسیر خارجی نیز دو پرواز شارجه و کویت را داشتیم که به دلیل تحولات نرخ ارز، از ۴۰ روز پیش پروازهای مسیر شارجه به تعلیق درآمده و از سه ماه پیش نیز پروازهای مسیر کویت به دلیل کاهش تعداد مسافر، از سوی شرکت هواپیمایی آسمان لغو شده است. اکنون به دنبال راهاندازی مسیرهای جدید با همکاری شرکتهای هواپیمایی داخلی به مقاصدی از جمله تبریز، کرمانشاه، شمال کشور و نیز پرواز خارجی به استانبول و آذربایجان هستیم. همچنین درخواستهایی برای راهاندازی مسیر هوایی عمان- آبادان داریم.
وی ادامه داد: قرار بود مرداد امسال پرواز آبادان به مقصد مازندران یا گیلان برقرار شود که انجام نشد و امیدواریم تا پایان سال به نتیجه برسد. همچنین راه هوایی جدیدی را به مقصد عتبات عالیات، پیشنهاد کردیم که طرح آن توسط اداره کل کنترل ترافیک هوایی آماده شده و مجوزهای لازم نیز، گرفته شده است که در صورت اجرای آن حدود ۱۰۰ مایل از مسیر پروازی کاسته خواهد شد و امکان برقراری پرواز در این مسیر افزایش خواهد یافت.
دهقانیزاده افزود: آمار تهیه شده برای فرودگاه آبادان نشان میدهد که سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ به رشد ۲۵ درصدی پرواز و افزایش ۱۶ درصدی تعداد مسافران دست یافتیم، سال ۹۶ تفاوت چندانی نداشتیم اما در پنج ماهه اول سال ۹۷ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۵.۳ درصد رشد پرواز، ۸.۷ درصد رشد مسافر و ۱۸.۵درصد رشد بار داشتهایم که در این مدت ۲۹۵۰ پرواز با ۳۰۵ هزار مسافر انجام شده است.
این مدیر فرودگاهیبا اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش رضایت مسافران گفت: با توجه به تأکیدهای مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره و نیز قائم مقام شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، در راستای ارتقای خدمات فرودگاهی، نسبت به بهسازی ترمینال و نوسازی تجهیزات آن و ایجاد میز خدمت برای استفاده از نظرها و انتقادهای مسافران، اقدام کردیم. همچنین شماره پیامک ۱۰۰۰۷۰۶۹ را نیز معرفی کردهایم که نظرها و پیشنهادهای مسافران را به طور مستقیم به بنده منتقل میکند. در مجموع به منظور افزایش کیفیت خدمات فرودگاهی (ASQ) و رفاه مسافران، فرودگاه آبادان اقدام به احداث بخش تجاری، فست فود و کافه، بهسازی سرویسهای بهداشتی و نمازخانهها، توسعه کانتر پذیرش مسافر و تسمه نقالهها، ایجاد اتاق مادر و کودک، ایجاد اتاق سیگار و غیره کردهایم. همچنین به منظور رعایت حال تاکسیها و خودروهایی که قصد توقف و استفاده از پارکینگ فرودگاه را ندارند از دریافت عوارض پارکینگ از آنها خودداری میکنیم.
وی به مساله اخذ گواهینامه فرودگاهی برای فرودگاه آبادان نیز اشاره کرد و افزود: پیگیر دریافت گواهینامه فرودگاهی هستیم. البته در این باره با یک مشکل مواجه هستیم که امیدواریم به زودی با کمک فرمانداری و مدیران منطقه آزاد اروند برطرف شود. برای دریافت گواهینامه و به منظور رعایت موارد امنیتی، باید فرودگاه یک درب ورود و خروج داشته باشد ولی از سال ۸۶ درب دانشکده علوم پزشکی به فرودگاه باز شده است که برای ما مشکلات بسیاری از نظر امنیتی و ارائه خدمت به مسافران، به وجود آورده است. اکنون تعامل خوبی با ارگانهای داخلی فرودگاه مانند پلیس، سپاه، نمایندگی نهاد ریاست جمهوری، مرکز سوختگیری، گذرنامه و شرکتهای هواپیمایی داریم و در حوزه ارتباطهای بیرون فرودگاهی نیز تعامل خوبی با سازمان منطقه آزاد اروند، فرمانداری و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در تأمین اعتبارها و دریافت پیشنهادهای سازنده داریم.
افزایش فضای ترمینال فرودگاه آبادان
مدیر فرودگاه آبادان درباره طرحهای توسعه این فرودگاه گفت: فرودگاه آبادان در سال ۱۳۲۰ به بهرهبرداری رسیده است و با توجه به همسایگی صنعت نفت، شرکتهای بزرگ هواپیمایی دنیا در آن نشست و برخاست داشتند. در دوران جنگ تحمیلی عملیات پروازی این فرودگاه متوقف شد و اما در سالهای متمادی پس از دفاع مقدس، بودجههایی برای نوسازی این فرودگاه اختصاص یافت. در سالهای اخیر نیز توانستهایم با همکاری میان شرکت فرودگاهها و سازمان منطقه آزاد اروند، پروژههای نوسازی متعددی را اجرا کنیم و فرودگاه را توسعه دهیم. اکنون با توجه به تعاملات خوبی که میان ما و منطقه آزاد اروند وجود دارد، طرحهای بهسازی و توسعه فرودگاه آبادان با مشارکت این دو مجموعه در حال اجرا است. در طرح بهسازی و نوسازی، فضای ترمینال فرودگاه از ۶۰۰۰ مترمربع به ۹۲۵۰ مترمربع افزایش یافته است و به نسبت آن امکانات رفاهی مسافران را نیز افزایش دادیم. در بحث طرح توسعه فرودگاه آبادان نیز فاز اول ساخت ترمینال جدید با ۷۳۵۰ مترمربع فضای ترمینالی به اتمام رسیده است و فاز دوم آن نیز حدود ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده میتوان به تعویض سیستم روشنایی اپرون، تعویض ۲۷ کیلومتر کابل قدرت روشنایی باند، ایجاد مسیر دسترسی آسان و سریع خودروهای آتشنشانی به عوامل پروازی، درزگیری عوامل پروازی، بهسازی ساختمانهای سپاه و پلیس، بهسازی سیستم سرمایش و گرمایش و نیز نصب و راهاندازی سامانه ILS اشاره کرد که حداقل دید افقی برای فرود هواپیما را به ۱۲۰۰ متر کاهش داده است که با نصب چراغهای پرسیژن به طول ۹۰۰ متر، حداقل دید به ۸۰۰ متر کاهش خواهد یافت. دو خودروی آتشنشانی با استاندارد روز دنیا را خریداری کردهایم و اخیراً سایتیابی نصب رادار برای پشتیبانی رادار فرودگاه اهواز جهت پوشش فضای جنوب غرب کشور و تقرب پرواز در فرودگاه آبادان، توسط اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی انجام شده است. در حوزه توسعهای، با اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار، فاز نخست ساخت ترمینال جدید به پایان رسیده و فاز دوم ۳۳ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر توسعه و نوسازی ساختمان CIP فرودگاه به مساحت ۷۳۰ متر مربع انجام شده است. یکی دیگر از اقدامات ما پیگیری تدوین طرح جامع فرودگاه است که در آستانه عقد قرارداد است.
دهقانی زاده درباره طرح جامع فرودگاه آبادان نیز گفت: طرح جامع فرودگاهها از الزام های مورد تأکید است. از زمانی که مسئولیت فرودگاه آبادان را بر عهده گرفتم با توافقهایی که بین شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد شده است زمینه تدوین طرح جامع با در نظر گرفتن شاخص های مختلف فراهم و اعتبار مورد نیاز نیز تصویب شده است و در آینده نزدیک شاهد عقد قرارداد خواهیم بود. هر مدیری نیز که بعد از من مسئولیت فرودگاه را بر عهده بگیرد باید بر اساس طرح جامع به اجرای پروژهها بپردازد تا به اهداف سند چشمانداز برسیم.
وی با اشاره به احداث ترمینال دوم فرودگاه افزود: ترمینال جدید برای پوشش دادن ۹۰۰ هزار مسافر در سال طراحی شده و کاربری داخلی دارد که به امید خدا در ابتدای نیمه دوم سال آینده به اتمام خواهد رسید و از ترمینال موجود نیز برای پروازهای خارجی استفاده خواهد شد. همچنین توسعه فضای سبز فرودگاه را با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند پیگیری میکنیم.
این مدیر فرودگاهی سپس به مساله مطالبات این فرودگاه از شرکتهای هواپیمایی پرداخت و گفت: فرودگاه آبادان از نظر وصول مطالبات خود از شرکتهای هواپیمایی در وضعیت خوبی قرار دارد، البته یکی دوتا از شرکتها کم لطف هستند و باید همکاری بیشتری داشته باشند زیرا فرودگاهی که قادر به وصول مطالبات نباشد، با کاهش بودجه مواجه شده و طبیعتاً در ارائه خدمات آن، تأثیر منفی به وجود خواهد آمد.
وی ادامه داد: طی سه سال گذشته برای صدور سند مالکیت اراضی فرودگاه آبادان تلاشهای زیادی شده است و اکنون نقشه کاداستر آن در سامانه اداره ثبت قرار گرفته است که با رفع چند اختلاف کوچک در نقشه آن، به مرحله صدور سند خواهد رسید.