بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

آرامش بصری رانندگان؛ عاملی در جلوگیری از تصادفات جاده‌ای

آرامش بصری رانندگان؛ عاملی در جلوگیری از تصادفات جاده‌ای

تین‌نیوز | براساس تحقیقات و آمارهای موجود در ایران، 90 درصد جابه‌جایی کالا و مسافر‌ از طریق سامانه جاده‌‌‌ای انجام می‌شود و در همین راستا حفظ فیزیکی  راه و حریم جاده ها ازاهمیت ویژه ای برخورداراست.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان زنجان،ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم جاده ها از مهمترین عوامل تأثیر‌گذار در بروز تصادفات رانندگی محسوب می‌شود. هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در حریم راه‌ها به معنای استقبال از حوادث ناگوار ترافیکی و امکان بروز تصادف‌های با ضریب شکنندگی و صدمه بالا است چراکه آرامش بصری رانندگان  را ازبین برده و به قول ساده تر موجب حواس پرتی آنان می شود.بخشی از این آسیب های بصری به تابلوهای غیرمجاز مربوط می شود.

ایرج دست نشان؛ مدیرکل حمل ونقل و پایانه های استان زنجان با اشاره به این نكته كه، تابلوها و ساخت و ساز غیرمجاز در حریم راه‌ها یعنی استقبال از پیامدهای ناگوار ترافیكی و نا امنی شدید در سطح محورها می گوید: براساس قانون ایمنی راه‌ها نصب هرگونه تابلوی تبلیغاتی و اختصاصی در حریم راه‌های کشور صرفاً با مجوز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و در استان‌ها با مجوز اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌ها انجام می‌گیرد.

مدیرکل حمل ونقل وپایانه های استان زنجان ادامه می دهد: گاهی مشاهده می‌شود که برخی اشخاص حقیقی و حقوقی به‌دلیل ناآگاهی از قوانین و مقررات، به‌صورت خودسرانه اقدام به نصب تابلوهای تبلیغاتی و اختصاصی در حاشیه راه‌ها می‌کنند که این اقدام آنها، سبب دیده‌ نشدن تابلوهاعلائم راهها  توسط رانندگان شده و در نتیجه با بروز اختلال در تردد ایمن وسایل نقلیه، منجر به سوانح رانندگی می‌شود.

درصورتیکه متقاضیان نصب تابلوهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی حاشیه راه‌ها می‌توانند با مراجعه به این اداره‌کل و آگاهی از اصول مکان‌یابی و معیارهای فنی و رعایت قوانین و مقررات ایمنی عبور و مرور و ترافیک، ضمن نصب تابلو با اخذ مجوز به ارتقای ایمنی ترددنیزکمک کنند.

سه ماده قانونی درحفظ حریم راهها
طبق ماده 6 قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب 7/4/1394 اقدام به هرگونه عملیاتی که موجب خرابی جاده شود، همچنین ایجاد هرگونه مستحدثات یا درخت کاری یا زراعت یا اقدام به حفاری در حریم قانونی راه‌ها بدون اجازه وزارت راه ممنوع است‌؛ وزارت راه مکلف است با حضور نماینده دادسرا و در نقاطی که دادسرا نباشد با حضور نماینده دادگاه بخش مربوطه‌ این قبیل مستحدثات یا درختکاری‌، زراعت و حفریات را با تنظیم صورت مجلس رأساً قلع و آثار تجاوز را محو ‌کند.

طبق ماده 2 قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب 24/2/1379 ریختن زباله‌، ‌مصالح ساختمانی‌، روغن ترمز و نظایر آن و یا نصب و استقرار تابلو یا هر شی ء دیگر در راه‌ها و حریم قانونی آنها در داخل یا خارج از محدوده قانونی شهرها و همچنین هرگونه عملیات که موجب اخلال در امر تردد وسایل نقلیه می‌شود و نیز ایجاد راه دسترسی توسط اشخاص حقیقی ممنوع است.‌

طبق ماده 5 قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب 24/2/1379 ایجاد هرگونه ساختمان و دیوارکشی و تأسیسات به شعاع 100 متر از انتهای حریم راه‌ها ممنوع است‌.
همچنین طبق ماده 4 قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوبه سال 1379 هیئت وزیران، مأموران وزارت راه‌ موظف هستند، از اجرای هرگونه عملیات در حریم راه‌ها بدون طی مراحل قانونی و هماهنگی‌ لازم جلوگیری کنند.

در ماده 6 آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 17 اصلاحی قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب 1379 چنین آمده است‌: دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند، به محض دریافت ابلاغ کتبی وزارت راه در مورد توقف عملیات به دلیل مسایل اضطراری یا مشاهده تخلف از مفاد توافق و نظایر آن نسبت به توقف عملیات حداکثر ظرف 24 ساعت از تاریخ ابلاغ اقدام کنند و در صورت استنکاف دستگاه‌های اجرایی وزارت راه‌ طبق تبصره 1 ماده 6 قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب 1379 اقدام خواهد ‌کرد.

مدیرکل حمل ونقل وپایانه های استان زنجان تصریح می کند: درراستای پاکسازی وایمن سازی حاشیه راههای استان وبه استناد  تبصره یک ماده 6 قانون ایمنی راهها وراه آهن ، اداره کل حمل ونقل وپایانه های استان زنجان درسال 94  نسبت به قلع و قمع تابلوهای غیرمجاز مصوبه درراهای استان، درچهارمرحله اقدام کرده است ونزدیک به صدوپنجاه تابلو قلع وقمع شده است.

دست نشان تصریح می کند: همچنین نسبت به بیش از یک صد تابلو اخطار جمع آوری یا اخذ مجوزابلاغ شده است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.