کاهش مخاطرات متوجه بناهای تاریخی با پایش منظم روند بهرهبرداری متروی اصفهان
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اصفهان تأکید کرد که پایش منظم روند بهرهبرداری از متروی اصفهان مخاطراتی را که متوجه بناهای تاریخی محدوده چهارباغ است به حداقل میرساند.
فریدون اللهیاری؛ مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اصفهان، امروز 4 تیر 96، در گفتوگو با خبرنگار میراثآریا، درباره اثرات ناشی از گذر متروی شهری اصفهان بر آثار تاریخی، گفت: «بحث عبور متروی اصفهان از چهارباغ یکی از طرحهایی است که در سالهای گذشته بهتصویب رسیده بود و متأسفانه با وجود نگرانیهای میراثدوستان، بهاجرا درآمد؛ درحالیکه این امکان وجود داشت که این خط از مسیرهای دیگری عبور کند.»
او با اشاره به اینکه این پروژه در دولتهای پیشین اجرا شد و از جوار آثار تاریخی که حفاظت آنها بسیار اهمیت دارد عبور کرد، گفت: «در دولت یازدهم، با پیگیریهای سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و ادارهکل میراثفرهنگی استان اصفهان، مسیر جایگزینی برای دو ایستگاه خط یکِ مترو یعنی ایستگاه میدان امام حسین(ع) در ابتدای چهارباغ و ایستگاه متروی امامخمینی(ره) انتخاب شد.»
اللهیاری گفت: «سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری تمام تلاش خود را در سالهای اخیر بهکار بست تا از طریق تعامل با سازمان قطار شهری اصفهان پیش از اجرا، مطالعات موردنظر درباره متروی اصفهان انجام شود. مثلاً در مطالعات انجامشده درباره ایستگاه میدان امام حسین(ع) به یک آبراه تاریخی بالای میدان امام حسین(ع) برخوردیم که با تغییر در طرح عملیاتی مترو توانستیم از این آبراه تاریخی محافظت کنیم.»
او با اشاره به اینکه اجرای عملیات متروی اصفهان تمام شده است گفت: «اکنون بحث بهرهبرداری مطرح است، درنتیجه، مهمترین وظیفه کنونی ما این است که نظارتهای کافی داشته باشیم تا درحین بهرهبرداری خط یکِ مترو به بناهای تاریخی آسیبی وارد نشود.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اصفهان، با اشاره به هماهنگیهای بهعملآمده در سطح کشور و استان درباره این موضوع، گفت: «پیرو این هماهنگیها کمیتهای تشکیل شد که بر اجرای طرح مترو نظارت کافی دارد. این کمیته وظیفه دارد با مطالعه و کارشناسی نظارت کند تا سیستم ریلی بهنحوی طراحی شود که کمترین لرزشها متوجه بناهای تاریخی اصفهان شود.»
او افزود: «بهعنوان مثال، نظارت بر چهارباغ و سیوسهپل در این کمیته پیشبینی شده تا در عبور خط مترو تمام مراحل پایش شود. پیرو مذاکراتی که با مراکز علمی در اصفهان و تهران با حضور نمایندگان سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و ادارهکل میراثفرهنگی استان داشتهایم پایشهایی در زمینه خط متروی اصفهان انجام گرفت که اکنون مراحل نهایی خود را طی میکند.»
اللهیاری تأکید کرد: «بهرهبرداری از خطر متروی اصفهان زمانی امکانپذیر خواهد بود که با پایش صحیح، نگرانیهای و دغدغههای میراثی رفع شوند.»
او درباره عبور آزمایشی خط یکِ متروی اصفهان نیز گفت: «این عبور آزمایشی بدون هماهنگی با ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان بود، درحالیکه قبلاً به شهرداری تذکر داده شد که هر نوع بهرهبرداری نیازمند انجام عملیات پایش ازسوی کمیته مربوط است تا چارچوب و ضوابط مترو با نظارت سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری تعیین شود.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اصفهان تصریح کرد: «بسیاری از کارشناسان و میراثدوستان نگرانیهای بسیار زیادی در این باره دارند؛ درنتیجه، تمام سعی خود را بهکار میبندیم که از طریق کنترل و پایش منظم، کمترین آسیب به بناهای تاریخی محدوده چهارباغ وارد شود و هر زمان که حس کنیم بناهای تاریخی با مخاطره مواجه شدهاند از اجرای آن جلوگیری خواهیم کرد.»
اللهیاری در پایان تصریح کرد: «بهمنظور حفظ میراثفرهنگی نصف جهان از تمام توان و امکانات خود استفاده میکنیم و با کسی بر سر این موضوع تعارف نداریم.»